Van buiten op-en-top brandweerwagen, vanbinnen een camper. Dat was het doel toen Eddy Koning (59) aan het ombouwen van zijn knalrode oldtimer begon. Behalve als de ex-vrachtwagenchauffeur op het ‘dakterras’ van de spuitwagen van het uitzicht over de camping geniet, is die missie geslaagd. “Je ziet alleen dat het een camper is als de rolluiken omhoog zijn of de deur open is.”
Magirus Deutz uit 1982
Vorig jaar kon Koning de knalrode Magirus Deutz 90M uit 1982 voor € 4.500 op de kop tikken vlak bij zijn woonplaats Nijehaske, bij een bedrijf dat oude brandweerauto’s uit Duitsland en Polen importeert. “Van dit type brandweerauto rijden er in Nederland maar drie rond. Mijn vrouw Ingrid en ik hadden een VW T3 Westfalia, maar die vonden we toch wat aan de kleine kant. We houden van oude auto’s. Zo’n nieuwe ‘Tupperware-camper’ is voor ons geen optie.”
Lekkend dak
Om er in de zomer mee weg te kunnen, voorzag hij de brandweerwagen alvast van een tweepersoonsbed, een buitenkeuken aan de achterkant en een koelkast. Afgelopen winter heeft hij zijn project, met behulp van een bevriende brandweercamperaar, voltooid. Op het moment dat we elkaar spreken, wacht hij tot de weergoden het toelaten de puntjes op de i te zetten. “Op het dak heb ik zonnepanelen geplaatst en door het doortrekken van de kabels is het binnen gaan lekken. Zoiets merk je natuurlijk pas als het regent. Als dat klaar is, is hij – op wat schilderwerk en een paar deurtjes voor de kastjes na – af.”
Om het gevaarte van ruim zeven meter lang en 2,30 meter breed bewoonbaar te maken, moest Eddy eerst de oude brandweerslangen eruit slopen. “Alleen de brandweerpomp voorop heb ik lekker laten zitten als typisch kenmerk van een brandweerwagen.” De in totaal vijf roldeuren aan de buitenkant verbergen het bed achterin met garage eronder en kastruimte. Achter een rolluik aan de zijkant zit nu de keuken, onder een luifel van in totaal vier meter. “Alles is gebouwd om buiten te zijn.”
Sirene en zwaailichten
Binnen eten kan ook, op de plek waar vroeger acht brandweermannen konden zitten. “Ik heb vier van de acht stoelen laten zitten en een tafel geplaatst”, vertelt Eddy. “De wand tussen de bestuurders- en de mannencabine heb ik eruit gehaald, zodat de camper nu van voor tot achter één geheel is. De roldeuren kunnen helemaal open, zodat je binnen toch een beetje buiten zit.”
De 41-jarige Duitse brandweerauto draagt nog trots zijn karakteristieke apparatuur: sirene en zwaailichten. “Ze mogen volgens de wet wel zichtbaar zijn, maar niet meer werken”, legt Eddy uit. “In Duitsland mag je zelfs helemaal niet met blauwe zwaailichten rijden, of ze nou werken of niet. Mijn vrouw heeft zwarte hoesjes gemaakt die we er dan overheen trekken.”
Dakterras
Het stoere imago van de Magirus Deutz wordt bekrachtigd met een knalrode aanhanger, voorzien van biertap en bbq. Het trapje achterop de truck leidt naar het ‘dakterras’, waar de camperaars met vier stoelen kunnen genieten van de zon en het uitzicht. “Het hoeft voor ons allemaal niet mooi en luxe. De enige eisen waren een comfortabel tweepersoonsbed, een ruime koelkast met vriesvak, een airfyer, televisie en een espressobonenmachine. We hebben een porta potti aan boord en douchen doen we in de doucheruimte van de camping of buiten met de douchezak. We hebben nu een lekkere grote camper voor weinig geld.”
Met slechts 38.000 kilometer op de teller liggen er voor het oude beestje nog heel wat kilometers in het verschiet. “Komende zomer willen we naar Duitsland en Oostenrijk. En zelf ga ik dichter bij huis graag naar campertreffens voor oldtimers. De wagen haalt vol gas maximaal 83 km/u, dus doen we het onderweg lekker rustig aan.”
Camperbouwers gezocht
Heb je zelf ook een eigen camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons onder vermelding van ‘Kluscamper’.
Meer inspiratie opdoen?
Lees hier het doe-het-zelf-verhaal over de Ford Transit Custom van Marieke van Noort.