Rondrijden met een kapotte voorruit is gevaarlijk en dus is snel handelen vereist. De voorruit verwisselen is een klus voor specialisten, maar dat hoeft niet per se in een garage. Experts komen ook naar jou toe, thuis of op de camping. In een paar uur tijd plaatsen ze een nieuwe voorruit.
Wie gaat voorruit camper vervangen?
Let op, niet elke autogarage heeft de expertise voor het vervangen van een camperruit in huis. Informeer dus eerst voordat je met een bedrijf in zee gaat. Beste optie zijn servicepunten van de fabrikant en sommige caravan- en camperdealers, maar die zijn natuurlijk niet altijd in de buurt.
Wij namen de proef op de som en belden een willekeurige autoruitenspecialist met camperservice om de voorruit van een van onze testcampers, de Carthago Chic E-Line I 4.9, ter plaatse te vervangen.
Binnen de aangegeven tijd staat het montageteam met mobiele garage voor onze deur. Na een korte inspectie van de schade gaan de mannen aan de slag. Allereerst bedekken ze het dashboard met een zachte doek, daarna beginnen ze aan het uitnemen van de kapotte ruit. Dat blijkt geen sinecure; er moeten diverse onderdelen rond de ruit worden gedemonteerd, zoals de motorkap en ruitenwissers.
Monteer de voorruit
Als de voorruit eruit is, kunnen de voorbereidingen voor de inbouw van het nieuwe exemplaar beginnen. Met een speciale strip worden eerst de randen van het frame waarin de voorruit moet komen, afgeplakt. Daarna wordt een voegstrip rondom op het hele lijmoppervlak aangebracht. Vervolgens wordt de PU-lijm aangebracht, ook rondom, gelijkmatig en zeker niet te zuinig.
En dan komt het spannendste moment: de nieuwe voorruit wordt ingepast. De monteurs drukken de voorruit stevig aan en corrigeren nog licht. De voeg rond de ruit wordt rijkelijk opgevuld met PU-lijm en netjes met de hand gladgestreken. Nu hoeven alleen de gedemonteerde onderdelen rond de ruit nog te worden teruggeplaatst.
Ongeveer drie uur werk
De hele operatie neemt zo’n halve dag in beslag, al duurde het in ons geval iets langer dan gemiddeld omdat we elke stap nauwkeurig met foto’s wilden documenteren. Normaal gezien duurt de wissel zo’n drie uur. Na de reparatie mag de camper twee tot drie uur niet bewegen om de lijm goed te laten drogen. Hierna kun je gewoon weer op pad.
Blijft alleen nog het kostenplaatje over. Het montageteam helpt bij het invullen van de verzekeringspapieren. In ons geval komen de kosten uit op € 4.400. Afhankelijk van het type verzekering en het eigen risico wordt dat in zijn geheel of deels gedekt.
Repareren of vervangen?
Niet bij alle schade hoeft de voorruit te worden vervangen. Steenslag tot de grootte van een 2 euro-munt kan worden gerepareerd, mits de schade niet in het directe gezichtsveld van de chauffeur zit en de folie van de ruit niet beschadigd is. Bij een barst dient de ruit altijd te worden vervangen.
Tekst en foto’s: MPS, Hans-Jürgen Hess