Verdubbeling wegenbelasting
Vanaf 1 januari 2026 betaal je als campereigenaar twee keer zo veel wegenbelasting (ook wel bekend als motorrijtuigenbelasting). Daarmee komt er een eind aan het kwarttarief voor campers. Gemiddeld betaalt een campereigenaar € 82 wegenbelasting per maand, dit wordt dan dus € 164. We zijn benieuwd hoe campereigenaren hier tegenaan kijken. Kiezen zij er voor de camper (tijdelijk) te schorsen, te verhuren, te verkopen of maken ze hele andere keuzes? In deze serie geven daarom vier campereigenaren openheid van zaken over al hun kostenposten.
Erik en Wilma’s eerste camper
Na de tent en de caravan kwamen Erik en Wilma uit Borne in 2007 voor het eerst uit bij een vierwieler. “We wilden de luxe van een huisje, maar wel flexibiliteit. Dus besloten we voor een camper te gaan.” Omdat ze veel op pad wilden gaan, was huren geen optie. “Het is een stuk voordeliger om er zelf een te kopen en het geeft maximale flexibiliteit. Als je een camper huurt moet je dat van tevoren regelen. Nu hoeven we alleen wat spullen in de koelkast te leggen, en we kunnen vertrekken.”
Eerste camper kopen
Erik en Wilma waren op zoek naar een model met achterin twee enkele bedden. “Op dat moment was er een beperkt aanbod. Op de tweedehandsmarkt was er weinig te vinden en ook bij dealers was dit type camper minder populair.” Bovendien vonden de Bornenaren het fijner om met een gloednieuw exemplaar op pad te gaan.
“De tweedehands campers die wij in 2006 hebben bekeken, waren behoorlijk uitgewoond. In sommige exemplaren was zelfs gerookt. Dat vonden wij geen fijn idee. Daarom besloten we voor een nieuwe camper te gaan.” Uiteindelijk vonden Erik en Wilma een dealer in Duitsland waar de voor hen ideale camper klaarstond. “Op het moment dat we in de camper stapten waren we op slag verliefd en we wisten meteen ‘dit is ‘m’.”
Duitse camper invoeren in Nederland
“We wilden deze camper in Nederland bestellen, maar volgens de dealer is het invoeren van een camper niet zo ingewikkeld is als het lijkt.” Dus kocht het stel hun nieuwe liefde in Duitsland, waar hij € 10.000 goedkoper was. Er moest een Duits kenteken geregeld worden om de camper naar de Nederlandse grens te mogen rijden. “Dat kon via een Duitse garage op de voorwaarde dat we de nummerplaat weer netjes terug zouden sturen.”
Erik en Wilma hadden in Nederland al een kenteken aangevraagd en konden deze bij de grens wisselen. “We zijn direct naar de RDW gereden waar onze camper officieel werd goedgekeurd en we BPM (aanschafbelasting red.) moesten betalen. Het is een dag werk en je moet de gingen goed plannen, maar uiteindelijk is het goed te doen.”
Tweede camper kopen
Na dertien seizoenen zijn Erik en Wilma in 2019 toe aan hun tweede en huidige camper, een Benimar Mileo 263. “We wilden gaan overwinteren en dan is een grotere camper toch wat fijner.” Omdat hun eerste camper een motor heeft met een slecht imago was het lastig een dealer te vinden die wilde inruilen.
“Gelukkig vonden we een dealer in Enschede die akkoord ging met inruil. Hij had een mooi aanbod aan nieuwe campers die aan onze wensen voldeden.” Die nieuwe camper heeft een catalogusprijs van € 105.000 en na het inruilen van hun oude jongen moeten de Youtubers € 65.000 bijbetalen. “Dat is veel geld, maar nu ben je nog veel meer kwijt voor een camper.”
Schorsen
Als je de camper een periode niet gebruikt, kun je er voor kiezen om deze te schorsen. Dit betekent dat je tijdens die periode geen motorrijtuigenbelasting en verzekeringskosten hoeft te betalen. De camper moet op dat moment in de stalling of op eigen terrein staan. Als je in het buitenland bent, kun je ‘m niet schorsen.
“Voor ons loont schorsen als de camper langer dan een maand stil staat. Het schorsen kost € 88,05 en dat is ongeveer net zo veel als je kwijt bent aan motorrijtuigenbelasting. Maar als de regels rondom het schorsen hetzelfde blijven, loont het schorsen per 1 januari 2026 al vanaf twee weken. Het schorsen van de camper kost je ongeveer een minuut. Het ontschorsen gaat nog sneller.” Wil je weten wat je naast de aankoop per jaar kwijt bent aan het bezit van een camper? Hiernaast hebben we alle kostenposten van Erik en Wilma onder elkaar gezet.
Dit zijn Erik en Wilma jaarlijks kwijt aan hun Benimar Mileo camper
Dit kost de camper van Erik en Wilma per jaar bovenop het aankoopbedrag van
€ 105.000:
Camperverzekering: Voor de camper- en reisverzekering. Inclusief geneeskundige kosten en pechhulp. |
€ 1.200 per jaar |
Motorrijtuigenbelasting | € 1.000 per jaar (vanaf 2026 wordt dit € 2.000 per jaar) |
Onderhoudsbeurt: Een standaard onderhoud zoals olie verversen en andere controles. Dit bedrag geldt alleen als er verder niks vervangen hoeft te worden. |
€ 750 per jaar |
Onderhoudskosten onderdelen: Als er onderdelen aan vervanging toe zijn, kunnen de kosten een stuk hoger liggen. Toch zijn er ook jaren waarin je een stuk minder kwijt bent. Gemiddeld genomen betalen Erik en Wilma €1.000 per jaar aan reparaties en onderdelen. |
Gemiddeld € 1.000 per jaar |
Stalling: Erik en Wilma zijn acht maanden per jaar op reis en als ze thuis zijn, staat de camper op hun oprit. Hierdoor hebben zij geen stallingskosten. Mooie meevaller. |
– |
Afschrijving camper: “Als wij onze vijf jaar oude camper nu zouden inruilen, moeten we ongeveer € 70.000 bijbetalen.” Op een tweedehands camper is de afschrijving wat lager. |
€ 10.000 / € 15.000 per jaar als je een nieuwe camper koopt |
TOTAAL | € 18.900 (wordt € 19.990 na de verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2026) |
Meer over campers!
Nieuwsgierig geworden naar campers? Voor meer informatie kan je terecht op deze pagina. Laat je inspireren!