In 1950 is het de Britse autofabrikant Vauxhall die de Bedford CA uitrust met een hefdak. Midden jaren zestig begint Westfalia zijn buscampers te voorzien van een uittrekbaar dak.
Terug van weggeweest
Zo’n zestig jaar later is het hefdak terug van weggeweest. Het zijn niet alleen meer de buscampers die zijn uitgerust met zo’n multifunctioneel dak. Zo presenteert LMC voor het modeljaar 2021 een nieuwe serie (de Cruiser) met twee halfintegralen en een buscamper die alle drie optioneel zijn voorzien van een hefdak.
Het vergroot je stahoogte
De meeste hedendaagse modellen doe je handmatig open en dicht en zijn uitgerust met gasdrukveren, die ervoor zorgen dat het dak open blijft staan. Een hefdak biedt verschillende voordelen. De stahoogte gaat omhoog en dankzij de mogelijkheid om het dak in en uit te klappen hoef je niet bang te zijn dat je je buscamper niet kwijt kan in de parkeergarage.
Extra bed
Het grootste voordeel waar veel hefdaken mee zijn uitgerust is de extra slaapplaats. Belangrijk hierbij is wel wat voor ondergrond het extra bed heeft. Dat varieert van een eenvoudig schuimmatras tot luxe koudschuim matrassen met verschillende lagen.
Te koud in de winter maar koel in de zomer
Is je buscamper of camper nog niet voorzien van een hefdak? Dan kan je er altijd nog zelf eentje inbouwen, maar houdt er wel rekening mee dat zo’n multifunctioneel dak niet echt geschikt is voor winterkamperen. Daarvoor isoleert een hefdak over het algemeen onvoldoende. Daar staat dan weer tegenover dat je kampeermiddel in de zomer extra wordt opgefrist dankzij het uittrekbare dak.
Zorg dat je dak is ingeklapt!
Het is de nachtmerrie voor iedere daktent camperaar: wegrijden terwijl het dak nog in kampeerstand staat. Hiervoor moet je echt op je hoede zijn, want rijden met hefdak open kan fatale gevolgen hebben. Vergeet ook zeker niet te controleren of dat alles goed vast zit. Dan kan het dak onderweg alsnog open gaan en kan het tentdoek snel kapot gaan.
Bron: MPS, tekst: Philip Teleu