ACSI FreeLife

Menu

De camperbouwer vertelt: ‘Stuurloze’ superbus

Handige klussers bouwen zelf de fraaiste campers. In deze rubriek laten we je hun bijzondere creaties zien. De mosterdgele Mercedes-Benz 609D is de derde kampeerbus in de 25-jarige campercarrière van Kees en Janny ten Hoor. De bus is al een tijdje af, maar Kees legt zich ook toe op miniatuurcampers.

Auteur
Berrit de Lange
Datum
ReactiesReageer
Kluscamper

Kamperen zit Kees en Janny ten Hoor uit Emmen al vijftig jaar in het bloed. Zoals zovelen begonnen ze ooit met een tent, daarna reden ze naar de camping met een vouwwagen, een caravan en een Rapido-klapcaravan. Zo’n 25 jaar geleden stapten ze over naar een onderkomen op vier in plaats van twee wielen. Een Volkswagen-busje was hun eerste kluscamper, even later werd de behoefte aan meer ruimte ingevuld met een DAF 400.

“Die was al voor 70 procent ingericht als camper, vervolgens hebben we hem naar onze eigen wens verfijnd”, vertellen ze. Na jaren fijn camperen door Europa met de DAF, werd het tijd om opnieuw te switchen. “We zijn geen luxekampeerders, maar hadden wel wat wensen qua comfort. Zo wilden we graag een wc aan boord en een vast bed. Dat ombouwen is iedere keer zo’n gedoe”, vertelt Janny. “Ook wilden we graag wat meer stahoogte en een krachtigere motor”, vult Kees aan.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Vier brancards

Hun oog viel op een oude Duitse legerambulance uit 1989, een Mercedes-Benz 609D. “We kochten de bus in 2010 met 6.000 kilometer op de teller. Compleet met vier brancards en doktersstoeltjes. Nadeel van dit type is dat ze snel roesten, maar daar had dit exemplaar geen last van. De 609D staat bekend als dé ‘eco-van’ van die tijd, een economisch zeer voordelige bus.”

Kluscamper-Mercedes-Benz 609D

Na het slopen van de ziekenboeg kon het ombouwen tot camper beginnen. Met zijn achtergrond in de bouw durfde Kees het project wel aan. Pionierswerk, want zelfbouwers waren destijds op de vingers van één hand te tellen. Kees: “Ik verbaas me er weleens over wat er nu allemaal te koop is aan materialen, tot kanten-klare interieurs aan toe. Dat was er destijds allemaal nog niet.”

Friese staartklok

“We hadden wel al een en ander afgekeken als we op de camping een andere zelf ingerichte bus tegenkwamen. Dat vinden wij ook zo leuk aan kamperen, op de camping ontmoet je mensen die met hetzelfde virus besmet zijn, je kunt lekker bij elkaar binnenkijken om inspiratie op te doen. Je komt de gekste dingen tegen, zoals een Citroën HY met een bijna antieke inrichting, compleet met Friese staartklok.”

Spartaans maar wel compleet

Antiek is de inrichting van de Mercedes-camper zeker niet. “Eerder spartaans, maar wel compleet.” Opvallend is de multifunctionele stuurcabine, die dienstdoet als cockpit én leefruimte. “De ruimte is hoog en de voorruit vrij steil. We draaien de stoelen een halve slag opzij, schuiven de tafel ertussen en je hebt een prima zitje om te eten of een spelletje te doen.”

Helaas zat het forse stuur wel wat in de weg bij het draaien van de bestuurdersstoel. Maar dat heeft Kees opgelost door een afneembaar stuur te monteren. “Dat was nog niet zo eenvoudig, want een nieuwe stuurknop moest uit Italië komen. Maar het is wel heel handig en meteen een goede anti-diefstaloplossing. Zonder stuur kom je immers niet ver”, lacht hij.

Zonnig vakantiekleurtje

Het middendeel van de camperbus herbergt een bankje in lengterichting langs de wand, ernaast is de toiletruimte en ertegenover de keuken. “Die heeft een driepits-gasstel, want we koken eigenlijk altijd zelf.” De keukenkastjes hebben volgens Janny nog de meeste kopzorgen gekost. “Uiteindelijk hebben we gekozen voor kant-en-klare panelen en laatjes van Ikea.”

Achterin heeft het tweepersoons-dwarsbed onderdak. De mosterdgele bus – “een zonnig vakantiekleurtje” – staat hoog op de wielen en oogt stoer en robuust met zijn hoogte van 3,10 en breedte van 2,20 meter. Op het dak kwamen een paar jaar geleden nog zonnepanelen. Achterop zit een fietsenrek, want de tweewielers gaan altijd mee op vakantie. Alleen het plafond in de bus herinnert nog aan een verleden als ziekenwagen, inclusief de twee kleppen in het plafond met infuushaken.

Kluscamper

Hels kabaal

Heikel puntje was wel het geluid dat-ie maakte, vertelt Kees, want de auto’s van nu zijn natuurlijk veel stiller. “Dat heb ik opgelost met een deken om het motorblok, matten onder de vloer en isolatie, ook onder het dashboard. Het lawaai onderweg is nu acceptabel en voor ons eigenlijk een vertrouwd en prettig geluid.” Kees is na al die jaren nog steeds actief als camperbouwer, zij het dat hij nu campers bouwt in kleiner formaat.

In een vitrine in de hal en her en der in de woonkamer staan zo’n 150 miniatuurcampers, gekocht én zelf gebouwd. “Kennelijk heb ik er een soort antenne voor, want sommige exemplaren zijn erg zeldzaam. Ook maak ik schaalmodellen in opdracht volledig zelf.” Twee oude speelgoedbussen knapte Kees op tot miniatuurkopieën van de Mercedes 609D. Of ze nog wat zouden willen veranderen aan de grote bus? “Nee hoor, het is en blijft een superbus!”

Kluscamper

Camperbouwers gezocht

Heb je zelf ook een eigen camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons op info@acsifreelife.nl onder vermelding van ‘Kluscamper’.

Kluscamper: Roadtrip per truckcamper

Handige klussers bouwen zelf de fraaiste campers. In deze rubriek laten we je hun bijzondere creaties zien. Linsay en Travis reizen van Canada naar Argentinië in hun typisch Amerikaanse truckcamper. “In de kleine ruimte hebben we elk hoekje slim benut.”

Praat mee

Praat mee: De camperbouwer vertelt: 'Stuurloze' superbus

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht