Dit zijn de 5 soorten campers
Een camper koop je meestal om er langere tijd van te gaan genieten, en veel kopers wikken en wegen geruime tijd voordat ze hun keuze maken. Er valt ook genoeg te kiezen, want er zijn veel merken en modellen, maar ook verschillende types of genres. In totaal zijn er vijf soorten campers die we in dit artikel uitgebreid behandelen: compacte buscampers, buscampers met toiletruimte, halfintegraal- en integraalcampers en alkoofcampers.
Omgebouwd of opgebouwd
Je hebt om te beginnen twee categorieën, namelijk omgebouwde en opgebouwde campers. Bij de omgebouwde versie gebruikt de camperfabrikant een bestelauto als basis en past de fabrikant de inrichting aan de vorm en de afmetingen van dit basisvoertuig aan. We spreken dan van een buscamper.
Bij een opgebouwde camper wordt de carrosserie vanaf de stuurcabine – en soms zelfs inclusief de stuurcabine – door de camperbouwer vervaardigd uit sandwichpanelen. Deze kunnen beter worden geïsoleerd dan de plaatstalen carrosserie van een bestelbus en de rechte vormen zorgen voor meer woon- en opbergruimte.
Opgebouwde campers zijn er als integraal-, halfintegraal- en alkoofmodel. Bij de laatste twee is de stuurcabine van het basisvoertuig nog herkenbaar. Bij een integraal maakt de camperfabrikant een eigen stuurcabine, die is geïntegreerd met het leefgedeelte van de camper.
1. Compacte buscampers
De meest eenvoudige buscampers zijn nog geen vijf meter lang en hebben geen toiletruimte aan boord. Ze worden daarom compacte buscampers genoemd. De eerste compacte buscamper werd samen met Westfalia gebouwd op basis van de Volkswagen T1, het VW-busje dat door de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon is bedacht.
Compacte buscampers hebben vaak een uitzetbaar dak om stahoogte te creëren of een (extra) slaapplaats. Met de komst van grotere bestelauto’s, bijvoorbeeld de Fiat Ducato, kwam er ook meer ruimte aan boord en kwamen versies met een toiletruimte en vaak ook een douche op de markt. Maar deze buscampers beginnen pas rond de vijfenhalve meter.
Buscamper met toiletruimte.
Met hoeveel aan boord
Voordat je een camper aanschaft (of huurt), moet je wel bedenken wie er allemaal meegaan. Het aantal slaapplaatsen en het aantal zitplaatsen met gordel zijn daarvoor bepalend. Ook je reisgedrag en de bestemmingen zijn van invloed op de keuze.
Iemand die in de zomer graag neerstrijkt in het zonnige zuiden en de camper voornamelijk gebruikt om te slapen, heeft andere eisen dan iemand die veel in de winter kampeert en de nacht direct bij de skilift of langlaufloipe doorbrengt.
Winterstalling
Het is wellicht ook verstandig om in de overwegingen over het type camper de eventuele winterstalling te betrekken. Weinig mensen hebben immers zoveel (parkeer)ruimte bij hun eigen woning, dat ze daar zonder anderen te storen hun camper kwijt kunnen.
Belangrijk voor de keuze kan ook het rijbewijs zijn. Want met een B-rijbewijs mag je geen camper rijden die meer dan 3.500 kilogram mag wegen. En uiteindelijk is de aanschafprijs natuurlijk van belang. Groter is doorgaans duurder, integralen zijn van alle campertypes het duurst.
Wat ooit begon met een omgebouwde Volkswagen-bus van dik vier meter is vandaag de dag de klasse van de compacte buscamper. Hoewel de buitenmaten inmiddels wel behoorlijk zijn toegenomen, is de compacte buscamper nog altijd een handzaam en wendbaar voertuig dat je ook voor dagelijks vervoer kunt gebruiken. De cabine komt qua grootte en comfort dicht bij die van een personenauto, ook qua uitrusting met mogelijke rij-assistentiesystemen.
Kleinere bestelbusjes
Meestal is een compacte buscamper tussen de 4,80 en 5,40 meter lang, niet breder dan 1,90 meter. Sommige merken proberen de hoogte onder de 2 meter te houden, zodat je er ook een parkeergarage mee in kunt. Dat betekent natuurlijk wel dat je moet schipperen met de kleine ruimte en dat op uitrusting wordt bespaard.
Meestal dienen kleinere personen- of bestelbusjes, zoals de Renault Trafic, Ford Transit Custom, Mercedes Vito of de VW T 6.1, als basis. De uitrusting bestaat meestal uit een meubel aan de linkerkant met een gecombineerd keukenblok aan de voorkant en kastruimte aan de achterkant. Daarnaast is er meestal een zitbank met twee of drie zitplaatsen met gordel, die je ’s avonds kunt ombouwen tot bed.
Hefdak
In een compacte buscamper kun je normaal gesproken alleen staan als er een hefdak kan worden uitgeklapt. Vaak is zo’n dak ook nog voorzien van een extra bed en dan zijn er vier slaapplaatsen aan boord. Het is vaak comfortabeler om in zo’n dakbed te slapen vanwege het langere bed, de betere matras en de ventilatie.
Compacte buscampers zijn doorgaans bestemd voor de zomer, als het campingleven zich vooral buiten afspeelt. Daarom bieden sommige modellen de mogelijkheid om de hele keuken, of in elk geval het kookgedeelte, buiten te gebruiken. Er is geen toiletruimte in dit voertuigtype, maar vaak wel een plek voor een draagbaar toilet, of in sommige gevallen een sanitair-hoekje met een toilet en wastafel.
Flexibel karakter van een buscamper
Schoon en vuil water worden soms opgeslagen in jerrycans van 10 tot 20 liter of in speciale tanks van 30 tot 50 liter. Er is meestal ook een accu aan boord, zodat je twee of drie dagen zelfvoorzienend kunt zijn.
Voor bagage is er meestal weinig ruimte. Grotere sportuitrustingen zul je op een bagagedrager achterop moeten meenemen of op het dak. Maar het gebrek aan ruimte aan boord wordt gecompenseerd door het flexibele karakter van de compacte buscamper.
2. Buscamper met toiletruimte
Een omgebouwde bestelwagen is de meest compacte voertuigvorm waarin eigenlijk alles zit wat je van een camper mag verwachten. Daartoe rekenen we niet alleen een toiletruimte, maar ook stahoogte voor een volwassene.
Met lengtes van meestal 5,40 tot zo’n 7,00 meter zijn deze buscampers met toiletruimte al duidelijk minder handzaam dan compacte buscampers. Met een breedte van 1,95 tot 2,05 meter is het uitstappen op een supermarktparkeerplaats een stuk lastiger, ook al blijft een buscamper nog een stuk verwijderd van een opgebouwde camper.
Achterin slapen
Qua maximumgewicht zitten deze grotere buscampers niet zelden al tegen de 3,5 ton aan en dat merk je – net als bij de lengte – aan de rijeigenschappen. De afstand tot een personenauto is meteen een stuk groter dan bij een compacte buscamper en ook de stuurcabine biedt minder comfort en luxe.
Slapen doe je vaak achterin, bij de kortere versies in een dwarsgeplaatst tweepersoonsbed. De langere modellen kom je ook met eenpersoonsbedden in de lengte tegen. Af en toe is er ook een hefbed leverbaar, maar steeds vaker zien we een hefdak met een extra bed, die zo’n buscamper bruikbaarder maken voor het gezin.
Douche
De maaltijd bereiden doe je in deze buscamper meestal aan een keukenblok in lengterichting, dat deels voor de schuifdeur staat. Daartegenover is meestal de toiletruimte te vinden met wasbak en cassettetoilet en een douchegordijn. Soms wordt een meer comfortabele douchecabine gecreëerd door de wand met de wastafel naar opzij weg te klappen.
Opbergruimte is meestal onder het bed achterin te vinden. Bovendien zijn er kleding- en dakkasten, zitbankbergingen en opbergvakken. Met twee personen heb je meestal voldoende ruimte aan boord, maar voor een gezin wordt het krap. Wie een redelijk compacte, maar comfortabele kampeerauto wil met een toiletruimte aan boord, komt vaak bij een buscamper uit. Maar dat is lang niet altijd voordeliger dan een opgebouwde camper zoals een halfintegraal.
3. Halfintegraal
Bij een halfintegraal is de aparte opbouw verbonden met de oorspronkelijke stuurcabine van het basisvoertuig. De opbouw van de camperfabrikant begint met een dakopbouw boven de stuurcabine met opbergruimte en vaak een groot dakraam, dat licht en lucht in de cabine brengt. Tegelijk zorgt het raam voor een ruimtelijk gevoel in de zitgroep, die immers al begint met de gedraaide stoelen van de stuurcabine.
