Langzaam maar zeker komt er beweging in de markt voor elektrisch aangedreven bestelauto’s. En daarmee dienen zich ook voorzichtig mogelijkheden aan voor de camperbranche. Iveco is net gestart met de uitlevering van de eerste exemplaren van de nieuwe eDaily, een elektrische bestelauto in vele varianten, en wij reden er al even mee.
Het wegrijden gaat nog erg traditioneel. Na het instappen draai je ouderwets de contactsleutel om, maar motorgeluid is dan natuurlijk niet hoorbaar. Met de versnellingspook kies je de rijrichting en zodra je het gaspedaal indrukt, zet de bestelwagen zich zacht zoemend in beweging. Het geluid dat je hoort, heet AVAS en staat voor Acoustic Vehicle Alerting Systems. Het moet voetgangers en fietsers waarschuwen voor een verder nagenoeg geluidloos elektrisch voertuig.
Keus uit drie accupakketten
Elektrische aandrijving bestaat bij Iveco al langer, maar voor de nieuwe eDaily is de hele aandrijflijn opnieuw ontworpen. Zo is er nu keuze uit één, twee of drie accupakketten van 37 kWh (waarvan 35 kWh bruikbaar is). Dus dat levert accucapaciteiten van 35, 70 of 105 kWh, die een elektromotor met een vermogen van 190 pk (140 kW) en een koppel van 400 Nm van stroom voorzien.
Die kracht hoef je niet altijd helemaal te gebruiken. Er zijn namelijk drie rijstanden die je met een druk op de knop kunt selecteren. De groene knop volstaat om relaxed met het andere verkeer mee te rijden en maakt een topsnelheid van 90 kilometer per uur mogelijk. De blauwe stand staat gelijk aan normaal rijden en in de rode stand is alle kracht beschikbaar en kun je een snelheid van 120 kilometer per uur halen. Extra kracht kan tijdelijk worden geleverd door de ‘Hi-Power’-stand te selecteren.
Energie terugwinnen
Als berijder kun je ook kiezen uit drie standen voor het terugwinnen van energie tijdens afremmen, de zogenaamde recuperatie. Naast ‘zeilen’ (niets terugwinnen) en licht remmen, is het ook mogelijk om bij gas loslaten sterk af te remmen en zo maximaal energie terug te winnen. Dat laatste heeft als voordeel dat je zelden hoeft te remmen.
De accu kan standaard met 11 kW worden opgeladen, optioneel is een lader voor 22 kW leverbaar. Snelladen kan met maximaal 80 kW, wat vandaag de dag aan de trage kant is. Iveco geeft wel acht jaar of 250.000 kilometer garantie op de accu. Iveco biedt de eDaily aan in vele varianten. Er zijn bestelwagens en chassis van 3,5 tot 7,2 ton in alle wielbases en opbouwhoogtes. En de Daily Switch kan dienen als buscamper.
Ook een versie op waterstof
Bij deze volledig elektrische varianten blijft het niet, want Iveco werkt ook aan een waterstofversie van de Daily. Deze krijgt dan een brandstofcel van de Hyundai Nexo aan boord en zes waterstoftanks, zodat hij zijn eigen elektriciteit kan maken voor de elektromotor. Er is ook een 35kWh-accu als buffer aan boord, want een brandstofcel kan niet snel schakelen tussen weinig en veel vermogen.
Deze waterstofvariant heeft volgens Iveco als 7,2 tons-voertuig een actieradius van 350 kilometer. Het grote voordeel van waterstof is dat je in enkele minuten je tank kunt vullen, maar het aantal waterstoftankstations is nog zeer beperkt. Eind van dit jaar wordt een kleine serie van de waterstof-eDaily gebouwd. Bij gebleken succes komt er zeker een vervolg.
Gewicht en actieradius zijn beperkende factor
Elektrische aandrijving voor een camper stuit op twee problemen die niet zo makkelijk zijn op te lossen. Probleem nummer één is het gewicht. De accu’s voor elektrische aandrijving zijn namelijk nog altijd groot en vooral erg zwaar. Kijk niet op van 600 kilogram extra gewicht en dat is problematisch bij een camper die maar 3,5 ton mag wegen. Bij kleine buscampers kan het misschien nog net, maar de meeste campers hebben niet eens een laadvermogen van 600 kilogram. De oplossing kan zijn dat de wetgever de regels aanpast voor elektrisch aangedreven bestelbussen en campers en een hoger gewicht toestaat. Of de bestuurder moet een C1-rijbewijs gaan halen.
Probleem twee is de beperkte actieradius. Een 3,5 ton wegende halfintegraal zou met zijn hoge luchtweerstand om de 200 kilometer aan de laadpaal moeten, dus lange afstanden afleggen op een dag zit er dan niet in. Als oplossing denk je dan natuurlijk aan een grotere accu, maar dan gaat het gewicht nog verder omhoog. Het wordt wachten op een betere (lees lichtere) accutechniek.
Waterstofbus van Bosch
Vier jaar geleden liet Volkswagen de waterstofversie van de Crafter-bestelauto zien, maar die verdween en werd nooit meer gezien. Nu volgt de tweede poging van een Crafter op waterstof, maar dan zonder VW-badge.
Als basis fungeert de elektrische eCrafter. Bosch gebruikt het model als platform en rust de bestelauto uit met een eigen brandstofcel als aanvulling op de bestaande elektromotor. Daarnaast is er een bufferaccu van 13 kWh. Onder de laadruimte zijn vijf waterstoftanks met in totaal 10,5 kilo brandstof opgeslagen. Ombouwpartner van Bosch is de autotuner Abt, binnen het VW-concern geen onbekende.
Het eerste exemplaar is nog niet optimaal afgestemd en heeft als 3,5 tons-bestelauto slechts een laadvermogen van 500 kilogram, maar de actieradius bedraagt al 500 kilometer. Volgens Bosch is er nog ruimte voor verbetering. Of er zoveel verbetering komt dat op basis hiervan een camper kan worden gebouwd, zal de tijd leren.
Tekst: Mario Vos & Rundolf Unruh