Vroeger was het simpel. De klassieke dubbele bodem, bestaande uit twee bodemplaten met zo’n 40 centimeter ruimte ertussen voor bagage en watertanks, zag je alleen in het hogere segment. Twintig jaar geleden nam Niesmann + Bischoff het voortouw met de Flair en kwam de techniek na alkoofmodellen ook beschikbaar bij integraalcampers.
Wat is een dubbele bodem?
Vandaag de dag adverteren heel veel merken met de voordelen van een dubbele bodem, bij alle opbouwvormen en in zowat alle prijsklassen. Daarbij hanteren ze diverse begrippen zoals technische of functionele dubbele bodem, en ook de constructie en daarmee de voor- en nadelen wisselen sterk.
Maar wat is een dubbele bodem precies? In het algemeen wordt er een constructie van twee bodemplaten met daartussen een holle ruimte onder verstaan. Campers en caravans hebben die vaak op verschillende plekken.
Foto: Overzicht dubbele bodems
Vier verschillende dubbele bodems uitgelicht
Klassieke dubbele bodem
Hier kan geen misverstand over bestaan. Dit is een heuse kelder waarin tanks, technische installaties en vaak ook de verwarming zijn ondergebracht. De constructie is vooral stevig als de bovenste sandwichplaat wordt gestut door dwars geplaatste tussenwandjes. Dat maakt meteen ook de hele opbouw stabieler, wat je onder meer merkt aan minder rijgeluiden onderweg.
Als de kelder goed is beschermd tegen de kou, is het voor de verwarming een fluitje van een cent om de hele waterinstallatie vorstvrij te houden, ook bij temperaturen dik onder nul. De aftapkranen kunnen bovendien makkelijk toegankelijk en overzichtelijk worden geïnstalleerd in de dubbele bodem, van buitenaf toegankelijk via een serviceluik. Hetzelfde geldt voor de bergruimte in de kelder, die je eveneens van buitenaf kunt beladen – een typisch kenmerk van een klassieke dubbele bodem.
Open inrichting
Veel fabrikanten verkiezen een open inrichting van de dubbele bodem, waarin leidingen en steunbalken kriskras door elkaar lopen.
Voordelen: je kunt makkelijker bij installaties komen, en in de winter wordt alles mooi gelijkmatig verwarmd. De bodem fungeert dan meteen als vloerverwarming.
Nadeel: als bergruimte is zo’n ruimte maar in beperkte mate geschikt, omdat schuivende bagage snel de technische installaties beschadigt. Andere fabrikanten kiezen er daarom voor om de bodem te verdelen in aparte vakken voor techniek en bagage. Vaak zie je vooraan onder de zitgroep een doorlaadberging die van beide kanten toegankelijk is, ideaal voor campingmeubilair of wintersportattributen.
Bij hoge klassieke dubbele bodems lukt het vaak om de storende wielkasten volledig onder de vloer te laten verdwijnen. Daar staat dan wel vaak een afstapje naar de chauffeurscabine tegenover, wat vooral stoort als de cabine geïntegreerd is. In het hogere segment wordt de cabine daarom danig verhoogd.
Trapsgewijze dubbele bodem
Dit is een dubbele bodem met twee hoogteniveaus. De zitgroep voorin is middels een vlakke dubbele bodem aan de chauffeurscabine gekoppeld. Voor de keuken of de toiletruimte leidt een opstapje naar het hogere niveau, waar grote tanks kunnen worden ondergebracht. Deze keldersoort zie je doorgaans bij hoogwaardige integraalcampers met de Fiat Ducato als basisvoertuig.
Functionele dubbele bodem
Onder deze naam vindt de dubbele bodem ook in voordeliger campers steeds meer toepassing, al laat deze variant veel ruimte voor interpretatie. In het algemeen wordt er een platte dubbele bodem mee bedoeld die vooral dient om de boordtechniek vorstvrij onder te brengen.
Plek voor bagage is er niet of nauwelijks. Je komt dan ook wel eens de naam “technische dubbele bodem” tegen. Meestal ligt de sandwichplaat van de cabinebodem op de chassisdragers en wordt de triplex vloer daar op 10 à 15 centimeter afstand boven gemonteerd.
Scheidslijn steeds dunner
Er bestaan ook varianten waarbij de vloer uit isolerend sandwichmateriaal bestaat met daaronder al dan niet goed geïsoleerde polyester vormdelen.
Voordelen: het biedt de mogelijkheid tot verlaagde opbergvakken, en de montage gaat relatief snel.
Nadelen: deze constructie draagt weinig tot niets bij aan de stabiliteit van het voertuig en is ook amper een meerwaarde als je gaat winterkamperen. Dit type zie je vaker en vaker en die groeiende populariteit komt voor een belangrijk deel door de verlaagde vakken, die plaats bieden aan bagage en grotere tanks.
De scheidslijn tussen deze variant en de klassieke dubbele bodem wordt steeds dunner. Belangrijk verschil is dat de functionele bodem uitsluitend toegankelijk is via luiken binnen in het voertuig.
Gedeeltelijke dubbele bodem
Bij dit type bestrijkt de kelder niet het hele voertuig maar slechts delen. Dat kan de voorste helft zijn, bijvoorbeeld onder de zitgroep. Maar vaker wordt de ruimte tussen de lengtedragers van het chassis benut. Daarbij worden uiteenlopende materialen gebruikt. Van dubbele-bodemkasten van sandwichmateriaal tot dunne kunststofplaten die enkel de ruimte afbakenen en amper bijdragen aan de stabiliteit en isolatie.
Welke kies jij?
Het doel van de dubbele bodem bepaalt welk type voor jou het meest geschikt is. Voor gepassioneerde winterkampeerders is een hoge klassieke dubbele bodem het meest interessant, al dan niet trapsgewijs.
Hetzelfde geldt als je graag veel bagage meeneemt of gedurende langere tijd autonoom wil reizen. Dit bodemtype zie je echter vooral in de hogere gewichts- en prijsklasse. Een goed compromis is de ongeveer 20 centimeter hoge klassieke dubbele bodem waar meer en meer campers uit het midden- en zelfs lagere segment mee worden uitgerust.
Tekst: MPS, Jürgen Bartosch, foto’s: MPS, Christian Hass, Ingolf Pompe, Karl-Heinz Augustin