Jarenlang reden Mark en Magriet van der Werf talloze keren langs de oude Mercedes-Benz LP 608, die steeds verder stond te verroesten in een weiland vlak bij hun woonplaats Kollum. Toen de oldtimer in 2022 ineens op Markplaats stond, sloegen ze toe. Het toen nog blauwe gevaarte zou hun onderkomen worden op een rondreis van zeven maanden door Europa.
Maar zo gezegd, zo gedaan, ging in dit geval niet bepaald op, beaamt Mark vanuit zijn tuinstoel op een eilandje voor de kust van Zuid-Noorwegen. “Ik wist dat de 55-jarige bus doorgeroest was, maar zóveel roest… Naast de carrosserie waren alle ramen kapot, de raamstijlen doorgeroest, de houten vloer compleet verrot, er zaten gaten in het dak en water in de koplampen. Gelukkig was het fundament, motortje en frame, nog goed.”
Fulltime klussen
Al met al vergde het een jaar fulltime klussen om de bus reisklaar te maken. Gelukkig is Mark als stuurman/werktuigbouwkundige erg handig. “Ik kan blind een oude dieselmotor uit elkaar halen, die heeft geen geheimen voor me. Maar zo’n vervallen bus eromheen is toch een ander verhaal”, lacht hij. “Tot nu toe gingen we gewoon drie weken met de caravan naar Frankrijk, deze camper is inderdaad een beetje een uit de hand gelopen project.”
Mark en Magriet, hun dochters Myrthe (10) en Marlijn (8) en de hond toeren met Catootje – de naam heeft geen speciale betekenis – inmiddels al vier maanden fulltime door Europa. Inmiddels zijn ze vijftien landen verder, via Frankrijk en Italië naar Griekenland om van daaruit via Midden-Europa koers te zetten naar hun eindbestemming, de Noordkaap.
Mobiel klaslokaal
Onderweg krijgen de meiden online onderwijs op de laptop en uit de schoolboeken aan boord. De reis, op zichzelf al een les die een school maar moeilijk kan evenaren, neemt in totaal zeven maanden in beslag. En het is tot nu toe volop genieten. “Heerlijk die vrijheid en bijna elke dag een ander uitzicht.”
Onderweg trekken ze behoorlijk veel bekijks. De camper die oorspronkelijk dienst deed als mobiel bankkantoor van de Duitse Sparkasse is immers geen alledaagse verschijning. “In sommige landen worden we wel honderd keer per dag gefotografeerd.”
Scheepsinterieur
Achter de retro-façade gaat anno 2024 een moderne camper schuil. “We hebben vooraf geen bouwtekening gemaakt, alleen een ruwe schets”, vertelt Mark.
“Het hele interieur is gebouwd als in een schip, met een rondzit achterin en het slaapcompartiment voorin. Van tevoren hadden we wel bedacht dat we niet zoals in een caravan steeds de bedden wilden ombouwen. We hebben een vast bed in de breedte gemaakt, met daarboven lengtebedden voor de kinderen. Al met al een hele uitdaging want de opbouw is destijds handmatig gebouwd en loopt nergens recht.”
Moderne snufjes
Ook wilde de familie graag kunnen wildkamperen. “Daarom hebben we veel zonnepanelen op het dak met een grote omvormer, een grote watertank en een Starlink-internetverbinding via de satelliet. Van de honderd dagen dat we nu op reis zijn, hebben we er zeventig vrijgestaan.”
Catootje is met haar lengte van zeven meter en hoogte van drie meter niet bepaald krap bemeten. De cabine is relatief klein, zodat er een leefruimte van 5,5 meter overblijft. De ingang zit, in tegenstelling tot bij een ‘normale’ camper, achterin. Tussen zit- en slaapgedeelte bouwde Mark een volwaardige keuken met vierpits gaskookplaat en koelkast.
In de hele camper ligt een eikenhouten parketvloer. Ook is er een wc en zelfs een wasmachine. “We hebben eigenlijk alle comfort van thuis aan boord, behalve een douche binnen. Maar wel weer een buitendouche.”
Sparkasse-kleuren
Al tijdens de verbouwing ging het gezin ‘proefkamperen’ en stoeiden ze her en der nog wat met de inrichting en afwerking. Aan de buitenkant kreeg de dame op leeftijd een flinke facelift. Alle roest werd weggewerkt en de blauwe bus – “muurverf notabene”- werd overgespoten in de originele Sparkasse-kleuren purperrood en ivoor.
Nose job
Tijdens de verbouwing kwam Mark erachter dat motortechnische onderdelen van de LP 608 wel te krijgen waren, maar voor de carrosserie was dat niet het geval. “Zo was de neus zodanig weggeroest dat ‘ie vervangen moest worden. Ik heb er twee nieuwe cabinedeuren ingezet en de oude gebruikt om de neus op te lappen. Als je het niet weet, zie je er niks van.”
En hoe zit het met de motorische conditie van de oude dame? “Catootje is een ‘lichtgewicht’ van zes ton, we hebben nog gewicht over tot maximaal 6.500 kilogram. Het rijdt natuurlijk anders dan een moderne camper, zonder stuurbekrachtiging merk je dat snel aan je schouders en nek.
Als we 100 kilometer per dag rijden is het veel. Bergop gaat ze niet harder dan 30 à 40 kilometer per uur, wat niet zo gek is met 80 pk. Het voordeel is dat we altijd de voorste in de file zijn met het beste uitzicht”, lacht de camperbouwer.
Kortere tripjes
Over een maand of drie staat Catootje weer op de oprit van hun huis in het Friese Kollum. En dan? “Dan gebruiken we haar gewoon voor kortere tripjes. Het is sowieso heel leuk om met Catootje te rijden. We zijn erg aan haar gehecht.
Achteraf hadden we voor het geld dat we erin gestoken hebben ook een nieuwe camper kunnen aanschaffen. Maar door alles wat we er zelf aan gedaan hebben en ermee beleven is het niet een standaardcamper die je even van de hand doet. Sterker nog, als ik geen kinderen had ging ik nooit meer naar huis!”
Volg de familie op Instagram
De avonturen van de familie Van der Werf zijn te volgen via Instagram: @catootje608.
De fraaiste campers
Handige klussers bouwen zelf de fraaiste campers. In deze rubriek laat ACSI FreeLife je de mooiste en bijzonderste creaties zien.
Camperbouwers gezocht
Heb je zelf ook een eigen camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons op info@acsifreelife.nl onder vermelding van ‘Kluscamper’.