Verdubbeling motorrijtuigenbelasting
Vanaf 1 januari 2026 betaal je als campereigenaar twee keer zoveel motorrijtuigenbelasting. Daarmee komt er een eind aan het kwarttarief voor campers. Gemiddeld betaalt een campereigenaar € 82 wegenbelasting per maand, dit wordt dan dus € 164. We zijn benieuwd hoe campereigenaren hier tegenaan kijken. Kiezen zij ervoor om de camper (tijdelijk) te schorsen, te verhuren, te verkopen of maken ze heel andere keuzes? In de vierdelige serie ‘Het camper-cv van …’ gaan we hier uitgebreid op in en zetten we alle kostenposten op een rij.
Een eigen buscamper. Dat was de droom van zowel Barry als Lilith – die allebei van kinds af aan naar de camping trokken – toen ze elkaar 25 jaar geleden leerden kennen. “Eigenlijk vonden we het belangrijker dan een huis”, lacht Barry. In 2002 kwam hun droom uit in de vorm van een Volkswagen Transporter T4. Inmiddels camperen Barry en Lilith met een zwarte Pössl 2 Win R buscamper (bouwjaar 2021) die je op de foto’s ziet.
Bovendien runnen ze samen een bedrijf in het verhuren, verkopen en onderhoud van buscampers en montage van uiteenlopende accessoires. In de eerste jaren van hun relatie was het camperen niet meer dan een hobby voor in het weekend. Barry: “Dan vertrokken we op vrijdagmiddag met de hond naar een leuke camperplaats, meestal in Duitsland of Luxemburg. Op zondagavond kwamen we dan weer thuis.
Tegenwoordig heeft de jongere generatie de buscamper ook ontdekt en is zelfs het fenomeen ‘vanlife’ ontstaan, maar wij stonden toen gewoon met ons busje tussen de pensionado’s. Het is leuk om steeds meer jongere camperaars op campings en camperplaatsen tegen te komen”, vindt Lilith.
Ook binnen de verhuur ziet het ondernemersstel steeds jongere huurders. Barry: “Toen we in 2012 met ons bedrijf begonnen, waren onze klanten voornamelijk zestigplussers die zich al langer oriënteerden op een camper. We zien nu ook meer dertigers met onze bussen op pad gaan.”
Camperpassie delen
Dat Barry en Lilith in 2012 in het diepe van de camperbranche sprongen, is ook te danken aan Barry’s achtergrond als werktuigbouwkundige. In 2012 bouwden de Brabanders hun tweede camper zelf. “Voor wat ontspanning naast een drukke baan kochten we een VW T5 bestelbus en bouwden deze om tot camper. Toen deze klaar was besloten we hem te verhuren.” Het bleek het startsein te zijn voor hun huidige onderneming: Campertrek.
Inmiddels heeft het stel zeven buscampers in de verhuur en een kleine honderd campers verkocht. De grootste consequentie van deze carrière-switch is wel dat ze concessies moeten doen aan hun eigen vanlife. “Als huurders hun camper komen ophalen of terugbrengen moeten wij op de zaak zijn. Dat is uiteraard vaak in het weekend.
Daarom gaan we meestal op zaterdagavond met onze bus op zoek naar een leuke plek in de regio om op maandagochtend weer terug te komen en fris aan de week te beginnen. Ook al kunnen we zelf dus maar één keer per jaar écht weg, we vinden het heel leuk om onze passie en eigen camperervaringen over te brengen. Dat geeft heel veel energie.”
Onderhoud en zelfvoorzienend
Deze passie betekent niet dat Barry en Lilith zich alleen richten op verhuur en verkoop. Bij Campertrek kun je ook terecht voor onderhoud. Barry: “Het onderhoud van campers is meer van preventieve aard; systemen worden geïnspecteerd en nagelopen om te zien of deze voor problemen kunnen gaan zorgen. In de eerste jaren waren we vooral actief in de verhuur van gebruikte VW California en Karmann Colorado campers, die we na inkoop van A tot Z naliepen en in nieuwstaat terugbrachten voor verhuur. De laatste jaren zien we een verschuiving in de werkplaats en zijn we drukker met het realiseren van specifieke uitrustingen naar de wens van de klant. Hierbij moet je vooral denken aan het zelfvoorzienend maken van een camper, zodat je overal kunt kamperen en niet meer afhankelijk bent van een stroompaal.”
Voor Barry en Lilith zelf is huren nooit een optie geweest. “Als je een camper zeven tot acht weken per jaar gebruikt, is het interessanter om er een te kopen.” Het voordeel van huur is dat je geen vaste lasten hebt en je je geen zorgen hoeft te maken over het onderhoud. “Onze klanten hoeven alleen maar te bellen of de camper beschikbaar is tijdens hun vakantie en wij regelen de rest.”
Dit zijn Barry en Lilith jaarlijks kwijt aan hun Pössl 2 Win R camper
Dit kost de camper van Barry en Lillith per jaar bovenop het aankoopbedrag van €85.000.
Camperverzekering: € 850 per jaar
Wegenbelasting: € 83 per maand
Camperstalling: “We hebben geen stallingkosten
omdat de camper bij ons eigen bedrijf staat.”
Onderhoudskosten camper: “€800 per twee jaar voor het onderhoud aan de motor van de buscamper. De rest van het onderhoud doen we zelf. Klanten betalen ongeveer € 165 voor een opbouwbeurt als de camper gewoon in goede staat is. We adviseren om dat eens in de twee jaar te laten doen. Onderdeel van de onderhoudsbeurt is een vochtmeting en controle van het watersysteem, waardoor (kleine) niet direct zichtbare lekkages, die anders voor flinke schade kunnen zorgen, vroegtijdig opgespoord kunnen worden.”
TOTAAL: € 2.246 per jaar
(exclusief afschrijvingen)
Of toch maar een eigen camper bouwen.
Handige klussers bouwen zelf de fraaiste campers. In deze rubriek laten we je hun bijzondere creaties zien. Bianca en Bas, bloggend onder de naam Vrolijk op Reis, zijn inmiddels bezig met hun vierde zelfbouwcamper. Een Mercedes Sprinter die ze gaan gebruiken voor een lange reis naar Marokko en die daarna, net als hun eerdere campers, in de verkoop zal gaan. In de rubriek De camperbouwer vertelt neemt ACSI FreeLife je stap voor stap mee in deze uitdagende projecten!