De boordelektronica in een camper is gecompliceerd en werkt eigenlijk zelden probleemloos. Zo zijn de meeste boordaccu’s te klein en ze leveren zelden de beloofde hoeveelheid energie. Zwakke acculaders hebben vele uren nodig om een accu vol te krijgen. En vaak willen de dynamo’s van nieuwe voertuigen de boordaccu tijdens het rijden helemaal niet meer opladen.
Autonoom kamperen
Bij een dergelijk zwak energiemanagement blijft autonoom kamperen voor veel camperaars een illusie. Mede omdat de instrumenten in campers vaak niet meer dan onbruikbare schattingen van de energievoorraad geven. Dat klinkt allemaal niet erg hoopvol, maar het verschaft volop ruimte voor verbetering. We bekijken de belangrijkste probleemgebieden aan boord van de camper en bieden suggesties voor verbeteringen.
Boordelektronica, probleem 1: acculader
Vrijwel geen enkele camper is standaard voorzien van een acculader die krachtig genoeg is. Dat komt deels omdat tijdens het laden allerlei stroomverbruikers aan de boordaccu hangen (opladers voor computers, tablets en elektrische fietsen, of gewoon de verlichting en de tv), die de netto laadstroom beperken.
Na een nachtje op de camperplaats is de verrassing ’s morgens groot: je begint de dag niet met een lekker volle boordaccu. Vergeet daarom de vuistregel dat de lader in ampère circa 10 procent van de capaciteit van de accu moet hebben – een 150-Ah-accu dus een 15 ampère-lader. Deze laadcapaciteit is echt te klein. 25 tot 35 procent laadvermogen is eerder reëel, bij een LiFePO4-accu mag het nog wel wat meer zijn zelfs.
Accu defect
Een tweede nadeel van standaardacculaders is dat hun laadkarakteristiek niet altijd bij moderne accu’s past. Bij een verkeerde laadstrategie kan de accu snel defect raken of hij raakt gewoon nooit vol. Wat je daar aan kunt doen? In ACSI FreeLife 5-2019 vind je het antwoord, net als een aantal andere problemen en oplossingen als het gaat om boordelektronica.