“Als ik vraag hoe dit werkt word ik van links naar rechts gestuurd, maar ik kom geen stap verder. Ik heb de Dienst Wegverkeer (RDW) gebeld met de vraag waar ik moet zijn: Citroën of La Strada. Citroën verbond me door naar de dealer, hun antwoord: ‘Dat wordt moeilijk want je chassis en de assen moeten dit hogere gewicht ook aankunnen’. Vervolgens heb ik weer naar Citroën gebeld waar ik te horen kreeg dat ik een onafhankelijke technische keuring bij de RDW kon laten doen. Antwoord RDW : ‘Dit doen wij helemaal niet, pas na de verklaring en het nieuwe typeplaatje kom je bij ons voor een keuring.’ Weet u hoe dit geregeld kan worden? Ter aanvulling, de vering is zowel voor als achter verzwaard en de banden kunnen 1.030 kilogram dragen.”
Antwoord van Joop:
Alleen als het onderstel oorspronkelijk een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 3.500 kilogram of meer bezat, is het (met enige moeite) mogelijk naar oorspronkelijke waarde terug te waarderen. Dat zou het eerste moeten zijn dat zowel RDW als Citroën hadden moeten melden. Niet alleen het maximaal toelaatbaar totaalgewicht, maar ook de maximaal toegelaten belasting van de voor- en achterwielophanging (asbelasting) moeten bij een eventuele herkeuring worden beoordeeld. Die herkeuring moet naar mijn mening bij Citroën gebeuren.
Dit zegt de RDW over opwaardering
Voor de zekerheid hebben we deze vraag over opwaardering van een camper ter aanvulling ook even voorgelegd bij de RDW. Zij reageren als volgt: “Als de auto/camper van voor 1998 is, heeft ie-nationale typegoedkeuring (tgk) nodig. Het tgk-nummer vind je op het typeplaatje. Van belang zijn de maximale aslasten op deze typegoedkeuringen. Als deze hoger zijn dan 3.300 kilogram, dan is opwaardering in theorie mogelijk. Als 3.300 het maximum is, dan gaat het niet lukken.”
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.