Brandt er geen enkel lampje op het dashboard nadat je de sleutel in het contact hebt gestopt? Of hapert de motor? Dan denk je uiteraard als eerste aan een lege accu, maar bijvoorbeeld gecorrodeerde contacten hebben vaak hetzelfde effect. Het komt er dus op aan om goed de oorzaak van de problemen vast te stellen.
Jump-Start-minpool
Onze testcamper op basis van een Fiat Ducato heeft midden boven onder de motorkap een zogenaamde Jump-Start-minpool. De pluspool bevindt zich onder een zwarte kap in de zekeringkast links (in rijrichting). Hanteer bij het opladen te allen tijde deze volgorde: sluit eerst de plus aan op het lege voertuig, dan aan het donorvoertuig. Vervolgens sluit je de min aan op de donor en als laatste de min op het lege voertuig. Zorg dat de motor van de donor draait als je wil proberen te starten.
Startproblemen; een zoektocht
Weigert de motor nog steeds dienst, dan gaat de zoektocht verder. In de vloer van de Ducato-cockpit zit een luik dat je met een munt opendraait. Hieronder zit de startaccu. Controleer of alle contacten goed vastzitten – zonder sieraden om polsen en vingers om kortsluiting te voorkomen. Als alles stevig vastzit (en het daar dus niet aan ligt), kun je kijken of de polen en contacten zelf in orde zijn.
Witte tot groen-blauwe aanslag verwijder je met een stukje schuurpapier of grove lap (eerst min). Sluit alles vervolgens weer aan (eerst plus). Bij deze gelegenheid kun je ook de hoofdzekeringen op de accu testen (als de polen zijn afgekneld). Als de motor nu nog steeds niet werkt, kun je zelf eigenlijk alleen de starter nog controleren. Op het zicht en de tast zouden overduidelijke mankementen als een beschadigde kabel te vinden moeten kunnen zijn.
- Ook als de lampjes op het dashboard branden, kunnen startproblemen aan de accu liggen. Je zal op onderzoek moeten.
- Stap één is proberen te starten met een startkabel, eerst op de contacten onder de motorkap, daarna rechtstreeks op de accu.
- De accu zit meestal onder de vloer in de chauffeurscabine. De klep draai je makkelijk open met een muntje.
- Controleer of alle contacten en verbindingen aan de accu goed vastzitten. Verwijder witte en groen-blauwe aanslag.
- Controleer de starter enkel als de accu is afgekneld. Bij Ducato zit de starter diep onder de motorkap. Een kapotte kabel zegt genoeg.
- De goeie ouwe tik met de hamer helpt natuurlijk ook bij moderne starters. Klop zachtjes terwijl je probeert te starten.
Checklist
Wat heb je nodig? Een hamer, schuurpapier, startkabel, tweede voertuig, kabelpatch, 2 euro-munt, steeksleutel/ratel (10/12/13)
Bron: MPS
Tekst & foto: Anna Matuschek