Sta je op een grote camping waarbij de gang naar het sanitair een ware wandeltocht is? Een boodschapje doen in het nabij gelegen dorp? Een e-bike op de camping komt altijd van pas. En voor kampeerders is het dan ook nog eens fijn als de fiets weinig weegt en compact is op te bergen. De V1 van EBKE is een e-bike die speciaal ontworpen is zodat je ‘m makkelijk mee kunt nemen. Het fietsje is al zeer compact van zichzelf, maar als je ‘m invouwt wordt het een nog kleiner pakketje.
Het frame zelf kun je niet samenvouwen. Wel kun je het zadel omlaag schuiven en het stuur omlaag klappen. Al met al heeft ‘ie dan een prima maatje om op te bergen in de kofferbak. Een fietsendrager heb je dus niet nodig. Het maakt de V1 tevens een ideale e-bike bij het bezoek aan een stad. Je parkeert je auto aan de rand van de stad en fietst naar het centrum. Of je neemt ‘m gratis mee in het openbaar vervoer. De bovenbuis van het aluminium frame fungeert tegelijkertijd als handvat om de fiets makkelijk te kunnen dragen. Het gewicht van de V1 draagt daar zeker aan bij – met 17 kg is het een superlichtgewicht onder de e-bikes.
Trappen is niet noodzakelijk
De V1 beschikt over een 250W motor en een 10.4 Ah accu. Samen zorgen zij voor een topsnelheid van ruim 27 km/u. Een mooie snelheid en het leuke is dat je deze op twee manieren kunt bereiken. Ten eerste door actief mee te trappen – het is tenslotte een e-bike. Je hebt keuze uit drie standen van ondersteuning: eco, mid en high. Maar trappen is niet per se noodzakelijk om de EBKE in beweging te krijgen. Aan het stuur bevindt zich namelijk ook een gashendel. Door deze te gebruiken verandert de e-bike in een elektrische scooter en kun je je benen dus stil houden. En eerlijk gezegd is dat ook de manier waarop ik de EBKE het meest heb gebruikt.
Overigens niet omdat ik te lui was om te trappen, maar als fiets heeft de V1 zijn beperkingen. De lengte van de zadelbuis is voor langere mensen – ik ben 1.85 m – namelijk te kort om lekker te kunnen trappen. Daarnaast beschikt de fiets niet over versnellingen met als gevolg dat als je 25 km/u wilt rijden, je heel snel je benen moet bewegen.
Ideaal voor korte afstanden
De EBKE is in mijn ogen dan ook geen e-bike waarmee je tijdens vakantie lekker dagtochtjes gaat maken. Met zijn actieradius van zo’n 40 kilometer zou dat overigens nog best kunnen. En ook kun je er lekker relaxed mee rond cruisen, want als je de gashendel vijf seconden vasthoudt, wordt automatisch de cruise control in werking gesteld. Mijn inziens is de V1 is een ideaal vervoermiddel voor kortere afstanden die je anders met de auto, het openbaar vervoer of te voet zou afleggen.
Optioneel kun je er nog een boodschappenmandje of zelfs een kinderzitje op monteren. De kleine 14 inchwieltjes zorgen voor een direct stuurgedrag en maken de EBKE heel wendbaar. En ook wel een tikkeltje nerveus als je met één hand aan het stuur rijdt. Grotere wielen hebben als voordeel dat ze makkelijker over oneffenheden in het wegdek rollen. Maar de verende zadelpen en de dikke bandjes zorgen ervoor dat je toch redelijk comfortabel over het asfalt rolt.. Op steilere heuvels die wat langer zijn, loopt de maximum snelheid merkbaar terug. Andersom, als je met 40 km/u een heuvel afdaalt, dan bieden de schijfremmen voor- en achter voldoende remkracht en laten zich goed doseren.
Conclusie
Hoewel het officieel een e-bike is, komt de EBKE V1 vooral tot zijn recht als elektrische scooter. Zeker als je wat langer bent. Met een topsnelheid van 27 km/u en de actieradius tot circa 40 kilometer is het een ideaal vervoermiddel op en rond de camping, maar ook in een stad of dorp. Met natuurlijk als pluspunt dat de V1 erg licht, klein én vouwbaar is waardoor je ‘m makkelijk meeneemt. Leuk extraatje is de EBKE-app waarmee je de V1 elektronisch op slot kunt zetten (de elektrische ondersteuning wordt dan uitgeschakeld), maar bijvoorbeeld ook de topsnelheid kunt aanpassen. En mocht je onverhoopt pech krijgen, dan kun je in Nederland gebruikmaken van een mobiele pechhulp.
Prijs: €895
Tekst en foto’s: Timo de Boer