ACSI FreeLife

Menu

V&A: Camper tunen

Een camper tunen. Het kan. Eric Schuitemaker uit Zelhem wil graag weten wat Joop hiervan vindt? “Ik kom regelmatig advertenties tegen van bedrijven die zich aanbieden om de motor van een camper te tunen, bijvoorbeeld van 128 naar 155 paardenkracht.”

Auteur
Joop Stam
Datum
11
11
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Eigenlijk heb ik hier geen mening over. Ik heb er ook geen ervaring mee. Ik weet ook niet hoe de motorfabrikant er over denkt. Waarschijnlijk hebben met name de Fiat-Iveco motoren wel zoveel marge dat je straffeloos een chiptuning kunt uitvoeren. Voor het tunen van een camper zijn drie belangrijke punten van aandacht: noodzaak (kosten/baten) en garantie. Ten derde is niet het aantal pk’s maar het beschikbare koppel (Newtonmeter) bij een zinnig toerental maatgevend voor de prestatie. Ik koppel deze vraag graag door aan autojournalist Mario Vos. Hij schrijft al meer dan dertig jaar over auto’s.

Antwoord van Mario Vos:

Tuning doe je vrijwel altijd om meer vermogen uit een motor te halen om sneller te kunnen rijden.  De consequentie is altijd een zwaardere belasting van de motor. Dat zich kan uiten in extra slijtage, meer verbruik, minder aangenaam motorkarakter (groter turbogat onderin) en slechtere uitlaatgaswaarden. Een extra risico is dat de fabrieksgarantie zou kunnen vervallen. De vraag is natuurlijk of je die extra kracht ook gaat gebruiken. Ik twijfel sterk aan het nut omdat zoals Joop terecht zegt vooral het koppel van belang is.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. AC
    André Colet

    De motor van mijn camper Hymer b.j. 2011 ducato 2.3 multijet 96Kw/130pk heb ik laten tunen in 201. Nu 162 pk en 400Nm ik ervaar het nu als een totaal ander/beter presterende motor welke flink soepeler draait en het vermogen mooi afgeeft.Heel belangrijk is dat het toerental niet onder de 2000omw/min. moet komen als het vermogen wordt aangesproken daar er anders te veel krachten op de draaiende onderdelen komen.
    Enige kennis van motortechniek is een pre om met een dergelijk vermogen goed om te gaan,kun je motortechnisch goed hiermee kan omgaan dan ervaar je een erg fijne motor welke bij 2000 tot 2500 omw/min ook nog eens een ietsje zuiniger is(gem.19,06)

    Reageer
    0
    0
  2. e

    we rijden met een Fiat ducato camper 2019.
    2.3 tdi 150 pk euro 6 automaat
    we willen deze van 150 pk naar meer pk laten zetten ik las op jullie site 180 pk.
    is dit technisch mogelijk.
    hoe zit het met de garantie.’
    ik hoorde vertellen dat er best wel veel verschil is in de 150 en de 180 pk
    blokken:
    Turbo is anders
    Koppelingsdiameter verschilt hierdoor Nm verschil versnellingsbak
    Programmatie
    in afwachting
    Edwin
    0653288666

    Reageer
    0
    0
  3. HL
    Hans v.d Langkruis

    Vtune. Onze Subaru XV is van 150 pk naar 168 pk gegaan. Koppel van 196 naar 220 nm
    De “module” met elekronica wordt er tussen gezet en geeft zelf meer koppel. Er wordt dus niets verandert in de computer. Voor de verandering ging het caravan trekken (1300 kg) moeizaam in de buurt van Ardennen, Eupen Belgie. Na het plaatsen van de module ging dit geweldig.
    Dealer heeft het besteld en er tussen gezet. Je kan het ook meenemen naar de volgende, zelfde type, auto.
    Ofwel ik ben er zeer tevreden over.

    Reageer
    0
    1
  4. Ik rijdt af en toe met een aanhanger met motoren, max 750 kg. Vooral binnendoorwegen die in het btl. steil kunnen zijn. Ik heb laten tunen: een VW T4 en T5, Ducato 2008 en nu een Ducato automaat van 2015. Niet voor vermogen maar voor koppel. Bij Scuderia werd ook de gasrespons aangepast zodat de motor sneller reageert, en stationair loopt jij iets sneller zodat er geen resonanties zijn. Extra koppel komt pas bij warme motor en niet in de laagste versnellingen. Motor wordt alleen zwaarder belast als het nodig is, dat kan ik met mijn rechtervoet controleren. Verbruik bleef hetzelfde omdat mijn rijstijl niet veranderde. Uiteraard soms meer verbruik in de bergen omdat ik dan het pedaal dieper indruk.

    Reageer
    0
    0
    1. Correctie: de tuning werd niet gedaan door Scuaderia maar door Squadra tuning in Nunspeet.

      Reageer
      0
      0
  5. A

    Ik heb mijn motor van mijn camper laten tunen van 150pk naar 170 en van 350NM naar 420NM en de robot schakelautomaat ook laten aanpassen door dat de motor meer kracht heeft zeker bij lagere toeren schakelt hij ongeveer een 200toeren eerder en als je niet het volle vermogen vraagt is hij zuiniger en de onze loopt soepeler/gemakkelijker en zeker rustiger

    Reageer
    0
    0
    1. A

      Even voor de duidelijkheid het is een 2.3 fiat van 2015/16

      Reageer
      0
      0
  6. MA
    Martin Aalbers

    Honda CRV 2.2 CTDI bij Digicar Doetinchem laten chiptunen. Toename koppel met 45 Nm. Dat maakt net het verschil met rijden over de A75.

    Reageer
    0
    0
  7. D

    Na tunen is de motor : stiller, zuiniger, heeft meer koppel.
    M.a.w. een aanrader. Ga wel naar een goede tuner b.v. DTC tuning als vermeld als advertentie in de NKC blad

    Reageer
    2
    0
  8. JD
    John Van den Dorpel

    Ik zelf heb mijn auto ook laten chiptunen een vw touran 16tdi 105pk naar 130pk niet voor de snelheid maar om meer koppel te hebben bij het trekken van mijn caravan . Dit is al de derde wagen dat ik al zo laat chiptunen, nooit problemen gehad en veel meer rijplezier

    Reageer
    0
    0
  9. HD
    Hans Dolislager

    Misschien idee om bij een tuner na te vragen. Even googlen . Of anders bij d3 garage waar de camper in onderhoud is.Elke chiptuning geeft behalve pk’s ook toename van koppel.

    Reageer
    1
    0

Praat mee: V&A: Camper tunen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht