“Remmen… Remmen! Je moet veel langzamer op die rotonde afrijden”, zegt Johan, rijinstructeur bij Smits Opleidingen. Vanochtend ben ik begonnen met lessen voor mijn camperrijbewijs. Met rijbewijs B mag het totale gewicht van je camper niet boven de 3.500 kg uitkomen. Voor zwaardere campers – tot 7.500 kg – is het C1-rijbewijs verplicht. Ik heb dat nodig omdat ik voor een reportage over winterkamperen op reis mag met een Kabe Crown i810 LGB, een tandemasser van 5.500 kg.
Andere rijstijl
Lessen gebeurt vandaag in een vrachtauto, want met het C1-rijbewijs mag je ook vrachtwagens – in dezelfde gewichtsklasse – besturen. Beladen weegt de Iveco ruim 5.000 kg. En dat vraagt een andere rijstijl. Johan hamert erop dat ik met dit zware voertuig veel meer moet ‘uitrollen’, in plaats van remmen en weer optrekken. “Dit zorgt ervoor dat je meer tijd hebt om te anticiperen op naderende verkeerssituaties. Dat is niet alleen beter voor de doorstroming, maar daardoor rijd je ook veel zuiniger.”
Maar het aanpassen van mijn rijstijl die er al ruim 30 jaar zit ingesleten, blijkt lastig. Toch zal ik het me snel moeten aanleren, want over een paar uur heb ik al mijn praktijkexamen. Daarvoor moet je eerst je theorie-examen halen. Tijdens het examen krijg je ook allerlei vragen over verkeersregels, (be)lading en techniek. Zoals ‘Moeten alle bestuurders van vrachtauto’s in het bezit zijn van de code 95?’ Of: ‘Wat is vormsluiten?’, ‘Welke onderdelen van de aandrijflijn worden verbonden door de aandrijfas?’ en ‘U rijdt 80 km per uur. Hoeveel meter moet de volgafstand minimaal zijn?’
Van de 65 vragen moet je er minimaal 52 goed beantwoorden. Dat vraagt om de nodige studie. Bij Smits Opleidingen kun je klassikale theorielessen volgen. Dit kan ook online tijdens een avondopleiding, of je kunt kiezen voor een e-learning-pakket. Voor mij bleek dit goed te werken, want ik wist in één keer voor het theorie-examen te slagen. De standaard voor de praktijkopleiding is een eendaagse cursus met lessen en het examen op één dag. Maar een tweedaagse cursus is ook mogelijk.
Dode hoek en uitzwaai
Door de lengte van de vrachtauto – in dit geval 7,3 meter – krijg je te maken met het uitzwaai-effect. Bij het veranderen van richting zwaait het achterste deel van de vrachtauto dan uit over de andere weghelft. “Kijken, kijken, en blijven kijken”, is dan ook het advies van Johan. Dat geldt zeer zeker ook voor de dode hoek waarmee je te maken hebt. Die is echt enorm. Om mij daar alert op te maken, stapt Johan uit en gaat precies achter de raamstijl van de vrachtauto staan. Hij lijkt in het niets op te lossen. Een stap naar links of rechts kan het verschil maken in of je iemand wel of niet ziet.
Halverwege de middag moet ik hetgeen dat ik in de ochtend heb geleerd, bij het examen in de praktijk brengen. Examinator Fred blijkt zelf al dertig jaar een fervent winterkampeerder. En zo praten we tijdens het examen over onze passie voor kamperen en deelt hij allerhande tips over winterkamperen met me. “Hoe vond je het zelf gaan?”, vraagt Fred na afloop. Hij heeft zich onderweg nog niks laten ontvallen over of ik wel of niet geslaagd ben. “Volgens mij wel goed dacht ik”, zeg ik toch enigszins twijfelend. “Gefeliciteerd”, zegt hij. “Het ging prima, maar tijdens het praten was je wel duidelijk minder geconcentreerd op het rijden…”
Blijven opletten
Rijd je in een camper van boven de 3.500 kg, dan ben je voor de wet een vrachtwagenbestuurder. Dat betekent dat je op andere verkeersborden moet gaan letten. Klinkt logisch, maar dat zit niet direct automatisch in je systeem. Zo zag ik tijdens de eerste camperrit in Duitsland een inhaalverbod voor vrachtauto’s over het hoofd. De agent in een onopvallende surveillanceauto zag dit helaas wel en ik kon direct een boete van 95 euro betalen. Ondanks dat de agent een hele enthousiaste camperaar was. Het tegenstrijdige is dat je met een camper van boven de 3.500 kg in Duitsland 100 km/u mag rijden, maar als er een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt, moet je je gewoon met 80 km/u tussen de vrachtauto’s voegen. Blijven opletten dus.
Gewicht opwaarderen biedt uitkomst
Veel campers hebben last van chronisch overgewicht. Meer gewicht van de camper zelf betekent dat er veelal minder kilo’s overblijven voor bagage. Alleen al het meenemen van een e-bike – die toch al snel 28 kg weegt – neemt een grote hap uit het laadvermogen. En dat over het algemeen maal twee. Je camper is overbeladen als hij – inclusief inzittenden, bagage en water- en brandstoftank – zwaarder is dan het toegestane maximumgewicht dat op het kentekenbewijs staat.
Met een overbeladen camper riskeer je niet alleen een boete. Het beïnvloedt de rijstabiliteit en het remvermogen neemt af. Bovendien kan je verzekering moeilijk gaan doen bij schadegevallen. In plaats van minder mee te nemen, kun je er ook voor kiezen om het toegestane maximale gewicht op te waarderen, als dat voor jouw camper technisch mogelijk is. Laat je het gewicht opwaarderen boven de 3.500 kg, dan heb je het camperrijbewijs C1 nodig.
Beeld: Siebold Freeke