Inhoudsopgave
- Wat zijn de gevolgen van het klimaatbeleid voor de dieselcamper?
- Wat is de stand van zaken in e-camperland in op dit moment?
- Wanneer wordt het aantrekkelijk om je diesel in te wisselen?
- Is stroom veel goedkoper in gebruik?
- Wat is het advies voorlopig?
- Kan ik het ‘schonere’ HVO100 zonder problemen in mijn camper gooien?
- NKC-rapport Campers in Transitie
- Milieuzones: de stad als verboden gebied
- Zero-emissie
- Duitsland en Frankrijk
- België
- Alle milieuzones in één app
Wat zijn de gevolgen van het klimaatbeleid voor de dieselcamper?
Eerst het goede nieuws: dieselcampers mogen ook na 2035 nog de weg op, zolang ze het doen en er diesel uit de pomp blijft komen. Maar nieuwe modellen personenauto’s of lichte bedrijfsauto’s (camperklasse 1, 2 en 3) op benzine, diesel, lpg of aardgas mogen dan niet meer worden verkocht. Voor zware bedrijfsauto’s (camperklasse 4 en 5) moet tegelijkertijd een CO2-reductie van 90 procent zijn bereikt.
Het doel is dat rond 2050 de hele Europese vervoerssector CO2-neutraal is. Om de transitie in kaart te brengen gaf camperclub NKC onderzoeksbureau Ecorys opdracht een rapport op te stellen met 2030 als stip op de horizon. De focus ligt op de meest gebruikte kampeerauto’s met een toegestane maximum massa tussen 2.500 en 4.250 kg (camperklasse 2 t/m 4). Vaststaat dat er vooral wordt ingezet op batterij-elektrisch rijden.
Wat is de stand van zaken in e-camperland in op dit moment?
Het antwoord op die vraag is even simpel als frustrerend: met nog 10 jaar te gaan tot 2035 is de keuze minimaal. De meest gewilde campers worden voorlopig nog uitgerust met een dieselmotor. De elektrische variant krijgt langzaam voet aan de grond, maar dan gaat het vooral om kleine camperbussen die (vooralsnog) duur zijn in aanschaf en met een nog vrij summier rijbereik.
Lichtpuntjes zijn de voortschrijdende ontwikkelingen in de batterijtechnologie en het voorgenomen EU-beleid om het maximaal totaalgewicht dat je met een B-rijbewijs mag besturen te verhogen van 3.500 naar 4.250 kg. Als de ontwikkelingen op het gebied van actieradius en laadsnelheid doorzetten, is dat volgens de onderzoekers medio 2030 geen probleem meer. Hete hangijzers zijn nog wel het zware batterijpakket dat ten koste gaat van de leefruimte, de voor klassieke camperaars beperkte actieradius en de hoge prijs.
Wanneer wordt het aantrekkelijk om je diesel in te wisselen?
Fabrikanten van personenauto’s (camperklasse 1) richten zich nu al op volledig elektrisch en binnen enkele jaren wordt al een gelijke of lagere aanschafprijs ten opzichte van dieselvarianten verwacht. Fabrikanten van lichte bedrijfsauto’s (camperklasse 2 en 3) volgen deze trend.
Elektrische campers in deze klasse tot 3.500 kg komen op relatief korte termijn (tot 2030) voor competitieve prijzen beschikbaar en in dezelfde periode ontstaat ook een gunstige tweedehandsmarkt, verwacht Ecorys.
Elektrische halfintegraalcampers tot 3.500 kg zijn naar verwachting medio 2035 competitief in prijs en verkrijgbaar op een kleine tweedehandsmarkt. Voor camperklasse 4 en 5 wordt het omslagpunt pas ver na 2035 verwacht. Mogelijk wordt waterstof een optie voor de liners, net als voor vrachtwagens.
Is stroom veel goedkoper in gebruik?
Een camperaar zal veelal langs de snelweg bij een duurdere snellader laden, waardoor ze minder van de gunstige elektriciteitstarieven thuis, openbaar of op kantoor profiteren. Dit leidt de komende jaren tot aanzienlijke verschillen in energiekosten per kilometer. Rond 2030 wordt verwacht dat deze kosten per kilometer meer in lijn zullen komen met elkaar. Daar staat tegenover dat de onderhoudskosten van elektrische voertuigen lager zijn.
Wat is het advies voorlopig?
Met de uitkomsten van het Ecorys-rapport in de hand, adviseert de NKC het gros van zijn 65.000 leden om de keuze nog even uit te stellen en ‘door te rijden tot het einde van de technische levensduur van de camper’. De gemiddelde leeftijd van een camper is in Nederland 19 jaar. Wie nu al een duurzame duit in het zakje wil doen, krijgt van de camperbelangenclub het advies om als alternatief voor diesel HVO100 te tanken.
Kan ik het ‘schonere’ HVO100 zonder problemen in mijn camper gooien?
Het uit plantaardig materiaal gemaakte HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), ook wel ‘blauwe diesel’ genoemd, zorgt voor een CO2-reductie tot wel 90 procent. Helaas is het ook zo’n dertig cent per liter duurder dan gewone diesel. In Nederland en België is HVO goed verkrijgbaar, bij in totaal zo’n 260 tankstations.
