“De vervanging van de distributieriem gebeurt voor ongeveer 350 tot 400 euro. Garages waaronder een Fiat-dealer zeggen dat het negen uur duurt om tegelijkertijd de waterpomp te vervangen en dit nog eens 1.250 euro extra kost. Ik dacht nu juist te begrijpen dat de waterpomp – hier aangedreven door de multiriem – een reparatie was van geringe meerkosten opdat de de auto toch open ligt. De distributieriem ligt er toch al af. Mag ik uw mening?”
Antwoord van Joop:
Dit is een vraag die beter door autojournalist Mario Vos (onder meer actief als freelance redacteur voor ACSI FreeLife) kan worden beantwoord. De tarieven van reparaties door garages zijn een gesloten boek voor mij. Ik heb ook geen idee hoeveel werk het kost om naast de distributieriem ook de waterpomp te vervangen. Wel weet ik dat het veel extra en lastig werk is en er een zeker risico is, bijvoorbeeld op afbrekende bevestigingsbouten. Een combinatie van beide klussen wordt overigens wel aanbevolen. Kennelijk is de waterpomp een zwak punt in deze motor.
Antwoord van Mario Vos:
Als je de waterpomp niet vervangt tijdens het wisselen van de distributieriem, gaat hij hierna vaak lekken. Vandaar het advies om de nieuwe waterpomp – een onderdeel dat niet zo duur is – meteen mee te nemen naar de garage, mits die wordt aangedreven door de distributieriem. Dat is niet bij alle auto’s het geval. Bij de meeste auto’s is dat niet veel extra werk (zeker geen 9 uur), maar ik weet niet van ieder Fiat-model hoeveel uren hier voor staan.
Als de waterpomp bij elke vervanging van de distributieriem ook wordt vernieuwd, is de kans dat de bouten vast gaan zitten doorgaans wel weer kleiner. De waterpomp wordt meestal om de 60.000 tot 80.000 kilometer vervangen. Het genoemde bedrag voor het vernieuwen van riem en waterpomp lijkt me overigens aan de hoge kant. Let op: kijk niet alleen naar het aantal kilometers dat de riem er op zit, maar vooral ook naar de leeftijd. Een riem die niet draait, veroudert net zo snel!
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.