Tekst: Mario Vos
Mercedes noemt de EQT Marco Polo een microcamper en spreekt ook nog van een concept, maar in de tweede helft van 2023 gaat hij wel nagenoeg ongewijzigd in productie. En dan kun je dus af fabriek een volledig elektrische microcamper bestellen.
Actieradius
De aandrijving van de EQT bestaat uit een 122pk-elektromotor die zijn energie krijgt aangeleverd van een 45kWh-accu die in de bodemplaat is ingebouwd. Daarmee bedraagt de actieradius volgens de WLTP-norm een ruime 250 kilometer, want de EQT verbruikt per 100 kilometer volgens diezelfde norm 18,99 kWh per 100 kilometer. Nog geen indrukwekkend rijbereik, maar Mercedes vermeldt erbij dat het “de eerste, praktische camperoplossing is voor kortere, volledig elektrische kampeertrips” .
Dakbed
De microcamper beschikt over een hefdak met een dakbed. En dankzij de schaarconstructie biedt het opgeklapte hefdak achterin voldoende ruimte om rechtop te staan zolang er niemand in slaapt. Het is met 197 x 97 centimeter wel een eenpersoonsbed, maar achterin is er nog een opklapbaar bed van 200 x 115 centimeter.
Het woongedeelte is klein, maar alle zaken die je echt nodig hebt, zitten er wel in. Het meubilair is uitneembaar, zodat je de microcamper ook voor dagelijks vervoer kunt gebruiken.
Verder is de EQT Marco Polo uitgerust met een element in de tweede zitrij achter de bestuurdersstoel met een verzonken spoelmogelijkheid en een compressorkoeler van 16 liter. Er is ook een inductiekookplaat en een lade die uit het interieur van het voertuig kan worden getrokken met een flexibel uitneembaar gasfornuis, zodat er twee mogelijkheden zijn om te koken. Aan de andere kant kan de tafel worden uitgeklapt en elektrisch in hoogte worden versteld. Er zijn ook extra opbergvakken geïntegreerd. Zeven USB-poorten voorzien kleine apparaten van stroom.
Zonnepanelen en zonwering
Het concept voor een microcamper van Mercedes heeft verder een zonnepaneel op het hefdak en zonwering die aan de zijkant van de EQT bevestigd is. Alle meubelelementen in het interieur kunnen door twee personen in minder dan vijf minuten worden verwijderd. Dit betekent dat de volledig elektrische microcamper desgewenst ook als dagelijks voertuig kan worden ingezet. Met zijn hoogte van minder dan twee meter past hij in alle garages, parkeergarages en wasstraten.
Elektrische camper van Nederlandse makelij
De Marco Polo is niet de eerste elektrische camper van Mercedes. De Nederlandse camperbouwer presenteerde in mei 2022 de Tonke EQV, een volledig elektrische camper die gebouwd is op een Mercedes EQV als onderstel en die al uitgebreid is getest door ACSI FreeLife.