ACSI FreeLife

Menu

Primeur: Dethleffs Grand Alpa

Dethleffs heeft met de Grand Alpa een gedurfd model op de markt gezet. Het Duitse merk richt zich met deze alkoofcamper op alleenreizende koppels. Aan ruimte en comfort geen gebrek in deze ruim 8,5 meter lange camper op zes wielen.

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
6
6
ReactiesPraat mee
Dethleffs Grand Alpa
Dethleffs Grand Alpa zitgroep

Alkoofcampers met de zitgroep achterin waren in 2011, toen de Alpa werd geïntroduceerd, op sterven na dood. Dethleffs slaagde erin om dit campertype nieuw elan te geven dankzij eenpersoonsbed04den in de alkoof, een grote toiletruimte, een gezellige zitgroep en een grote keuken.

Nog een pluspunt, in de de dubbele bodem is niet alleen plek voor bagage en de technische installaties. Achterin kun je zelfs fietsen opbergen. Moderne gordelsystemen zorgen er bovendien voor dat je, ondanks de zitgroep achterin, ook een of twee mensen extra kunt meenemen.

Extra kledingkast

Het Alpa-concept breidt Dethleffs nu uit met de Grand Alpa, de spreekwoordelijke kers op de taart. De Grand-versie is ruim een meter langer dan de gewone Alpa en is daarom gebouwd op een vijf ton tandemas-chassis. De extra lengte wordt onder meer benut voor een extra plafondhoge kledingkast voorin.

Ook de keuken is groter, met onder meer een 190 liter-koelvriescombinatie en optioneel zelfs een bakoven. De vele schuiflades sluit je voordat je gaat rijden in één keer af met elektrische centrale vergrendeling.

Riante zitgroep

Het wandmeubel en de vitrinekast aan de rechter kant van het voertuig vormen de pronkstukken van de Grand Alpa. De uiterst riante zitgroep sluit daar op aan. Deze heeft niet de klassieke U-vorm, maar loopt bijna helemaal rond, waardoor er drie gezellige hoeken ontstaan. Het extra, overdwarse deel van de zitgroep, met de rug naar de stuurcabine, kan optioneel met twee hoofdsteunen en gordels worden uitgerust. Rechts in de zitgroep is plek voor een grote flatscreen tv met aan beide kanten luidsprekers.

In de Grand Alpa zal je geen plaats tekort komen. Het laadvermogen bedraagt volgens Dethleffs bijna een ton. De veertig centimeter hoge dubbele bodem beschikt vooraan over een doorlaadruimte met drie toegangen, ideaal voor campingmeubels en sportattributen. Onder de vloer bij de keuken zijn vakken voor voorraden en kratten bier ingebouwd. Grote spullen zoals fietsen passen in de garage achterin.

Prijs

De basisprijs van de Grand Alpa is € 86.000 (Duitse prijs), wat je gezien het geboden leefcomfort bijna een koopje zou kunnen noemen. In Nederland is deze alkoofcamper pas vanaf vanaf september 2017 verkrijgbaar. Prijzen zijn op aanvraag beschikbaar.

Bron: MPS, Tekst: Jürgen Bartosch, Foto’s: Bernd Thissen

Praat mee

  1. JS
    Johan Schipper

    Om in Nederland duidelijker te zijn, zou het misschien verstandig zijn om niet de benaming “CAMPER” te gebruiken, maar het echte Hollandse kampeerauto. Er is n.l. ook geen buitenland om ons heen die weten of begrijpen wat een camper is. In Duitsland Reisemobil of in Engeland motorhome. Alleen bij Dethleffs weten ze wat een camper is : een serie caravan modellen.

    Reageer
    2
    0
  2. JS
    Johan Schipper

    Denken die kampeerauto ontwerpers nou echt dat mensen wat hoger in leeftijd, toch de doelgroep, het prettig vinden om in- en uit die alkoof te gaan klimmen ?
    Wat te denken van dat deze ouderen er ook s’nachts nog wel eens een paar keer uit bed om naar toilet te gaan. Nou lekker klimwerk op zo’ n metalen trappertje.
    En wie van die sportieve ouderen heeft ook nog eens een rijbewijs voor die 5 ton gewicht ?
    Volgens mij is dit geen succes.

    Reageer
    4
    0
    1. l

      classic baby boomer, aannemen dat alles om jou draait lmao

      Reageer
      0
      0
  3. C

    Alleen vanwege de gespleten bedden hoeft het voor ons niet ( twee eenpersoons bedden

    Reageer
    0
    1
  4. G
    G.v.Asseldonk

    Denken de Camperontwerpers nou echt dat mensen wat hoger in leeftijd, toch de doelgroep omdat men spreekt van alleenreizende koppels.. behoefte hebben aan twee eenpersoonsbedden? Nou, wij, mijn vrouw (68) en ik (70) denken daar niet aan. Dan maar een wat smallere twijfelaar, maar we zullen en moeten elkaar ’s nachts zonder hindernissen op kunnen zoeken.

    Reageer
    2
    2
    1. WT
      Wim Tavernier.

      Voordeel is wel dat je er met een tussenstuk 1 groot bed kan van maken en dat kan toch wel heel gezellig worden.
      Het in de alkoof moeten kruipen daarentegen is natuurlijk helemaal iets anders. En dan ook het rijden en manoeuvreren met deze kanjer is geen sinecure. Je moet al een zeer ervaren chauffeur zijn om zonder brokken te rijden ter plaatse te komen.

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Primeur: Dethleffs Grand Alpa

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht