De Winter Camper is gebouwd op een Nissan e-NV 200 onderstel en is voorzien van een 220 volt-systeem dat aan stroom komt dankzij de zonnepanelen op het dak. Met dit systeem kan bijvoorbeeld de koelkast draaien zonder dat je een stopcontact nodig hebt.
Je moet nog wel even geduld hebben voordat je eventueel zelf op pad kunt met deze elektrische kampeerauto van Nissan. Vooralsnog is de e-NV 200 Winter Camper er alleen als showmodel en is het nog de vraag of dit specifieke model daadwerkelijk op de markt komt.
Avontuurlijk en stoer
Het avontuurlijke karakter van de e-camper zie je onder andere terug in het hefdak, de bestickering, de offroadbanden, de voorlichtspots en de spatlappen. De Winter Camper van Nissan heeft een 109 pk elektromotor en een 40 kWh accupakket.
De Nissan e-NV 200 Winter Camper
E-camper getest
Maar hoe doet zo’n elektrische camper het in de praktijk? Ruim twee jaar geleden mocht de redactie van ACSI FreeLife de eerste e-camper van Nederland testen. Benieuwd naar de actieradius en de plus- en minpunten van deze elektrische camper die gebouwd is op hetzelfde onderstel als de Winter Camper? Lees dan het uitgebreide testartikel.
Huur een e-camper
Wil je vervolgens dolgraag zelf eens een keer ‘stroom geven’ in plaats van gas geven? Deze e-camper kan je via Camptoo gewoon huren voor minimaal twee nachten.
De eerste e-camper van Nederland, net als de Winter Camper
gebouwd op een Nissan e-NV 200 onderstel.
E-Fixxter, Nederlandse e-camper
Nissan is niet de enige fabrikant die experimenteert met elektrisch aangedreven campers. Het Nederlandse camperombouwbedrijf Camperfixx verkoopt sinds kort de e-Fixxter. Deze elektrisch aangedreven, compacte camper kan ook dienst doen als dagelijkse auto.
De e-Fixxter
De e-Fixxter is er als vier- en als vijfpersoonscamper met de Toyota Proace en de nagenoeg identieke Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro in de langste versie als basis. In de vloer van de auto is een accu van 75 kW ingebouwd, waarmee de actieradius volgens de WLTP-norm 330 kilometer bedraagt. In de praktijk is het bereik doorgaans iets lager.
Plug-in hybride camper
Toch durven de grote camperfabrikanten het vooralsnog niet aan om volledig de elektrische tour op te gaan. Wel wordt er volop geëxperimenteerd. Zo presenteerde Dethleffs tijdens de Caravan Salon 2019 de Globevan e.Hybrid.
De Dethleffs Globevan e.Hybrid
In deze hybride camper is een 1,0 liter benzinemotor ingebouwd waardoor hij niet volledig afhankelijk is van elektriciteit. Deze motor zorgt er voor dat de batterijen al rijdend worden bijgeladen. Volgens Dethleffs zou je met deze plug-in hybride camper 500 kilometer kunnen rijden.