Signalement
- Merk
- Eura Mobil
- Model
- V 635 HB
- Onderstel
- fiat Ducato 35 light
- Testjaar
- 2022
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 3.065 kg. Toelaatbaar totaalgewicht: 3.500 kg.
- Basisprijs
- Basisprijs € 82.700
Premium prijs
Eura Mobil heeft vooral bekendheid gekregen vanwege de hoogwaardige campers met dubbele bodem die het merk vervaardigt. De nieuwe Flexibel en premium reeks buscampers biedt zo’n voorziening niet, maar met hoogwaardige componenten en slimme oplossingen, wil Eura Mobil de achterstand in de premium klasse van de buscampers pogen in te halen.
Qua prijs mag Eura Mobil zich in elk geval alvast tot de premium buscampers rekenen, want voor de geteste V 635 HB wordt een bedrag van € 82.700 gevraagd. Daarin zit standaard wel prijzige uitrusting zoals een lithiumaccu en een keukenwerkblad van composiet, maar de basismotor is een 120pk-diesel en voor een Chassis-pakket moet je nog € 1.495 extra uit de knip trekken.
Hefbed
Er is keuze uit drie indelingen op basis van de bekende Fiat Ducato: de klassieke variant met dwars achterin geplaatst bed met een lengte van 5,99 meter, twee bedden in lengterichting in een 6,36 meter lange buscamper of een eveneens 6,36 meter lang exemplaar met hefbed. Die laatste volgt een andere trend, want door het elektrisch in hoogte verstelbare bed is de ruimte achterin op verschillende manieren te gebruiken.
Eura Mobil behoudt echter de normale dak-hoogte van ongeveer 2,60 meter en doet het zonder het extra verhoogde dak. Dat is ongeveer 25 centimeter hoger en zou extra ruimte bieden, maar ook wat extra luchtweerstand opleveren. Het lagere dak komt ongetwijfeld ten goede aan de elegante uitstraling van de buscamper met zijn standaard ramen in kozijnen en het grote panoramavenster boven de stuurcabine.
Eigen ideeën
De indeling van de V 635 HB is op het eerste gezichtzoals je dat meestal gewend bent: zitgroep voor, keuken rechts bij de schuifdeur, toiletruimte ertegenover links. Maar Eura Mobil is er wel in geslaagd om zich met eigen ideeën en oplossingen te onderscheiden van de standaardklasse. Middelpunt van het concept is zonder twijfel het elektrisch in hoogte verstelbare hefbed achterin.
Met een lengte van 184 centimeter aan de rechterkant en 173 centimeter aan de linkerkant is de comfortabele matras niet echt royaal, maar lange campers kunnen zich uitstrekken tot respectievelijk 198 en 183 centimeter langs de hefgordels naar de achterklep. Als het bed is neergelaten, verbreden kussens aan de zijkanten het ligoppervlak tot maar liefst 186 centimeter. Daardoor heb je de keuze om zowel in de lengte als de breedte te slapen.
Variabele bagageruimte
Het hefbed is echter vooral belangrijk voor het gebruik van de variabele bagageruimte eronder. Lange voorwerpen kunnen hier zonder problemen en zonder drempel naar het woongedeelte worden doorgeladen. Er is een royale 120 centimeter lange ruimte tussen de slanke zijstijlen. Onder het verhoogde bed is er maximaal 116 centimeter laadhoogte.
Dit vraagt wel om wat flexibiliteit bij het laden en vastsjorren van fietsen, omdat de meeste fietsen alleen passen met het stuur neergeklapt. Als de fietsen ’s nachts aan boord moeten blijven, kan er eigenlijk maar een persoon in het hefbed slapen. Want met maximaal 53 centimeter ruimte boven de matras, verminderen de rondlopende dakkasten de bruikbare lengte tot ongeveer 160 centimeter. Dat zou met het extra hoge dak anders zijn geweest.
Royale douche
Ook de toiletruimte is variabel, dankzij een wastafelwand die boven het toilet kan worden gedraaid om een vrij ruime douchecabine te creëren (83 x 65 centimeter). In de testcamper kon de wand echter niet in de weggedraaide stand worden vergrendeld. Het is ook onpraktisch dat de douchebak slechts één afvoer heeft.
Daarentegen is er wel een raampje voor de ventilatie. De keuken beschikt over een fraaie spoelbak, verzonken in het composiet werkblad. Wanneer de afdekking boven de spoelbak wordt omgeklapt om deze te gebruiken, fungeert de afdekking als extra stukje werkblad. De tweepitskookplaat is elektrisch, in de 90 liter-compressorkoelkast kun je alle levensmiddelen kwijt.
Wintervast
De aandacht voor detail in deze Eura Mobil V 635 HB is zichtbaar en voelbaar. Vaak gaat het om visuele details, zoals de wandbekleding van textiel, de met leer beklede handgreep van de deur van de toiletruimte of de verchroomde tafelvoet. Maar ook de praktische aspecten worden niet verwaarloosd, zoals blijkt uit het tafelblad dat naar voren kan worden geklapt om comfortabel te zitten tijdens de reis, een kruidenrek in de keuken, voldoende USB-aansluitingen of de bovenkasten die automatisch worden verlicht wanneer je ze opent.
Eura Mobil heeft ook gedacht aan winterkampeerders in de nieuwe buscamper-serie. Alle uitvoeringen zijn uitstekend geïsoleerd en ‘wintervast’ volgens de EN 1646-norm. De vuilwatertank onder de vloer is standaard verwarmbaar.
Conclusie
Testredacteur Simon Ribnitzky
Eura Mobil begeeft zich in een marktsegment met felle concurrentie. De nieuwe buscampers hebben een veelbelovende uitrusting. Niet alle details en oplossingen zijn nieuw – zoals de tafel die ook buiten kan worden gebruikt – maar dat doet niets af aan hun praktische nut. Wie ook van visuele verfijning houdt, moet deze buscamper zeker eens van dichtbij bekijken. De geteste V 635 Hb scoort punten met zijn variabele bagageruimte met hefbed.
Vanuit functioneel oogpunt zou het extra verhoogde dak daar nog beter bij passen. Voor wat de prijs betreft: € 82.700 is een fors bedrag voor een buscamper. Maar eura Mobil biedt met de Mondial edition een aantrekkelijk pakket opties aan voor slechts € 4.795: een 140pkdieselmotor, het Chassis- en het Design-pakket, een luifel, een zonne-energiesysteem en nog enkele opties. Het prijsvoordeel bedraagt dan ruim € 5.500.
Nog meer testen
Naast de Eura Mobil V 635 HB hebben we nog veel meer leeftesten uitgevoerd met verschillende kampeermiddelen. Benieuwd geworden naar de andere tests? Je vind ze in dit overzicht op de website van ACSI FreeLife.