Of je de bandenspanning nu test met een controlesysteem of gewoon met de hand: als je de optimale bandenspanning in het oog houdt, rij je niet alleen langer maar ook veiliger. Is de band niet genoeg opgepompt? Dan komt een groter oppervlak in contact met de weg. Dat vergroot de weerstand en dat zorgt voor meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien raakt de band dan sneller verhit, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Optimale remweg
Het is verleidelijk om de band uit voorzorg dan maar harder op te pompen dan voorgeschreven. Dat vergroot weliswaar de draagkracht, maar doet afbreuk aan het comfort. Bovendien is de remweg alleen bij de correcte bandenspanning optimaal.
Statistisch gezien rijdt maar een kwart van de automobilisten met de juiste spanning. Experts adviseren om de spanning om de twee weken te controleren. Bij de controle moet de band koud zijn; je mag er hoogstens 3 kilometer binnen de bebouwde kom mee hebben gereden. Als de temperatuur van de band stijgt, neemt namelijk ook de spanning toe en dat geeft een vertekend beeld.
Juiste bandenspanning
De maximale draagkracht van de banden bereik je pas bij de maximale spanning, wat het rijcomfort niet ten goede komt. Ligt het daadwerkelijk gewicht duidelijk onder de draagkracht? Dan kan de spanning overeenkomstig worden verlaagd. Dat vergroot het verend vermogen van de band en dus het comfort.
Ventielvragen
Onder camperaars woedt al lang de discussie of het Snap In-ventiel, ook wel rubberen ventiel genoemd, gebruikt kan worden bij een bandenspanning van meer dan 5 bar. De aanbevelingen voor motorvoertuigen lopen uiteen.
In de gebruiksaanwijzing van Michelin staat dat de spanning niet hoger mag zijn dan 4,5 bar. Als we navraag doen bij de fabrikant, relativeert een van de ingénieurs dat verbod: “Er bestaan ondertussen ook rubberen ventielen die geschikt zijn voor een hogere spanning. In principe zijn we niet tegen het gebruik van rubberen ventielen voor onze Agilis Camping-banden, zolang de ventielfabrikant verzekert dat het ventiel geschikt is de benodigde bandenspanning.”
Ook de APK bevestigt dat TR 600-ventielen voor campers mogen worden gebruikt, “al raden we voor de zekerheid aan om metalen schroefventielen te gebruiken.”
Tekst: MPS, Benjamin Köbler-Linsner, foto’s: MPS, Jacek Bilski, Benjamin Köbler-Linsner