Met één druk op de knop van de afstandsbediening gaat het dak van de Knaus Tourer CUV over de hele lengte ongeveer zeventig centimeter omhoog. Vier steunen tillen het dak, met zijwanden van tentdoek, volledig elektrisch op, vergelijkbaar met een flink hefdak. Of het dak nu ingeklapt of uitgeklapt is, het uiterlijk van de Tourer CUV is uniek.
Knaus spreekt zelfs van een nieuwe voertuigklasse, die de rijeigenschappen van een buscamper combineert met de ruimte en het comfort van een volwaardige camper. Met het dak ingeklapt parkeer je hem met zijn hoogte van 2,28 meter vaak nog in een garage.
Vol handigheidjes
ACSI FreeLife kreeg al de kans om de camper van bijna 5,9 meter lang nader te bekijken. Daarbij bleek dat het model in de voorproductiefase al heel geavanceerd is uitgewerkt. Dat geldt niet alleen voor het perfect werkende dakmechaniek, maar ook voor slimme vondsten in het interieur. Vele hiervan zijn bekend van de Tourer Van, een halfintegraal zonder hefdak op basis van de VW T6.1, maar ze zijn voor de CUV geperfectioneerd.
Bij het instappen in de camper moet je vanwege de halfhoge deur van slechts 155 centimeter je hoofd intrekken, maar eenmaal binnen is de ruimte onder het uitgevouwen dak indrukwekkend. We meten maximaal 217 centimeter stahoogte binnenin, aanzienlijk meer dan in de Tourer Van met vast dak. De indeling is grotendeels hetzelfde: een dwarsbed achterin, een keukenblok rechts, een toiletruimte ertegenover en voorin de halve dinette met draaibare stoelen.
Slimme toiletruimte
De toiletruimte blinkt uit in creativiteit. Net als bij de Tourer Van van Knaus is het plafond van de douchecabine (190 centimeter) in hoogte verstelbaar. In de lage stand ligt het op gelijk niveau met het bed en is het in gebruik als slaapgedeelte. Het wasbakje kan ook in de douchecabine worden geschoven, zelfs als het plafond is ingeklapt, om gemakkelijk op het toilet te kunnen zitten. Blikvanger is een spiegel die omhoog kan worden gekanteld en op ooghoogte hangt wanneer het dak omhoog is.
De keuken heeft een tweepitsgaskookplaat, voldoende werkruimte en een 90 liter-compressorkoelkast ingebouwd in de voorzijde van het keukenblok. De verwarming werkt op diesel.
Flexibele opbergruimte en ruime garage
Aan variabele opbergruimte in het interieur is ook gedacht met textielboxen, die op verstelbare houten planken staan als het dak is uitgeschoven. Als het dak naar beneden is, kun je de boxen onder de planken hangen of opslaan in de zeer ruime garage (125 centimeter hoog) achterin.
Naast de twee slaapplaatsen in het dwarsbed achterin kunnen nog twee personen aan de voorkant overnachten. Het dakbed van 200/190 centimeter lang (rechterzijde/linkerzijde) schuift met behulp van een soepel mechanisme over de zitgroep.
Prijs Knaus Tourer CUV 500 MQ
De standaardversie van de Tourer CUV, op basis van de voorwielaangedreven VW T6.1 met 110pk-turbodiesel en zesversnellingsbak, kost € 99.336. Voor de uitgebreid uitgeruste CU-Vision in Ascot Gray vraagt Knaus € 109.781. Aan boord daarvoor zijn onder meer een 150pk-motor en een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling, satelliet-tv en luifel.
Deel jouw ervaringen met een hefdak camper
Heb jij ook wel eens een roadtrip gemaakt met een camper met hefdak? Dan zijn we benieuwd naar jouw ervaringen. Deel jouw ervaringen door een reactie achter te laten onder aan dit bericht of stuur ons een mail.