In de hele rest van Europa zijn er maar 400 tankstations met een HVO-pomp. Op de website van fabrikant Neste is te zien welke automerken hun goedkeuring hebben gegeven aan HVO. Grofweg geldt dat voor voertuigen tot en met 18 jaar oud. Wil je zeker weten of HVO geschikt is voor jouw camper? Kijk dan in het instructieboekje, op de sticker in het brandstofklepje of vraag het na bij de dealer.
NKC-rapport Campers in Transitie
Op de website van de NKC vind je de hoofdlijnen van het rapport en kun je het in zijn geheel downloaden.
Milieuzones: de stad als verboden gebied
Tekst: Mario Vos
Tien jaar geleden was in Utrecht de eerste milieuzone voor oudere personenauto’s – en dus ook campers – met een dieselmotor een feit. Enkele andere gemeenten volgden het voorbeeld van Utrecht, vaak weer met eigen regels, waardoor de landelijke overheid besloot vanaf januari 2020 een geharmoniseerd systeem in te voeren. Dat betekende dat gemeenten die een milieuzone wilden invoeren voor personenauto’s de keuze hadden tussen het toelaten van diesels vanaf de Euro 3-emissienorm of hoger, of vanaf de Euro 4-emissienorm of hoger.
Met ingang van 1 januari 2025 worden de normen aangescherpt tot toelating vanaf Euro 4 of Euro 5 (of hoger). Er zijn wel enkele vrijstellingen. Met een auto van 40 jaar of ouder (klassiekers en oldtimers) of rolstoelafhankelijke voertuigen mag je de milieuzone altijd in. Dat geldt ook voor eigenaren van een camper die in de milieuzone wonen.
Zero-emissie
Vanaf 1 januari 2025 voeren de eerste veertien gemeenten een ‘zero-emissiezone’ in, waar helemaal geen uitstoot is toegestaan. Een zero-emissiezone is, in tegenstelling tot een milieuzone, een gebied waar op termijn alleen nog uitstootvrije bedrijfsauto’s en vrachtwagens mogen rijden. Dan mag je er dus alleen in met een elektrische auto of een auto op waterstof als die na 1 januari 2025 op kenteken is gezet. Voor bestelauto’s en vrachtauto’s die voor die datum op kenteken zijn gezet geldt een overgangsregeling, afhankelijk van de emissienorm en het type bedrijfsauto (bestelauto, bakwagen of oplegger).
Toegang voor campers
Vooralsnog gelden deze zero-emissiezones alleen voor bedrijfsauto’s, waardoor campers – die doorgaans als personenauto worden gezien omdat je er personen in kunt vervoeren – nog toegang hebben, mits ze uiteraard voldoen aan de regels voor de milieuzone. Sommige steden zijn van plan om vanaf 2030 alle voertuigen met een verbrandingsmotor (dus naast diesel ook benzine, lPG of aardgas) te weren uit de zero-emissiezone.
In Nederland voeren vooralsnog in totaal 30 gemeenten een zero-emissiezone in, maar niet allemaal al op 1 januari 2025. Dat is wel het geval in Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle.
Mag jouw bestel- of vrachtwagen vanaf 2025 de zero-emissiezone nog in? Doe de kentekencheck en lees hoe het allemaal zit!
Duitsland en Frankrijk
Ook in het buitenland zijn (lokale) overheden steeds strenger voor gemotoriseerd verkeer. Veel Duitse (binnen)steden mag je met je camper alleen in met een speciale groene milieusticker en op sommige wegen zijn voertuigen met dieselmotor zelfs helemaal verboden. In Frankrijk heb je weer een ander vignet nodig, het zogenaamde crit’air-vignet.
De milieuzones zijn soms in binnensteden, soms in een hele stad en af en toe ook een hele regio als de luchtkwaliteit er (tijdelijk) slecht is. Als je op weg naar het zuiden door Frankrijk wilt rijden, is het verstandig zo’n vignet aan te schaffen. Het crit’air-vignet kan online worden besteld voor € 4,76 inclusief verzendkosten.
België
In België rijden gelden weer andere regels. Om te beginnen heten milieuzones daar lage emissiezone, vaak afgekort tot LEZ. Zo is nagenoeg heel Antwerpen binnen de ring verboden voor diesels ouder dan Euro 5 of 6. Wil je met een dieselauto die voldoet aan Euro 3 of 4 toch de stad in dan kun je een dagpas kopen. Vanaf 1 januari 2026 mag je alleen met een Euro 6-diesel Antwerpen in. Twee jaar later wordt het weer strenger met alleen Euro 6d. In Brussel is het hele ‘hoofdstedelijke gewest’ (19 gemeenten) een LEZ.
Daar mag je met je dieselcamper alleen in als deze voldoet aan de Euro 5 of 6, maar je kunt altijd een dagpas kopen. Tot slot is er nog een LEZ in de binnenstad van Gent. Tot 2026 mogen dieselcampers die voldoen aan Euro 5 of 6 daar nog gewoon gratis binnen. Andere voertuigen kunnen een dagpas kopen. In 2026 en 2027 is alleen Euro 6 nog toegestaan, vanaf 2028 alleen Euro 6d.
Alle milieuzones in één app
Op Green Zones vind je informatie over alle ruim 200 milieuzones in Europa in één oogopslag. Je ziet meteen welke sticker, vignet of registratie je nodig hebt voor jouw camper en kunt die direct aanschaffen.