Terwijl ik Mirthe en Maarten spreek overnachten ze op een camping in Carcassonne, in Zuid-Frankrijk. “Oh wat heerlijk”, roep ik meteen als ze dat vertellen. Maar toevallig heeft het stel net een grijze dag achter de rug. Maar het mag de pret niet drukken, want ze zijn tot over hun oren verliefd geworden op het busleven en blikken dagelijks terug op het bouwavontuur wat eraan voorafging.
“Vandaag testten we toevallig nog even hoeveel licht het scheelt als we de plisségordijnen van de panoramadakramen die we ingebouwd hebben dichthouden. Dat was zo’n enorm verschil. Precies dat gevoel van ruimte was voor ons heel belangrijk toen we plannen maakten voor het bouwen van onze bus.”
Huiselijk gevoel
Sinds 1 juli zijn ze voor onbepaalde tijd op reis met Frenkie, een compacte Fiat Ducato L4H3. Een wit dekbedovertrek met zwarte stippen, groene verf, planten, veel lichtinval; het interieur heeft meer weg van een huis en dat was precies de reden waarom ze zelf aan de slag wilden gaan.
“We hebben ook bestaande campers bekeken, maar daarin misten we toch steeds het ruimtelijke gevoel omdat er zoveel was gebouwd op een kleine ruimte. Ook van de materialen werden we niet zo blij. Omdat we ons huurhuis wilden opzeggen en lang op reis wilden gaan, vonden we het belangrijk om een huiselijk gevoel te creëren in onze bus.”
Ze kochten Frenkie in april 2022 een camper. Komisch genoeg heeft het stel nog niet eerder in een camper gereisd. “Ik wilde heel graag naar het buitenland verhuizen”, vertelt Mirthe. “Maar dat vond Maarten te heftig. Toen zag ik een keer een omgebouwde camper en zei ik dat lijkt me wel wat.” Maarten had op zijn beurt de droom om nog eens een lange reis te maken, dus het voelde als nu of nooit.
Mirthe en Maarten
Twintig keer gebouwd
Hoewel Mirthe werkte als marketingmanager bij Bosch, had ze geen technische kennis en dus kroop ze in de rol van stagiair en ging ze in de leer bij Maarten. Ze omschrijft hem als het brein van het bouwproces. Maarten: “Ik werkte als salesmanager bij een bedrijf dat apparaten voor de zuivelindustrie verkocht, maar was ook technoloog in de procesindustrie. Ik heb dus een beetje de basis van elektra meegekregen en interesse voor bouwen. Als je dat niet hebt, is zelf een camper bouwen geen leuke hobby.” Hij deed veel onderzoek ter voorbereiding.
“In gedachten had ik al twintig keer de bus gebouwd voordat we hem hadden gekocht. Het elektrasysteem kostte het meeste werk.”
Mirthe: “We zijn eerst twee maanden bezig geweest met het maken van een 3D-model van de bus. We wilden zeker weten dat alles wat wij wilden er wel in zou passen. In augustus zijn we pas gaan bouwen.” Maarten vult aan: “In het begin waren we heel erg zoekende. Waar moet je beginnen als er zoveel te doen is. Eerst isoleren lijkt logisch, maar er moeten daarvoor nog andere dingen gebeuren.”
Nul verstand van klussen
Mirthe: “Maarten had heel erg voor ogen hoe alles gedaan moest worden. Hij had het overzicht en deelde de orders uit. Ik vond dat helemaal prima. Hij bestelde alles en wist dus precies wat er moest gebeuren. Ik heb nul verstand van klussen en ben totaal niet handig”, zegt Mirthe. “Maar juist door die onwetendheid kwam Mirthe met bepaalde oplossingen waar ik niet aan had gedacht”, vult Maarten haar aan.
Het is niet alleen het eerste reisavontuur voor Frenkie, maar ook voor hun kat Nala. “We zijn echt enorm blij dat ze het zo naar haar zin heeft. Dat wisten we natuurlijk niet van tevoren. Zolang ze haar mandje maar heeft, is ze helemaal blij.
Als we aan het rijden zijn, ligt ze in haar mandje tussen onze stoelen in. Af en toe gaat ze wel mee naar buiten, maar dan zit ze aan een tuigje. Het is gelukkig een binnenpoes. Thuis kwam ze ook alleen maar een klein stukje de tuin in en als ze schrok van iets, was ze zo weer binnen. Nu is ze als het waait ook zo weer binnen.”
