Campers zijn gebouwd op basis van bestelwagens die allereerst bedoeld zijn om vracht te vervoeren. Daarvoor is een robuust onderstel vereist dat veel gewicht kan dragen en tegen een stootje kan. Dat het daarnaast vaak stug is afgeveerd, wordt op de koop toegenomen – bij het vervoer van goederen speelt rijcomfort immers niet zo’n belangrijke rol.
Luchtvering voor meer comfort
Aan campers worden andere eisen gesteld. Ook hierbij gaat het vaak om zware lasten, maar tegelijkertijd ook om passagiers die comfortabel hun bestemming willen bereiken. Dat geldt met name voor de meest luxueuze campers van boven de € 150.000. Voor dit segment levert Iveco met de Daily de meest gebruikte basis. Hier komt de luchtvering van VB-Airsuspension in beeld, want die verschaft dit werkpaard niet alleen comfort, maar nog veel meer.
Gewichtsverdeling balanceren
Luchtveren zijn een effectief middel om de ongelijke gewichtsverdeling in de camper via de luchtdruk in de rubberbalgen te balanceren, en de vering comfortabeler te maken. De luchtkussens in de rubberbalgen reageren gevoeliger op oneffenheden uit het wegdek dan zware bladveren van metaal of kunststof. De luchtkussen filteren zo, in tegenstelling tot een conventioneel onderstel, de meeste schokken en stoten.
Regelbare schokdempers
Een zware camper wordt door luchtvering wel wat gevoeliger voor beweging om de lengteas en neigt naar overhellen in bochten. VB-Airsuspension heeft daar een oplossing voor door de luchtveren te combineren met regelbare schokdempers.
Hierbij zijn de dempingsniveaus niet vast ingesteld zoals bij gewone schokdempers, maar ze reageren afhankelijk van de rijsituatie dan weer soepeler of stugger. Rijdt de camper bijvoorbeeld in een bocht, dan worden de buitenste schokdempers stugger, waardoor de camper minder overhelt. Dit effect is nog sterker bij plotselinge uitwijkmanoeuvres, maar je meerdere keren van richting verandert. Op de testbaan is dat bij een dubbele rijstrookwisseling goed merkbaar. Een Morelo met actieve luchtvering is dan veel beter hanteerbaar dan een camper met een origineel onderstel.
Bredere vooras
Om te zorgen dat de schokdempers in iedere situatie optimaal reageren, registreren meerdere sensoren de bewegingen van de camper. In een fractie van een seconde reageert iedere afzonderlijke schokdemper op passende wijze. Bij het remmen worden bijvoorbeeld de voorste schokdempers stugger bij het inveren en de demping achter wordt stugger bij het uitveren. Hierdoor duikt de camper minder sterk naar voren en de wielen houden een gelijkmatige grip op het wegdek. Dat leidt tot een kortere remweg en dat heeft VB-Airsuspension door TÜV Nord laten bevestigen.
Voor extra stabiliteit en een geringere neiging tot overhellen, heeft VB exclusief voor alle campers van Morelo een speciale, bredere vooras dan die van Iveco. Ook deze optie vermindert het overhellen merkbaar en heeft nog een extra voordeel: de camper ziet er fraaier uit.
Bron: MPS Tekst: Dominic Vierneisel