De spectaculaire groei geldt volgens scheidend KCI-voorzitter Leo Diepemaat voor campers in alle soorten en maten, van zelf omgebouwde busjes tot rijdende paleizen met alles erop en eraan. “Iedereen die ooit de vrijheid van het reizen met een camper heeft ervaren, wil niet anders meer. Of dat nou met een wendbare en compacte campervan is of met een super-de-luxe integraalcamper. Bovendien gaan de fabrikanten met de tijd mee; duurzaamheid en het gebruik van nieuwe technologie staan voorop. Kampeerauto’s worden daardoor bijvoorbeeld grotendeels zelfvoorzienend.”
Eind 2006 reden er 50.000 campers rond met een Nederlands kenteken, afgelopen week werd de 200.000e kampeerauto van het merk Hymer op kenteken gezet. Noord-Brabant spant de kroon met 33.500 campers binnen de provinciegrens, gevolgd door Gelderland (28.000) en Noord- en Zuid-Holland met allebei bijna 26.500 campers. De grootste groei werd gerealiseerd in Utrecht met 116 procent.
Nederland Caravanland
Hoewel campers steeds populairder worden, is Nederland van oudsher bij uitstek een caravanland. Die gaan dan ook nog altijd ruim aan kop met 420.000 exemplaren in Nederland. Jarenlang daalde het aantal caravans geleidelijk, maar sinds de coronaperiode is de kampeerwagen op twee wielen bezig aan een revival. Nederland is het enige land in Europa waar ook de afzet van nieuwe caravans stijgt.
Diepemaat neemt afscheid van KCI
Camper nummer 200.000 werd voorzien van een opvallend uiterlijk als symbolisch afscheidscadeau voor Leo Diepemaat na veertien jaar voorzitterschap van de Kampeer & Caravan Industrie (KCI). “De branche bevindt zich op een hoogtepunt en volgens mij is de rek er nog lang niet uit. Terwijl we dik vier jaar geleden nog allemaal met de handen in het haar zaten vanwege de corona-lockdowns. We gaan een mooie tijd tegemoet!”
De 76-jarige Diepemaat heeft zich in diverse bestuursfuncties en als ondernemer tientallen jaren ingezet voor de kampeersector in binnen- en buitenland. Als KCI-voorzitter was hij medeverantwoordelijk voor de organisatie van de jaarlijkse Kampeer & Caravan Jaarbeurs en de productie van de tv-programma’s Campinglife en Camp to Go op RTL4. Diepemaat geeft de voorzittershamer over aan Roel Reineman, directeur van Isabella Nederland en sinds 2007 actief in het KCI-bestuur.
Is er nog toekomst voor de diesel-camper?
De overgrote meerderheid van de campers rijdt op diesel. Maar door het klimaatbeleid worden de regels steeds strenger. Heeft de dieselcamper nog wel toekomst? ACSI FreeLife schetst de scenario’s.