ACSI FreeLife

Menu

Fiat Ducato vs. Ford Transit

De vernieuwde Fiat Ducato, hét basisvoertuig voor campers, krijgt concurrentie van Ford. Wie zal deze wedstrijd Italië-Duitsland winnen?

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
9
9
ReactiesPraat mee
hoofdfoto cam 03 fl 5 2014 620

We beginnen onze vergelijkingstest met de Fiat Ducato, die in de campermarkt een aandeel heeft van ruim 90 procent. De zojuist afgeloste generatie, die sinds 2006 werd gefabriceerd, heeft duizenden camperaars een fijne vakantie bezorgd.

Fiat Ducato

De Italiaanse ingenieurs hebben allerlei punten aangepakt, maar helaas hebben ze de slechte zitpositie niet veranderd. Dat vinden we een gemiste kans. De hoge zitpositie is het grootste minpunt van alle Ducato-campers van het modeljaar 2015. Ook in de spiksplinternieuwe Eura Mobil Terrestra, de Fiat-deelnemer in deze vergelijking, zit je op de – verstelbare – standaardstoel in de laagste positie nog steeds te hoog, en met je benen zeer recht boven de pedalen.

Omdat ook de stuurkolom heel steil is, zit je onaangenaam dicht op het dashboard en het stuur als je klein van postuur bent. Met deze indeling wordt weliswaar ruimte gewonnen, maar tegelijkertijd zit je in de Fiat-camper lang niet zo ontspannen als in je personenauto.

Ford Transit

We wisselen van testvoertuig en nemen plaats in de nieuwe Chausson Welcome, die de Ford Transit als basis heeft. Direct valt de lage zitpositie op. Als we de vergelijking met de bok van een koets doortrekken: hier lijkt de zitpositie eerder op een minivan of suv. Omdat de bestuurder minder rechtop en lager zit, dus niet zoals in een vrachtauto maar eerder zoals in een personenauto, is het prettig dat de stuurkolom in de Ford Transit dubbel verstelbaar isIn de Transit vinden bestuurders van elke lengte een veel betere zitpositie. Kleinere en grotere bestuurders profiteren van de betere verstelmogelijkheden in de Transit.

Misschien vraag je je af waarom we zoveel aandacht besteden aan de zitpositie van de Ducato en de Transit. Dat komt omdat die voor veel kopers belangrijk is, en zelfs doorslaggevend kan zijn bij de aankoopbeslissing. We hebben hiermee meteen het grootste verschil tussen de twee rivalen behandeld.

Benieuwd naar de andere verschillen en overeenkomsten? In het ACSI FreeLife nummer van oktober/november lees je de 6-pagina’s tellende vergelijking en maken we de winnaar bekend!

bestel magazine

Praat mee

  1. PV
    Paul Vancoppenolle

    Ik overweeg ernstig de aankoop van een van camper.
    Enig idee wie het maakt met een Ford chassis?
    Want inderdaad, met mijn 1.91m is een Fiat geen optie. zit op de zonneklep te kijken, zelfs in de laagste zetel stand.
    Met dank voor de info
    Paul

    Reageer
    0
    0
  2. W

    Natuurlijk is de positie van de stuurstoel van belang maar nog belangrijker is dat de motor voldoet aan wat van een moderne motor verwacht kan worden en dat, indien er problemen zijn met bepaalde series motoren, deze door de fabrikant opgelost worden. Ford heeft laten zien dat ze onbetrouwbaar zijn en hun klanten in de kou laten staan met de Transit motoren uit 2008 tot en met 2011. Zeer vele van deze motoren lopen na slechts 35.000 km totaal in de soep en Ford doet alsof deze eigenaren zelf de oorzaak hiervan zijn (kijk er alle berichten in de pers en op internet er maar eens op na). Ik zelf heb zo’n Ford maar weet zeker dat ik er nooit meer eentje met een Ford motor koop

    Reageer
    3
    0
  3. P

    Zelf in bezit van transit wil hem ombouwen tot kampeerbus waar kan ik informatie hier over krijgen.

    Reageer
    0
    0
    1. JS
      Joop van Schie

      Bij de sloop. Daar staan veel fords met een kapotte motor waar Ford geen garantie op wil geven.

      Reageer
      1
      0
  4. DD
    Degrave Daniël

    Ik rij ook met een Fiat camper en ik vind dat de zitting zeer laag kan en ik heb ook geen batterij onder mijn zetels ,en wat betreft recht zitten kunt ge toch uw rug leuning in alle standen verplaatsen en wat betreft de zitting van de nieuwe Ford vind ik deze toch maar speels van kwaliteit

    Reageer
    0
    0
  5. d

    jammer dat in de vergelijking VolksWagen niet meegenomen wordt

    Reageer
    0
    2
  6. AH
    Anno Huidekoper

    De zitpositie in een auto is heel belangrijk. In een personenauto is deze laag, in een bestelauto en vrachtauto is deze hoog. Dat betekent dat je rechtop zit.

    Wat betreft rugbelasting kan je beter rechtop zitten. Niet voor niets heeft een bureaustoel een rechte leuning.

    Ik heb een buscamper, daarnaast rijd ik privé in een VW T5, pakweg 40.000 km/jaar, vanwege de zit. Na een rit van een paar honderd km kom ik daar veel minder vermoeid uit dan als ik dezelfde rit af zou leggen met een luxe auto.

    Reageer
    0
    1
  7. GB
    Gerard Braas

    Is de hoge zitpositie van de Fiat Ducato aan te passen? Komt dit voornamelijk omdat de elektronisch voeding en woonaccu onder de bestuurdersstoel geplaatst is? En kan daardoor de bestuurdersstoel niet in een lagere stand? Zou de voeding/accu niet ergens anders (deel passagiersstoel?) geplaatst kunnen worden?

    M.vr. gr. Gerard Braas

    Reageer
    0
    0
  8. P
    P.Westerhoff

    Daar ik ook een Ford transit als camper heb wil ik wel reageren.
    Mijn Ford is al 32 jaar oud/jong en rijd nog steeds goed wel ver van het glas maar toch comfortabel.
    Op een meeting van oude campers en wel Huymer waren er veel Mercedes en Ducato maar ik was de enigste als Ford en dat was wel erg leuk.
    Bijna alles is nog origineel maar wel gebruikers puntjes maar dat mag ook wel na zoveel jaren.

    Groetjes Peter Westerhoff.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Fiat Ducato vs. Ford Transit

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht