De achteruitrijcamera komt misschien wat overdreven over, maar het is in feite een onmisbaar hulpmiddel. Wie wel eens heeft geprobeerd om alleen met een grote camper achteruit in te parkeren, weet hoe groot het belang kan zijn van zo’n derde oog.
Prijsonderhandeling
Om je te wapenen tegen zon en regen, kun je een luifel eigenlijk bij geen enkele kampeervakantie missen. Je kunt deze dus het beste meteen aanschaffen. Als je goed kunt onderhandelen, krijg je zo’n luifel er misschien wel bij als je toch al op het punt staat een camper te kopen. Niet geschoten is altijd mis.
Met een fietsendrager kan de fiets altijd mee op vakantie. Op de meeste fietsendragers kun je meerdere tweewielers kwijt. Heb je een e-bike, dan moet je wel op het gewicht letten, want een e-bike is een stuk zwaarder dan een gewone fiets. Net als bij luifels kan een fietsendrager ook onderdeel zijn van de prijsonderhandeling.
Tweede garagedeur
Heeft je camper een garage? Dan is het de moeite waard om een tweede deur te overwegen, anders zul je regelmatig van alles moeten uitladen voor je dat ene voorwerp hebt gevonden. Een tweede garagedeur is voor veel campers een optie die meerkosten met zich meebrengt.
Een hordeur is één van de meest praktische onderdelen van een camper. Het houdt ongewenste bezoekers buiten de camper zodat je ’s avonds niet achter de muggen aan hoeft. Ook als hij dicht is komt er nog steeds frisse lucht naar binnen.
Lichtinval
Wie wel belang hecht aan een beetje licht in de camper, kan bij de aanschaf van een nieuwe camper maar beter meteen dakluiken bestellen. Het monteren levert naderhand veel werk op en is dus duurder. Vooral bij een halfintegraal brengt een dakluik in de bestuurderscabine veel licht.
Verduistering van de bestuurderscabine zorgt ’s nachts voor bescherming tegen nieuwsgierige blikken en overdag tegen de zon. Een plisséverduisteringssysteem werkt beter dan een gordijn. Het is moeilijk te geloven dat er nog campers worden geleverd waar de verduistering niet standaard is. In die gevallen moet de bescherming tegen zicht en licht besteld worden in een pakket met andere accessoires.
Pk’s
De motor in je camper is niet alleen maar belangrijk om hard te kunnen rijden. Het aantal pk’s moet passen bij het gewicht van de camper. Voor campers op basis van een Fiat Ducato verdwijnen in de toekomst de uitvoeringen met 115 pk. Deze is dan alleen nog voor buscampers verkrijgbaar. Voor campers met een maximaal toegelaten totaalgewicht van 3,5 ton is 130 pk voldoende. Voor zwaardere campers kun je beter een motor van 150 of 180 pk nemen.
De dieseltank van de meeste campers heeft meestal een inhoud van 90 liter. Dit is genoeg voor lange reizen. Met een tank van 60 liter is het een ander verhaal. Als je de keuze hebt, kun je maar beter een grotere tank nemen. Dat er campers geleverd worden met een kleinere dieseltank is in feite puur een kwestie van gewicht besparen.
Laadvermogen
De keuze van het chassis heeft gevolgen voor het laadvermogen. Veel buscampers worden als 3,3 tonners geleverd. Een verhoging van het maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 ton heeft een meerprijs, maar is meestal niet nodig.
Voor campers met een maximaal toelaatbaar gewicht van 3,5 ton geldt min of meer hetzelfde. Het benodigde laadvermogen is afhankelijk van het aantal passagiers. Hoeveel laadvermogen jij nodig hebt, kun je simpel uitrekenen.
EN 1646-2 norm
De EN 1646-2 norm gaat uit van een lichaamsgewicht van 75 kilo, 10 kilo bagage per persoon plus nog eens 10 kilo vermenigvuldigd met de lengte van de camper in meters. Zo’n gewicht is bereikt voordat je er erg in hebt. Hieronder zie je een voorbeeld waarin wordt uitgegaan van een 6 meter lange camper en twee personen.
(75 + 75 + 10 + 10) + (10 x 6) = 170 + 60 = 230 kilo
Wil je nu echt optimaal voorbereid zijn op je bezoek aan de camperdealer? Morgen lees je in het tweede en laatste deel waar je op moet letten qua veiligheid, techniek en opbouw.
Bron: MPS, tekst: Anne Mandel