‘’Probeer het maar eens”, moedigt Lense Bakker ons aan. Maar aan de uitspraak van de in Rijssen beroemde zelfbouwcamper Kueklkoare wagen we ons liever niet. “Het is ‘keukel’, niet ‘kukel’”, helpt Arend ten Brinke ons uit de brand. “De naam verwijst naar rondtrekkende circuswagens, die werden ook kueklkoare genoemd.”
De naamgever van deze historische camper is Karel Schönfeld Wichers, een Rijssense kandidaat-notaris die lokaal bekendheid verwierf met zijn boeken en bundels in het plaatselijke dialect. Karels verlangen naar reizen en avontuur bracht hem in 1955 op het idee om een van de eerste campers in Nederland te bouwen.
Pick-upje
“Mijn opa was Renault-dealer in Rijssen en verkocht deze Renault Goélette aan Karel”, vertelt Lense. “Het was in die tijd nog een pick-upje, een vrachtautootje.” Karel ging ermee aan de slag en bouwde achterop een houten huisje van massief hout. De bedoeling was dat hij deze zelfgetimmerde bak er ook weer af kon halen, maar het werd te zwaar. Et voilà: door de vaste opbouw was in 1958 een van de eerste campers van Nederland een feit.
Karel trok met zijn Kueklkoare door verschillende landen in Europa en sliep dan zelf in de opbouw, zijn kampeergenoten – vaak bekenden uit zijn omgeving die een paar weken meereisden – in een tentje. Van wat hij onderweg allemaal meemaakte kon de hele Overijsselse stad meegenieten, vertelt Arend: “Hij stuurde ansichtkaarten naar iedereen in Rijssen die hij kende. In het dialect. In 1989 verscheen er ook een boek over zijn reisavonturen, Reajsbreeve oet de Kueklkoare. Ik heb het gelezen, maar door het dialect ben je daar wel een jaar mee bezig!”
Dieprode cabine
Na het overlijden van Karel in 1993 stond de Goélette-camper te verstoffen in de garage bij zijn afgelegen boshuisje in Rijssen. Toen Arends dochter ging trouwen met een kennis van Karel, werd de Kueklkoare voor die gelegenheid weer even uit de schuur gehaald en opgepoetst. Een paar jaar later zou hij eigenlijk op Marktplaats belanden. Dat was voor vrienden Bram Bruggink, Arend en Lense hét moment om hun kans te grijpen.
Ze kochten de opvallende verschijning en begonnen met restaureren. “We hebben er heel lang over gedaan”, vertelt Arend. “In 2008 zijn we gestart en pas nu, ruim vijftien jaar later, is hij klaar. Dat hadden we van tevoren nooit gedacht.” De camper werd in delen opgeknapt: eerst de dieprode cabine met de witte grille, daarna het ijzeren chassis en als laatste de eikenhouten achterbak.
Op drie verschillende locaties is eraan gewerkt en uiteindelijk werden alle delen bij elkaar gebracht in het autobedrijf van Bram en Lense. Geen schroefje is blijven zitten. Het merendeel is door Arend gedaan, met hulp van Lense en Bram, die ook financieel bijsprongen. Arend: “Eerst viel het mee met de kosten, maar later liep het een beetje uit de hand.”
Gotische ramen
De Rijssense vrienden vonden het belangrijk om de Kueklkoare in originele staat te herstellen. Er zijn dus geen veiligheidsgordels, want die zitten nou eenmaal niet in de Goélette. “En ik weet niet of achterop zitten nog mag tijdens het rijden”, zegt Arend lachend. De motor werd gereviseerd en versleten kabels en de remmen zijn vervangen.
De bak onderging een flinke opknapbeurt. “We hebben er een origineel dak op gemaakt”, zegt Lense. “Met tentdoek zoals je vroeger op rijnaken zag.” De opvallende gotische ramen in de opbouw zijn een idee van Karel, hij liet ze in Amsterdam maken met dubbel gelaagd glas. De ramen van toen zitten er nog steeds in, net als de houten kastjes, de bank, een gasstelletje en een tafel die ook mee naar buiten genomen kan worden.
De kastjes waren bij aankoop zelfs nog gevuld met tandpasta, scheerspullen en schoenpoets! En wijnflessen, die meteen door de vrienden werden gecheckt. Leeg. Maar de voorraad wordt inmiddels regelmatig aangevuld.
Historisch erfgoed
De Renault Goélette diende het Franse leger en nog steeds zijn er in Frankrijk foodtrucks te zien met deze basis, weet Arend, maar in Nederland is de Kueklkoare-camper uniek. Een echte bezienswaardigheid die lokaal veel aandacht trekt. Arend: “Met name oudere Rijssenaren kennen het verhaal nog, Karel was een bekende in het dorp. Je zag hem vroeger regelmatig met de Kueklkoare rijden. Ik heb er nog als monteur aan gewerkt.”
Wat zijn de plannen nu? “Eigenlijk is ons hoofddoel dit historisch erfgoed bewaren voor Rijssen”, zegt Bram. “En we rijden er zelf in rond, we gaan er weleens mee op stap.” De verre bestemmingen van Karel – Spanje, Italië, Griekenland en zelfs Marokko – staan niet op het wensenlijstje van de nieuwe eigenaren. Bram: “De camper is ontzettend zwaar, zo’n 2.800 kilo. Als je er de bocht mee om gaat, dan helt hij over. En hij loopt 1 op 7 of 1 op 8.” De conclusie van de vrienden: “Het zal wel een rondje Sallandse Heuvelrug worden!”
Bekijk de Kueklkoare van dichtbij!
Zelf de Kueklkoare bewonderen? Arend, Lense en Bram hebben de gerenoveerde zelfbouwcamper in september gepresenteerd bij het Rijssens Museum en verwachten dat hij daar nog vaker te zien zal zijn. De camper staat tijdelijk in de showroom van het autobedrijf van Lense en Bram, Renault-dealer Munsterhuis in Rijssen, tot er een andere plek is gevonden.
Doe het zelf, camperbouwers gezocht
Heb je zelf ook een eigen camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons onder vermelding van ‘Kluscamper’.