Na jaren eropuit te zijn geweest met de caravan hakten Henk en Nella van Beek in 2021 de knoop door. Het onderkomen op twee wielen zou worden ingeruild voor een vakantieverblijf op vier wielen. “We besloten dat een camper beter bij onze reisplannen paste. We wilden graag roadtrips gaan maken door Scandinavië. Dat hadden we met de caravan ook al eens gedaan, maar met een camper ben je flexibeler en we wilden graag vrij staan.”
Meteen stond vast dat het voertuig de populaire Fiat Ducato moest worden, vooral vanwege het formaat. “Een camper van dit formaat, bijna zes meter lang en twee meter breed, heeft veel voordelen. Zo valt hij bijvoorbeeld op de veerboot gewoon in de categorie personenauto’s. En omdat wij niet zo lang zijn kunnen we makkelijk in de breedte slapen.”
“We hebben veel YouTube-filmpjes gekeken van andere zelfbouwers en veel gelezen”, vertelt het stel aan hun eettafel in Vianen. De eerste klus bestond uit het grove werk, ‘leegtrekken en isoleren’ en het uitzagen van de ramen en de dakluiken. “Gelukkig heb ik geen twee linkerhanden”, lacht Henk.
Degelijke elektriciteit
Het volgende karwei was het aanleggen van de elektra, met als doel zelfvoorzienend te kunnen reizen. Op het dak liggen zonnepanelen die via een lithiumaccu 500 watt aan stroom leveren, onder meer voor de inductiekookplaat en een inbouwoven. “De elektra moest goed op orde zijn. Daarom heb ik me ondanks mijn technische achtergrond goed laten adviseren. De keuze viel op een Victron-pakket en niet allemaal losse componentjes”, vertelt Henk.
“Elektra is mijn werk geweest, dus ik kon zelf wel alles aanleggen en aansluiten. Op de filmpjes en fora op internet blijkt wel dat iedereen een camper kan bouwen, maar elektra is een ander verhaal. Soms hou je je hart vast. Nadeel is dat het behoorlijk duur is, in totaal zo’n 4.500 à 5.000 euro, dan ben je met gas een stuk goedkoper uit.”
Voordeel is dat het stel zelfvoorzienend in the middle of nowhere kan staan. “Wij zijn geen types om een weekje op de camping te staan”, zegt Nella. “Tijdens een roadtrip doen we dat alleen om te kunnen wassen, douchen en de vuilwatertank te legen.” Die heeft net als de watertank een inhoud van bijna honderd liter en gaat met één druk op de knop open. “Opa-proef, je hoeft er niet voor op je knieën te gaan”, vult Henk aan.
WC-rails
Tot zover de ‘fundering’, nu kon de doordachte afwerking beginnen. “Daar struikelen de meeste mensen over. Het is altijd meer werk en het kost meer geld dan je verwacht”, zegt Henk. “Hij is wel echt een pietje-precies, hoor”, vult Nella lachend aan. Neem de toiletruimte, waar Henk een op een rails bevestigd toilet maakte dat je als je wilt douchen door een luik in de wand onder het bed schuift.
In de toiletruimte zit ook een tweede kanaal van de dieselkachel, zodat de ruimte als droogkast voor natte kleding kan dienen. In de verhoogde vloer onder de tafel (in verband met het hoogteverschil met de cabine) is een luik uitgezaagd voor extra opslagruimte voor bijvoorbeeld boodschappen. Het ‘podium’ is netjes afgebiest met ledstrips.
Henk maakte USB-aansluitingen bij de spotjes bij het bed en twee aan weerzijden van het raam bij de zitgroep. Die bestaat uit een bank, een houten tafel met uitschuifbaar onderblad en de twee draaibare, nieuwe voorstoelen. “Op de kop getikt bij een handelaar, en afkomstig uit afgekeurde Fiats.”
Klittenband-potjes
Na zeven maanden bouwen was de camper klaar. Het smaakvolle interieur in een combinatie van antraciet en houttinten doet de inrichting van menig fabriekscamper verbleken. De ramen zijn voorzien van plisségordijnen van Jysk en langs het plafond loopt een decoratieve touwstrip. Zelfs de kunstplantjes in het raamkozijn zullen tijdens het rijden niet van hun plaats komen.
De potjes zijn met klittenband aan de kozijnrand bevestigd. Henk en Nella hebben er inmiddels twee roadtrips door Scandinavië en afgelopen zomer door de Balkan op zitten. Van de bouw van hun camper en hun reizen doen ze verslag op hun YouTube-kanaal @travelbeekjes7300.
Luchtvering
“Onderweg merk je dat je nooit helemaal klaar bent”, zegt Henk. “Voor de reis naar de Balkan heb ik er een waterfilterinstallatie ingezet omdat je daar niet overal schoon drinkwater hebt. Ook heb ik er andere wielen en banden, en luchtvering onder gezet zodat de bus hoger op de weg ligt. In de Balkan heb je nogal wat gaten en kuilen in de wegen en daar konden we de vering nu op afstellen. Ideaal.”
De perfectionistische zelfbouwers genieten ook tijdens kortere reizen en stedentrips volop van de vrijheid van hun eigen camper. “Het enige is dat de kastjes boven het bed net te laag hangen. Als je niet oppast, stoot je je hoofd”, zegt Nella. “Maar dat is dan ook echt het enige minpuntje.”
Camperbouwers gezocht
Heb je zelf ook een eigen camper gebouwd? Wij zijn nieuwsgierig naar jouw verhaal. Mail ons op info@acsifreelife.nl onder vermelding van ‘Kluscamper’.
De camperbouwer vertelt: Tiroler hut op wielen
Handige klussers bouwen zelf de fraaiste campers. In deze rubriek laten we je hun bijzondere creaties zien. Luuk Jansen en Nannette Koorenhof droomden van een buscamper. In plaats van ‘later’ besloten ze een paar jaar geleden aan de slag te gaan, zodat ze nú al kunnen genieten van hun Tiroler hut op wielen.