Wij hadden contact met leveranciers SCA en Volkswagen, de firma Fischer Wohnmobile Reutlingen en campingspecialist Reimo over het juiste onderhoud. Dit zijn de 4 belangrijkste aandachtspunten.
Buscamper
Een hefdak maakt een buscamper tot een echt vakantievoertuig. Je kan dan binnen lekker rechtop staan wanneer je op je stekkie staat en als de zon onder is tover je het bed uit het dak tevoorschijn. Tijdens het rijden laat je het dak weer zakken zodat je busje lekker gestroomlijnd vlotjes door het verkeer glijdt. Maar zo’n hefdak is best kwetsbaar. Daarom hier de workshop hefdak repareren. Zo werkt dat!
Onderhoud van het dak en de rubber afdichtingen
Gedurende het jaar verzamelen zich allerlei bladeren, vuil en harsresten in de goot van de dakrand. Daarom kan je die rand het best elke paar weken schoonmaken met een spons en warm water. Vooral het reinigen van de afvoergedeeltes is belangrijk, want hier verzamelt zich het roestwater.
Omdat de schaarconstructie duurzaam tegen roest is beschermd, kan je die het beste aan het begin en het einde van het seizoen behandelen met daarvoor geschikte olie of vet. Ook de rubber afdichting van het dakgedeelte heeft speciale behandeling nodig.
Het rubber kan in de wintermaanden gemakkelijk aan de carrosserie vastvriezen waardoor het broos wordt. Dat kan je voorkomen met een goed onderhoudsmiddel, zoals talkpoeder. Als de rubber afdichtingen toch broos zijn geworden, breken er vooral na een regenbui geleidelijk stukjes af. Dat geeft lelijke zwarte strepen. Met speciale onderhoudsmiddelen voor rubbers maak je de oppervlakte weer glad en gaan de rubber strips weer mooi glanzen.
Impregneren van het tentdoek
Om de waterdichte eigenschappen van het tentdoek te behouden is het raadzaam om dat van tijd tot tijd te impregneren. Bij normaal gebruik zal de behandeling door de fabrikant zo’n twee tot drie jaar mee gaan. SCA raadt echter aan om het doek elk jaar voor het begin van het reisseizoen te impregneren. Zeker als er af en toe regendruppels door het tentdoek naar binnen sijpelen is het hoog tijd voor een behandeling met een impregneermiddel.
Voor de behandeling van het tentdoek zijn vloeibare middelen te koop, die je met een spons of borstel aanbrengt. Alle kampeerspeciaalzaken bieden dergelijke middelen aan.
Bij het aanbrengen van een nieuwe impregneerlaag is het belangrijk om niet te veel van het vloeibare middel op het doek aan te brengen. Als het doek te nat wordt kunnen er lelijke plekken in de stof ontstaan.
Weervlekken verwijderen
Door nattigheid of een te hoge luchtvochtigheid kunnen weervlekken ontstaan. Die geelbruine verkleuringen treden meestal op samen met een muffe, onaangename geur. Vaak zijn weervlekken een teken van veroudering.
Omdat ze door schimmels ontstaan, kan je ze het beste bestrijden met een anti-schimmel middel. Dat spuit je op een vochtige doek en wrijf je in de vlekken. Denk er aan om de rest van het tentdoek daarbij af te dekken. De meeste schimmelbestrijders bevatten chloor. Daarom is het aan te raden om na het behandelen van weervlekken de camper goed door te luchten.
De basisregel is om nooit een dak nat in te klappen. Kan dat niet anders, dan meteen na thuiskomst het dak omhoog zetten. De hele tentbalg moet daarbij volledig drogen. Op zonnige dagen kan je ook rustig het dak een stukje open laten om zo het tentdoek goed te laten luchten.
Gaatjes in het tentdoek dichten
Een gaatje in het tentdoek is een serieus probleem. Vaak ontstaan gaatjes tijdens het sluiten van het dak, als er tentdoek tussen het dakdeel en de auto komt. Ook tussen de schaarconstructie blijft al gauw ongemerkt een stukje van de tentbalg zitten. Maar ook gewoon door slijtage kan in de loop der jaren een gaatje of een scheur ontstaan.
De reparatie hangt af van de beschadiging. Een vrij klein gaatje tot een centimeter of drie is eenvoudig met een sticker te repareren. Een alternatief voor het werken met stickers is de strijkboutmethode, zoals je die ook wel gebruikt voor het repareren van kleding.
Voor het aanbrengen van een stukje reparatiestof op de beschadigde plek moet je wel met z’n tweeën zijn. Terwijl de een strijkt zorgt de ander voor (hittebestendige) tegendruk aan de andere kant van het tentdoek.
Voor grotere beschadigingen kan je beter naar een specialist gaan, zoals een kleermaker of zeilmakerij. Denk er aan dat alle verbindingsnaden waterdicht moeten blijven, anders dringt juist daar later weer vocht naar binnen.
Als de beschadiging echt te groot is om te (laten) repareren, blijft er niets anders over dan het hele tentdoekgedeelte te vervangen. Dat is niet echt eenvoudig. Je kunt het zelf proberen, maar het is ingewikkeld en je hebt er zeker vier man voor nodig. Beter is om je camper naar een gespecialiseerd bedrijf te brengen. De kosten hangen sterk af van het model, maar voor een nieuwe tentbalg inclusief montage moet je toch zeker rekenen op zo’n 550 euro.