De strijd om de toppositie bij de basisvoertuigen heeft Fiat Ducato al lang geleden in zijn voordeel beslist. Bij de 3,5-tonners, zowel als busje als tot buscamper uitgebouwde bestelbus, is het Italiaanse merk onverslaanbaar. Vooral als je de nagenoeg zelfde modellen van Peugeot en Citroën meerekent.
Inhaalslag
De Mercedes-Benz Sprinter heeft met een eigen schare fans ook een vaste stek veroverd. De Iveco Daily daarentegen werd lange tijd genegeerd door buscamperbouwers. “Daar willen we dringend verandering in brengen”, aldus een Iveco-woordvoerder. Het huidige model schept met de nieuwe vooras, de aangepaste achteras en de automaat met acht versnellingen alvast de juiste voorwaarden. Op de Caravan Salon stelde Iveco dit jaar een omgebouwde buscamper voor.
En de nieuwe Ford Transit? Deze bestelwagen is leverbaar met verschillende wielbases en motorblokken en met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving dan wel vierwielaandrijving. Die flexibiliteit heeft er nog niet toe geleid dat de wagen is doorgedrongen tot de campermarkt. Of dat terecht is, zal uit onze test moeten blijken.
Aandachtspunten test
We hebben de vier kandidaten – Fiat Ducato, Mercedes-Benz Sprinter, Iveco Daily en Ford Transit – volledig binnenstebuiten gekeerd.
Fiat Ducato
De Fiat Ducato is het succesvolste basisvoertuig op de Europese campermarkt. “Born to be a motorhome – geboren om een camper te zijn”, luidde de boodschap toen Fiat in 2006 de derde generatie van de Ducato voorstelde.
Voorwielaandrijving, talrijke wielbases, spoorverbreding achter, vlak chassis: Fiat heeft de Ducato perfect geconfigureerd voor het gebruik als camper. Het voertuig kan verder aan de wensen van de bouwer worden aangepast met onder meer een verlaagd chassis van Al-Ko, een enkel- of tandemachteras, verschillende soorten vering en verschillende spoor- en chassisbreedtes.
Mercedes-Benz Sprinter
De Sprinter is beslist geen onbekende in de camperbranche. Als basisvoertuig biedt hij minder variabelen dan de Fiat Ducato, maar toch is de Sprinter leverbaar met heel wat verschillende wielbases. Een bijzonderheid bij de Sprinter is de klassieke automaat, die de Ducato en Transit niet als optie bieden. Ook is de Mercedes standaard leverbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.
Iveco Daily
Iveco heeft zijn robuuste pakezel Daily in 2014 grondig aangepast en daarbij drastisch aan de structuur gevijld. Behalve een nieuw front kreeg de Daily – bij campers vanwege het ladderframe vooral in trek voor zwaardere modellen tot 7,5 ton – een diepere zitpositie en een hogere voorruit. Ook aan het chassis hebben de ingenieurs rigoureus gesleuteld, onder meer aan de vooras van de 3,5-tonner.
Ook bij de aandrijving is er goed nieuws. Lange tijd heeft Iveco zich tegen een klassieke automaat verzet. Wel bood de fabrikant de Agile-automaat als optie, maar veel camperrijders bleken daar niet goed mee uit de voeten te kunnen. Iveco reageert nu met de introductie van de nieuwe Hi-Matic-automaat met acht versnellingen, die ook BMW en Audi gebruiken.
Ford Transit
De Ford Transit is niet in één keer in talloze varianten op de markt gebracht. Na de gewone Transit kwam, met enige vertraging, de Transit Custom (Nugget). Tot voor kort werd de Transit alleen gebruikt als basisvoertuig van de Karmann Dexter. Nu is de bestelwagen verkrijgbaar in alle mogelijke lengtes, drie motorvarianten en met voorwiel-/achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De Transit is een wereldreiziger geworden, geschikt voor alle doeleinden.
Meer weten?
We hebben de voertuigen blootgesteld aan allerlei soorten wegdek om een duidelijk beeld van de sterktes en zwaktes te kunnen krijgen. De belangrijkste aandachtspunten daarbij waren rijcomfort en rijveiligheid. Uiteraard hebben we ook het vermogen, de krachtoverbrenging, het verbruik en de zitpositie in de beoordeling meegenomen. Hoe de voertuigen scoren en welke het beste uit de bus komt, lees je in een 8 pagina’s tellende test in ACSI FreeLife magazine 8-2016.