Geen enkel ander voertuig is zo bepalend geweest voor de compacte buscamper als de Volkswagen California. De cultcamper bestaat al 35 jaar en is een soort synoniem geworden voor de gehele compacte buscamperklasse. Momenteel is het huidige model van de California, de 6.1, nog in productie, maar medio 2024 zal de California 7 het stokje overnemen. Hij staat dus al in de startblokken en Volkswagen tilt met de California Concept-studie een tipje van de sluier op om te laten zien wat we van de volgende generatie mogen verwachten.
Twee schuifdeuren
Wat wellicht het meest opvalt aan de nieuwe California is dat hij voortaan twee schuifdeuren heeft. Dat komt omdat de zevende generatie van de VW Multivan, die als basisvoertuig dient, standaard aan beide zijden van de auto een schuifdeur heeft.
De huidige California 6.1 heeft alleen een schuifdeur aan de passagierskant. Door de twee grote openingen van de schuifdeuren, oogt de nieuwe California heel luchtig en open. Waarmee het doel van Volkswagen om meer natuur in de California te brengen voor een stukje wordt bereikt zodra beide schuifdeuren open staan.
Verlengbaar keukenblok
Het werpt wel de vraag op hoe het met de keuken is opgelost die in de California 6.1 nog doorloopt tot de B-stijl. Welnu, die keuken is korter gemaakt om ook aan de linkerkant te kunnen instappen. Het kleine keukenblok maakt een moderne en hoogwaardige indruk en kan worden verlengd.
Als de nieuwe inductiekookplaat naar voren schuift, komen de extra gaskookplaat en de spoelbak tevoorschijn. Insteekbare afdekplaten met een bamboe oppervlak dienen als werkblad of snijplank. Een mobiele, elektrisch grillplaat is in de conceptversie ook aan boord, maar het is nog niet zeker of getoonde ideeën de productieversie zullen halen.
Binnen en buiten
In de vorige California-modellen moest de koelbox van bovenaf worden geopend, maar in het conceptmodel is deze als lade uitgevoerd. De inhoud zou ongeveer even groot moeten zijn, namelijk 42 liter. De keuken is voortaan niet alleen bedoeld voor gebruik in de camper, maar ook daarbuiten.
Nog een voordeel van de schuifdeur aan de linkerkant dus. Om dat makkelijker te maken kunnen de laden onder de kookplaat aan beide kanten worden geopend. Het keukenblok heeft aan de achterkant ook een blad dat kan worden uitgeklapt en daarmee dient als extra werkblad voor buiten.
Externe stroom
De spoelbak bevindt zich in de nieuwe California niet meer aan de voorin maar juist achterin het keukenblok. De capaciteit van de watertanks zal vermoedelijk rond de 30 liter per tank blijven. Een boiler voor het warme water is nog steeds niet standaard voorzien.
De aansluiting voor externe stroom bevindt zich aan de achterkant van het linker achterspatbord. De vulopening voor de schoonwatertank zal verhuizen naar een plek achter de achterklep, achter het meubilair aan de linkse kant.
Buitendouche
Wat ook opvalt als je naar de achterkant van de California Concept kijkt, is dat er nu een open opbergplank onder het dak zit. Bovendien is de tafel plat onder het bed geschoven en deze kan zowel binnen als buiten worden gebruikt. Dat spaart een tafel uit, want de California 6.1 heeft nog aparte tafels voor binnen en buiten.
De campingstoelen voor buiten bergt Volkswagen nog altijd ruimtebesparend op in de achterklep. De rugleuningen van de stoelen zijn wel iets hoger geworden voor een betere zitcomfort. En nu we het toch over de achterklep hebben, daaraan kun je de buitendouche bevestigen bij geopende achterklep.
Losse stoelen
In het interieur van de California Concept vervangen twee losse stoelen van de nieuwe Multivan-generatie de vroegere slaapbank. Het voordeel van de losse stoelen is dat ze flexibeler in de rails kunnen worden geplaatst en ook sneller en gemakkelijker kunnen worden verwijderd. Dit maakt het ook eenvoudiger om lange bagagestukken door te laden.
De opbergruimte in de consoles van de losse stoelen is echter aanzienlijk minder dan bij de vroegere slaapbank. Om te slapen worden de twee stoelen op de tweede rij naar voren geschoven en de rugleuningen naar achteren geklapt. Met behulp van de opklapbare topmatras die achterin de auto is opgeborgen, ontstaat zo een slaapplek voor twee personen die ongeveer even groot is als het bed in de huidige California 6.1.
Slaapdak
Het hefdak biedt nog eens twee slaapplaatsen. Net als voorheen is het dak toegankelijk via de stoelen in de stuurcabine die nu zowel in hoogte verstelbaar als draaibaar zijn. De matras in het slaapdak is puntelastisch geveerd. Voor een wijds uitzicht vanuit het slaapdak zijn er zowel aan de zijkant als aan de voorkant grote openingen in de tentbalgen gemaakt. Voor extra vrijheid kan de hor aan de voorkant volledig worden verwijderd.
Opbergruimte
Het meubilair van de California Concept biedt opbergruimte in twee vakken met schuifdeuren en planken. De grote kledingkast met hangmogelijkheid is verleden tijd, maar gebleven is het smalle compartiment met tussenschotten dat vanaf de achterkant toegankelijk is. De 2,75 kilogram gasfles, die voorheen onderin dit compartiment lag en relatief moeilijk bereikbaar was, is door VW verplaatst naar een betere bereikbare plek onder het meubilair. De praktische dwarsgeplaatste dakkasten achterin zijn gelukkig gebleven.
Batterij
De stroomvoorziening komt voortaan van een lithiumbatterij, maar de capaciteit is nog niet exact bepaald. Er zal ook een 300 watt omvormer aan boord zijn. Stopcontacten en USB-laadpoorten bevinden zich aan de voorkant van het keukenblok. Iets daaronder is een slimme opbergplank gemaakt waar je ook een smartphone draadloos kunt opladen. Maar als het bed is uitgeklapt dient die plank als ondersteuning voor de topmatras.
Tablet
Het besturings- en bedieningspaneel dat bij de huidige California bovenin het dashboard zit, wordt vervangen door een tablet dat is ingebouwd in de voorzijde van de hoge kast. De tablet kan ook uit de kast worden gedraaid of geheel worden uitgenomen. Bovendien kunnen de verlichting, de koelkast en andere zaken worden bediend via het infotainmentsysteem in de middenconsole of via een smartphone-app.
Onder de twee meter
Als basis voor het conceptmodel van de California dient de 5,17 meter lange Multivan met een grote overhang achter. De hoogte zou zelfs met luifel onder de twee meter moeten blijven, zodat de California 7 ook geschikt is voor parkeergarages. Die luifel is afkomstig van Thule en zal makkelijk te monteren en demonteren zijn aan zowel de linker- als de rechterkant. De slinger is geïntegreerd in de cassette en heeft dus een vaste plaats.
Dieselmotor
Qua motorisering mogen we er vanuit gaan dat de California 7 om te beginnen leverbaar zal zijn met een dieselmotor. Of de plug-in hybride aandrijflijn die in dit conceptmodel zit ook beschikbaar komt, is nog niet besloten. En dat geldt ook voor de volledig elektrische versie, de ID. Buzz. Een ‘uitgeklede’ versie zoals de California Beach is eveneens nog in nevelen gehuld. Eén ding is echter wel zeker, volgend jaar gaat de California 7 in productie en de auto die dan van de band rolt zal heel dicht bij dit conceptmodel staan.
Conclusie
Een tweede schuifdeur links, aparte stoelen op de tweede rij; er gaat veel veranderen aan de nieuwe generatie van de Volkswagen California. Voorzieningen zoals een inductiekookplaat of een tablet als bedieningscentrum verrijken het interieur met moderne techniek. En alles is verpakt in het nieuwe jasje van de ultramoderne Multivan. Dat deze compacte camper daarmee opnieuw de maatstaf wordt in zijn klasse, staat wel ongeveer vast.
Bron: MPS, Tekst: Holger Schwarz