Is er na het lezen van ons vorige artikel over de afweging tussen zelfbouwcampers en fabriekscampers een zaadje geplant? Dan is het handig om meer gevoel te krijgen bij het prijskaartje van zo’n traject. Want hoeveel moet je opzij zetten? Wat zijn de grootste uitgaven? Bas en Lotte van Huisopwielen.com geven een kijkje in de uitgaven van hun eerste zelfbouwcamper en geven een eerlijk overzicht van wat het hun heeft gekost.
Zo duur als jij wilt
Om maar met de deur in huis te vallen: er is geen eenzijdig antwoord op de vraag hoeveel het kost om een camper zelf te bouwen. Je kunt je zelfbouwcamper namelijk zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Sommigen weten het al voor een paar duizend euro te bewerkstelligen, anderen spenderen er rustig een ton aan. De kosten voor onze camper bedroegen zo’n €12.500.
TOP 3 GROOTSTE UITGAVEN
1. Aanschaf van de bus
Wat voor bus je wilt, kan een enorm verschil maken op je begroting. Ga je voor een nieuwe of een jong gebruikte, dan kijk je in een heel andere prijsklasse dan wanneer je een ouder model kiest. Voor de klassieke vintage modellen , zoals een Volkswagen T1 of een oude Mercedes Benz 609D betaal je weer een stuk meer.
Het merk waar je voor wilt gaan kan ook erg schelen in de prijs: een tweedehands Volkswagen Crafter of Mercedes Sprinter is over het algemeen wat duurder dan een vergelijkbare Renault Master, Citroen Jumper of Fiat Ducato. Het merendeel van de zelfbouwers die wij tegen zijn gekomen koopt een bus van tussen de 5000 en 10.000 euro.
Onze uitgaven: wij hebben 5.200 euro voor onze bus betaald (Renault Master uit 2010 met 189.000 km). Na de verkoop van inboedel heeft het ons uiteindelijk 4.750 euro gekost.
2. Elektra
Een van de grote verschillen in de transformatie van bestelbus tot zelfbouwcamper is het aanleggen van de elektra. Best een intimiderende klus om goed te doen, maar het geeft een geweldig gevoel als alles werkt! En erg belangrijk wil je er een fijne plek van maken waar je heerlijk in kan reizen en leven.
De grootste uitgaven die je voor elektra moet doen zijn: een goede accu, eventueel je zonnepanelen en zaken zoals een omvormer (om ook 230 volt te kunnen gebruiken onderweg). Samen loopt dit makkelijk op tot boven de 1000 euro. Je hoeft niet de duurste apparatuur te kopen, maar ga hier ook niet teveel op bezuinigen. Je wil namelijk dat dit goed geregeld is!
Onze uitgaven: wij hebben ongeveer 1.350 euro uitgegeven aan elektra in onze camper. Hadden we gekozen voor een wat duurdere lithium accu, dan was het snel boven de 2.000 euro gekomen.
3. Aanpassingen carrosserie
In veel bestelbussen zijn weinig tot geen ramen geplaatst. Het is dan namelijk helemaal niet handig dat iedereen kan zien wat voor waren er vervoerd worden. Echter: in een camper is het juist fijn om wat daglicht binnen te laten! Daarom plaatsen de meeste zelfbouwers een of meerdere zijramen of dakluiken.
De uitgaven hiervoor zijn niet mis: het goedkoopste dakluik is een tientje of 4, maar wil je er een met ventilatie dan moet je al snel denken aan € 200. Ook zijramen zijn niet goedkoop: de meest bekende merken zijn Dometic en Carbest, deze bieden ramen aan vanaf zo’n € 250 en dan krijg je niet een groot raam.
Wil je een hefdak in je camper (laten) plaatsen? Ook dan mag je wat dieper in de buidel tasten. Vooral voor lagere busjes kan een hefdak een must zijn om aan de eisen van de Belastingdienst voor het campertarief (beter bekend als kwarttarief) te voldoen. Maar ook als je met meerdere personen in de camper wilt reizen, kan een hefdak met slaapmogelijkheid een ideale oplossing zijn.
Onze uitgaven: wij hebben tijdens onze zoektocht naar de perfecte bus bewust gekeken naar de reeds geplaatste ramen. Onze bus had 2 ramen achter en 1 zijraam, waardoor we onze kosten hiervoor relatief laag hebben kunnen houden. We hebben een zijraam en dakraam geplaatst: samen ongeveer 250 euro.
Bijzondere uitgaven
Hoe goed je van tevoren ook begroot, er zullen altijd wat verrassingen tijdens het traject langskomen. Sommige juist positief, maar sommige allesbehalve.
Om maar met het minst leuke te beginnen: de BPM. Dit is een belasting die je moet betalen om een relatief jonge zakelijke bus om laat keuren naar camper (personenauto). Wij hebben hiervoor ruim 600 euro betaald, maar dit kan nog een stuk hoger uitvallen. Een flinke kostenpost dus!
Een andere niet-ingecalculeerde uitgave was onze Bearlock-beveiliging. Dat is een slot op de versnellingsbak voor diefstalpreventie. Vanuit onze verzekeringsmaatschappij was dit een vereiste, wat ons ruim 500 euro heeft gekost. Maar daar kregen we wel wat voor terug: het is nu knap lastig om de camper te stelen en dat is ook wel een fijn gevoel!
Handige bespaartips
- Houd goed bij wat je al uitgegeven hebt, bijvoorbeeld in een Excel-sheet. Hiermee houd je overzicht en weet je zeker dat je geen onnodige kosten maakt.
- Veel camperbouwers hebben na hun project nog wat restmateriaal over (denk bijvoorbeeld aan isolatiemateriaal), wat je al snel flink wat kan schelen. Meld je daarom aan bij verschillende Facebookgroepen en houd Marktplaats goed in de gaten om te zien of er materialen aangeboden worden.
- Denk goed na wat je sowieso wil, en selecteer er op bij jouw zoektocht. Het is vaak namelijk goedkoper om een bus te zoeken met bijvoorbeeld imperiaal, ramen en een trekhaak, dan het er later in te bouwen!
Meer weten?
Wil je meer lezen over dit onderwerp, kijk dan op de website huisopwielen.com