ACSI FreeLife

Menu

Houd je camperbanden op spanning

De bandenspanning is cruciaal voor comfort en veiligheid onderweg met de camper. Maar wat dan precies de juiste bandenspanning is voor campers? ACSI FreeLife zet alles over bandenspanning op een rijtje.

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
5
5
ReactiesPraat mee
bandenspanningcamper

Of je de bandenspanning nu test met een controlesysteem of gewoon met de hand: als je de optimale bandenspanning in het oog houdt, rij je niet alleen langer maar ook veiliger. Is de band niet genoeg opgepompt? Dan komt een groter oppervlak in contact met de weg. Dat vergroot de weerstand en dat zorgt voor meer slijtage en een hoger brandstofverbruik. Bovendien raakt de band dan sneller verhit, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Optimale remweg

Het is verleidelijk om de band uit voorzorg dan maar harder op te pompen dan voorgeschreven. Dat vergroot weliswaar de draagkracht, maar doet afbreuk aan het comfort. Bovendien is de remweg alleen bij de correcte bandenspanning optimaal.

Statistisch gezien rijdt maar een kwart van de automobilisten met de juiste spanning. Experts adviseren om de spanning om de twee weken te controleren. Bij de controle moet de band koud zijn; je mag er hoogstens 3 kilometer binnen de bebouwde kom mee hebben gereden. Als de temperatuur van de band stijgt, neemt namelijk ook de spanning toe en dat geeft een vertekend beeld.

Juiste bandenspanning

De maximale draagkracht van de banden bereik je pas bij de maximale spanning, wat het rijcomfort niet ten goede komt. Ligt het daadwerkelijk gewicht duidelijk onder de draagkracht? Dan kan de spanning overeenkomstig worden verlaagd. Dat vergroot het verend vermogen van de band en dus het comfort.

document4413066440851642900.indd

Ventielvragen

Onder camperaars woedt al lang de discussie of het Snap In-ventiel, ook wel rubberen ventiel genoemd, gebruikt kan worden bij een bandenspanning van meer dan 5 bar. De aanbevelingen voor motorvoertuigen lopen uiteen.

In de gebruiksaanwijzing van Michelin staat dat de spanning niet hoger mag zijn dan 4,5 bar. Als we navraag doen bij de fabrikant, relativeert een van de ingénieurs dat verbod: “Er bestaan ondertussen ook rubberen ventielen die geschikt zijn voor een hogere spanning. In principe zijn we niet tegen het gebruik van rubberen ventielen voor onze Agilis Camping-banden, zolang de ventielfabrikant verzekert dat het ventiel geschikt is de benodigde bandenspanning.”

Ook de APK bevestigt dat TR 600-ventielen voor campers mogen worden gebruikt, “al raden we voor de zekerheid aan om metalen schroefventielen te gebruiken.”

Tekst: MPS, Benjamin Köbler-Linsner, foto’s: MPS, Jacek Bilski, Benjamin Köbler-Linsner

Praat mee

  1. ML
    Marco Linthorst

    Net mijn banden van de Burstner i574 Élégance maar even op 5,5 bar weggezet met de hoop dat ze in april ook nog lekker rond zijn?

    Reageer
    0
    0
  2. H

    In onze camper van 2854kg doen we een bandenspanning van 4.8 bar (koud) en dit is super,als de band dan warm is loopt dit op naar 5.1 bar.

    Reageer
    1
    0
  3. H
    Huygevoort

    Ik heb de aslast van de camper bepaald en volgens de tabel kom ik op 3.5 bar. Maar dan staan ze wel heel bol. Ik zet ze nu op 4.1 bar. Garage adviseerde 5 bar maar dat rijd niet comfortabel. Is 4.1 een goede keuze? Of te laag?

    Reageer
    0
    0
    1. jP
      ja dat is Peter

      Dan heb je de gewogen gewichten opgezocht in de lijst, en dat is wel erg krap.
      Beter is om 10% eerst bij te tellen, en dat gewicht in de lijst op te zoeken. Dan meeste reserve, waarbij grip en comfort nog accepabel zijn.

      Maar dan zijn je aslasten aardig gelijk , als voor en achter op zelfde druk komen,wat een buscamper doet vermoeden.

      Verder mag de band wel een buikje hebben, maar dat zijn we bij gewone auto’s niet meer gewend. Daar worden de adviesdrukken tegenwoordig vaak extreem hoog gegeven.

      Reageer
      0
      0
  4. jP
    ja dat is Peter

    Wat mij verbaast is dat de drie bandenmerken in de tabel een iets ander draagvermogen aangeven bij bijvoorbeeld 3 bar.
    Denk dat het afrondings verschillen zijn, want in Europa worden de druk/draagvermogenslijsten met de zelfde formule berekent ( die ik ooit bemachtigd heb en mee aan de loop gegaan ben).
    De verschillen kunnen ook ontstaan zijn door dubbele conversie van kPa naar PSI en weer terug en de afrondingen die daardoor dubbel gedaan zijn.

    Onderaan de tabel staat ook “geen verhoging van de draagkracht meer mogelijk” maar dat moet zijn “geen hogere draagkracht ondersteund door de fabrikant” want volgens de wetten van de natuur zou wel hoger draagvermogen zijn voor de hogere druk.

    Voordeel van de TR600 hp ventielen is dat ze bij iedere bandenwissel mee verwisseld kunnen worden , een metalen ventiel zou eigenlijk ook bij iedere bandenwissel de rubber ring van vervangen moeten worden, wat niet gedaan wordt, waardoor dus in praktijk de metalen ventielen onveiliger zijn dan de rubber snap-in ventielen uit de TR 600 HP serie.

    Reageer
    1
    0

Praat mee: Houd je camperbanden op spanning

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht