De alliantie is teleurgesteld over het feit dat zij geen overeenstemming heeft bereikt met staatssecretaris Weekers van Financiën over de motorrijtuigenbelasting voor klassiekers.
Speciale regelingen
Voor oldtimers gelden speciale regelingen, zoals vrijstelling van motorrijtuigenbelasting, vrijstelling van technische keuring en aparte goedkopere oldtimerverzekeringen. Vanaf november 2012 gonzen de geruchten in oldtimerland dat de vrijstellingen vanuit milieuoverwegingen worden afgeschaft.
In Nederland geldt belastingvrijstelling voor voertuigen die ouder zijn dan dertig jaar, behalve voor de brandstoftoeslag (voor auto’s die op LPG of diesel rijden). Tot 1 januari 2012 gold een volledige belastingvrijstelling als het voertuig ouder was dan 25 jaar, deze regeling blijft gelden voor voertuigen tot en met een datum van eerste afgifte kenteken van 31 december 1986. Het kabinet Rutte II heeft aangekondigd de belastingvrijstelling in 2014 geheel te laten vervallen.
Voorstel
De alliantie stelde voor om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari te verhogen naar dertig jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar veertig jaar. Het voorstel is conform de wens van de Tweede Kamer om het dagelijks gebruik van de oldtimer te ontmoedigen, maar de vrijstelling voor motorrijtuigenbelasting in stand te houden voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken.
Waarschijnlijk worden nog voor het zomerreces de regels voor oldtimers in de Tweede Kamer besproken. Hopelijk wordt dan duidelijk hoe het beleid er vanaf 1 januari 2014 uit gaat zien.