Onbeperkt vrij
En binnen is het klimaat altijd optimaal aan te passen aan Nala’s wensen. “Omdat we onze kat bij ons hebben, wilden we heel graag een airco plaatsen. Het voordeel daarvan hebben we deze zomer in Italië ervaren. Toen steeg de temperatuur boven de dertig graden en stond de camper in de volle zon. Dan kun je echt niet zonder airco de poes in de bus laten. Voor onszelf is het natuurlijk ook lekker.”
Het elektrasysteem is zo ingericht dat ze wel drie tot vier dagen in de volle zon met de airco aan vrij kunnen staan. “We hebben geen gas aan boord. Alle verbruikers zijn elektrisch en voor het geval het nodig is hebben we dieselverwarming erbij. We hebben een normaal formaat elektrische oven ingebouwd en koken op inductie. We hebben zonnepanelen op het dak waardoor we bijna onbeperkt vrij kunnen kamperen. Dat heb je in een normale camper niet zo snel op deze manier.”
Computer aan boord
Als ik vraag welke bijzondere features ze aan boord hebben zeggen ze eerst dat het wel meevalt, maar als de accessoires opsommen, komen ze zelf tot de conclusie dat het toch best bijzonder is. “We hebben grote panorama dakramen van dubbel glas. Dat zag ik iemand op YouTube doen en daar heb ik mijn eigen draai aan gegeven”, vertelt Maarten. “Het hoofdeinde van ons bed is opklapbaar, dus overdag kunnen we die als loungebank gebruiken”, vult Mirthe aan.
“Oh ja, en we hebben een uitschuifbaar fietsenrek wat precies in de garage past. We wilden de fietsen niet aan de bus hangen. En ik heb een hele computer in de bus gebouwd. Dat is een hobby van me. Dus nu maakte ik een goede snelle computer voor gamen en tv-kijken aan boord”, besluit Maarten.
Tel daar een 125 liter watertank (“want we kamperen graag vrij”), een volwaardige elektrische oven, een airco, droogtoilet en eikenhouten meubels bij op en je kunt je voorstellen dat Frenkie tegen het einde van het bouwproces zwaarder werd dan 3.500 kilogram. “We wilden geen gedoe krijgen onderweg, dus moesten we het technisch gewicht laten aanpassen en nog vlug allebei het bijbehorende rijbewijs halen. Dat deden we in drie dagen tijd in de week voor vertrek.”
‘Buswarming’ Frenkie
Voor ze uit Nederland vertrokken, hielden ze zelfs een heuse buswarming voor familie en vrienden. “Die uitnodiging was allang verstuurd, dus we moesten wel de bus afmaken. Maar op de dag van de buswarming hebben we samen nog de keuken in elkaar gezet.” Sterker nog, tot op dag voor vertrek hebben ze eraan geklust.
“Ieder weekend en iedere vakantie ging op aan klussen. De bus stond bij Maartens moeder op een uur rijden van ons huis. Soms werden we op zaterdagochtend wakker en waren we allebei eigenlijk al moe voordat we weer een klusweekend tegemoet gingen. Het was best heftig om te combineren met ons werk. En ik volgde ook nog een avondstudie”, vertelt Mirthe.
“Tegen het einde wil je gewoon klaar zijn, maar toch was het met het einddoel voor ogen goed vol te houden”, vult Maarten aan. Er zitten flink wat uren werk in. Uiteindelijk meer dan verwacht. Maarten: “Ik ben een perfectionist, dat helpt niet altijd mee, maar zorgt er wel voor dat we nu we met Frenkie op pad zijn helemaal tevreden zijn.”
En hun relatie is er ook alleen maar beter van geworden. “Mensen vragen ons weleens ‘hoe houd je het samen uit op acht vierkante meter?’, maar als je samen in zo’n korte tijd een bus hebt gebouwd naast een fulltimebaan en studie dan stelt dit niets voor.”
Extra dimensie
Dat ze de bus eigenhandig hebben gebouwd geeft een extra dimensie aan de reis die ze nu maken. Van zowel de bouw als hun reis doen ze verslag via @frenkietravels op Instagram. “We blikken best wel vaak terug op het zelf bouwen. Je leeft met nog meer genot in een camper. Er gaat geen dag voorbij dat we tegen elkaar zeggen dat we blij zijn met een simpel detail of weet je nog toen dit of dat. We zouden het zo weer doen, maar dan niet meer naast een fulltimebaan en studie.
Doe het zelf, camperbouwers gezocht
Heb je zelf ook een eigen camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons onder vermelding van ‘Kluscamper’.
Tekst: Katinka Schippers