Als je vandaag de dag een Golf koopt en die sportief configureert, kom je al snel uit bij banden en velgen van 17 of zelfs 18”. Er is een duidelijke trend naar grotere wielen, niet alleen vanwege de looks maar ook omdat ze een positief effect op de rijeigenschappen hebben. Althans, in theorie. Wij testen of dat ook echt zo is.
Optioneel grotere wielen
De Golf onder de campers, de Fiat Ducato, wordt geleverd met wielen van maximaal 16”. Die grootte is standaard bij de Maxi. Sinds de invoering van de X 290 kunnen ook de Light-versies tot 3,5 ton worden uitgerust met de draagkrachtige 225/75 R 16. Als je 18″ wielen wil, ben je aangewezen op de accessoirelijst.
Zowel Borbet als ORC maken 18” wielen voor Light- en Maxi-campers. Voor onze test monteren we ORC-wielen onder een Globecar, die standaard is uitgerust met Michelin Agilis Camping-banden (225/75 R 16). Op basis van jarenlange ervaring beveelt ORC de Continental Cross-Contact LX 2 in de afmetingen 255/55 R 18 aan. Een band voor het hele jaar, die ook wordt gebruikt bij SUV’s als de Porsche Cayenne en VW Touareg.
Wielkast verbreden
De grotere wielen zijn op het eerste gezicht misschien even wennen, maar al snel komt de verhouding ten opzichte van de camper heel harmonisch over. Het ontwerp met vijf spaken, verkrijgbaar in drie kleuren, verleent het voertuig een sportieve uitstraling, zonder al te veel in het oog te springen.
Om te voorkomen dat de 18″wielen uitsteken, zal het bij sommige campers nodig zijn om de wielkast te verbreden. Een band die buiten de carrosserie steekt leidt namelijk tot afkeur bij de APK.
Aangezien de Continental Cross-Contact minder draagkracht heeft dan de klassieke vanbanden van Michelin, moet de maximale aslast bij de Maxi begrensd worden op 2060 kilogram. Bij het Light-chassis ligt de aslast daar sowieso al onder. Elk voertuig zou daarom gewogen moeten worden voordat de nieuwe wielen eronder worden gemonteerd, bij voorkeur per wiel. Onze 3150 kilogram zware Globecar heeft goede reserves van 480 kilogram aan de achteras en 490 kilogram aan de vooras.
De snelheidstest
De eerste indruk op de weg is positief. De Conti veert merkbaar soepeler dan de stijvere Camping-band. Dat komt ten eerste door de zachtere constructie van de band, die het rijcomfort net zozeer beïnvloedt als de vering en schokdempers. En ten tweede door het feit dat 18” wielen een veel lagere bandenspanning kunnen hebben. Voor rijden we met 2,4 bar, achter met 2,6 bar. Een wereld van verschil met de originele banden, die tot 4,5 bar worden opgepompt.
De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur is uiteraard niet het allerbelangrijkste van een camper maar hoort wel bij de test. De 18” scoort hierin net iets beter dan de 16”. Ook bij het accelereren van 60 naar 100 kilometer per uur in de vijfde versnelling is de 18” sneller – 1 seconde om precies te zijn. Geen opzienbarend verschil dus, wellicht wel interessant voor sportieve chauffeurs.
18” beter?
Vanzelfsprekend is het contactoppervlak van de bredere 18” band groter dan van een 225. Anders dan verwacht zorgt dat kleine verschil echter niet voor een kortere remweg. Ook bij de slalom scoort de 18” amper beter.
Al met al zou je kunnen zeggen dat de minimale testwinst van de 18” eigenlijk meer zegt over de (hoge) kwaliteit van de beduidend oudere M+S-banden van Michelin. Die zien er na de intensieve test bovendien nagenoeg onaangetast uit, terwijl de Continentals al na enkele rondes duidelijke gebruikssporen vertonen.
Conclusie: qua rijgedrag ben je met 18” banden amper beter af. Maar het oog wil ook wat, en als de look van grotere wielen je aanstaat, waarom niet?
Tekst: MPS, Dominic Vierneisel, foto’s: MPS, Jacek Bilski