Antwoord van Joop:
Als de Ford importeur geen uitsluitsel wil geven, vrees ik dat voor deze wagen in ieder geval geen fabrieksoplossing beschikbaar is. Montage van een niet authentieke katalysator is misschien prima voor het milieu, maar zal waarschijnlijk niet helpen bij het omzeilen van de regels in milieuzones. Omdat bij controle vaak naar bouwjaar van het voertuig gekeken wordt, heeft inbouwen van een katalysator bij een auto waar dat niet fabrieksmatig gedaan is, dan geen zin. De controleur zal er van uitgaan dat geen katalysator aanwezig is, mist waarschijnlijk de deskundigheid om onder de auto te kijken en heeft alleen een lijstje.
Antwoord van Mario:
Ik neem aan dat het om een dieselcamper gaat die de binnenstad van Antwerpen niet meer in mag zonder ontheffing. Ekeren ligt als ik het juist heb nog steeds buiten die zone en dat zal voorlopig zo blijven. Het ombouwen van een voertuig met dieselmotor naar een betere Euro emissienorm kan vaak niet omdat oudere campers geen erg geavanceerde dieselinspuiting hebben. En als het wel kan, kost het veel geld. Bovendien moet de auto dan opnieuw worden gekeurd want op de typegoedkeuring staat die oudere euronorm, een tijdrovende en vaak dure toestand. Bovendien is het dan vaak nog geen garantie om een milieuzone in te mogen, omdat er bij veel zones wordt gekeken naar datum eerste toelating. Dus als de camper in Ekeren nog mag komen, zou ik vakantiedoelen uitkiezen waarbij je niet in een milieuzone hoeft te komen. Of hem inruilen voor een camper die wel een milieuzone in mag.