Antwoord van Joop:
Eigenlijk heb ik hier geen mening over. Ik heb er ook geen ervaring mee. Ik weet ook niet hoe de motorfabrikant er over denkt. Waarschijnlijk hebben met name de Fiat-Iveco motoren wel zoveel marge dat je straffeloos een chiptuning kunt uitvoeren. Voor het tunen van een camper zijn drie belangrijke punten van aandacht: noodzaak (kosten/baten) en garantie. Ten derde is niet het aantal pk’s maar het beschikbare koppel (Newtonmeter) bij een zinnig toerental maatgevend voor de prestatie. Ik koppel deze vraag graag door aan autojournalist Mario Vos. Hij schrijft al meer dan dertig jaar over auto’s.
Antwoord van Mario Vos:
Tuning doe je vrijwel altijd om meer vermogen uit een motor te halen om sneller te kunnen rijden. De consequentie is altijd een zwaardere belasting van de motor. Dat zich kan uiten in extra slijtage, meer verbruik, minder aangenaam motorkarakter (groter turbogat onderin) en slechtere uitlaatgaswaarden. Een extra risico is dat de fabrieksgarantie zou kunnen vervallen. De vraag is natuurlijk of je die extra kracht ook gaat gebruiken. Ik twijfel sterk aan het nut omdat zoals Joop terecht zegt vooral het koppel van belang is.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.