De stuurcabine, die meestal niet zo goed is geïsoleerd, zorgt ervoor dat dit type niet echt winterbestendig is. Hoewel halfintegralen meer luchtweerstand hebben dan buscampers, verbruiken ze door hun ontwerp wel iets minder brandstof dan integraal- of alkoofcampers. Voor dagelijks vervoer zijn ze natuurlijk niet gemaakt, maar sommige modellen kunnen door hun geringere afmetingen nog goed bruikbaar zijn in binnensteden.
Omdat de meubels van halfintegralen tegen de rechte carrosseriewanden kunnen worden geplaatst, is er meer opbergruimte beschikbaar dan bij de gebogen plaatstalen carrosserie van een buscamper. Dat merk je aan de grote wandkasten, opbergvakken en garderobekasten. Halfintegralen met een opbouw van minder dan 2,2 meter breed worden Vans genoemd en zijn iets smaller van binnen.
Maar in de meeste halfintegralen van 2,25 tot 2,35 meter breedte heb je genoeg ruimte voor een aangenaam leefcomfort. Vaak is er een garage aan de achterkant, voor fietsen en andere sportuitrusting.
Hefbed als optie
De meest populaire indeling bij halfintegralen is die met eenpersoonsbedden in de lengterichting achterin met een garage eronder. Veelal kun je bij die indeling als optie een hefbed boven de zitgroep kiezen.
En met deze extra slaapplaats is de camper dan min of meer geschikt voor het gezin. Een hefbed kost meestal vanaf een kleine € 2.000, maar een groter nadeel is dat de constructie zo’n 70 tot 100 kilo aan het rijklaargewicht toevoegt. Bovendien beperkt een hefbed de stahoogte en is de zitgroep in neergelaten toestand normaal gesproken onbruikbaar.
Face-to-face
Die zitgroep bestaat uit de gedraaide cabinestoelen en vaak een halve dinette of L-vormige zitbank aan de bestuurderskant, soms aangevuld met een zijzit aan de overkant. Steeds vaker zie je aan beide zijden langsbanken, zodat je een zogenaamde face-to-face-zitgroep krijgt. De keuken is meestal in de lengte of in een hoek geplaatst. De toiletruimte heeft, afhankelijk van de lengte van de halfintegraal, een geïntegreerde of een aparte douche.
4. Integraalcamper
Bij integraalcampers wordt de complete opbouw inclusief de stuurcabine op een kaal onderstel zonder carrosserie geplaatst. De nieuwe stuurcabine, die een integraal onderdeel vormt met het leefgedeelte van de camper, heeft een zeer grote voorruit.
De stuurcabine heeft zelden een passagiersportier en soms is zelfs een portier voor de bestuurder een optie. De reden daarvoor is dat een integraalcamper in sommige gevallen ook in de winter wordt gebruikt. Dit is mogelijk door dubbele beglazing, een geïsoleerde stuurcabine en een opbouw met een dubbele bodem en warmwaterverwarming.
C1-rijbewijs
Door de meer complexe opbouw en de luxe uitrusting zijn de vanafprijzen voor integraalcampers altijd aanzienlijk hoger dan voor andere campertypen. Bovendien zijn integralen om dezelfde reden ook een stuk zwaarder. Voor een bruikbaar laadvermogen is het toegestane totaalgewicht meestal meer dan 3,5 ton.
Met alleen een rijbewijs B kun je er niet mee op pad, je hebt ook minstens een C1-rijbewijs nodig voor voertuigen tot 7,5 ton. En dat betekent bovendien dat je op veel plekken niet mag inhalen als er een inhaalverbod geldt voor vrachtauto’s. Bovendien betekent dit dat er andere snelheidsbeperkingen zijn en dat je soms ook (meer) tol moet betalen.
Hefbed vaak standaard
Aan de andere kant waarderen bezitters van een integraalcamper het fraaie design en de royale leefruimte. De grotere en beter geïntegreerde stuurcabine geeft in de zithoek een veel ruimtelijker gevoel. Net als bij halfintegrale modellen zijn de indelingen met eenpersoonsbedden achterin het populairst.
Daarnaast is een hefbed boven de stuurcabine vaak standaard aan boord. Dit maakt integraalcampers ook interessant voor gezinnen. Maar in de praktijk worden ze meestal gekocht door stellen die het aparte slaapgedeelte waarderen vanwege de ongestoorde nachtrust, of die af en toe de kleinkinderen meenemen.
Liners
De zitgroepen in integralen zijn meestal ruim en kun je vaak ook gebruiken als het hefbed is neergelaten. De keukens zijn meestal goed uitgerust, bijvoorbeeld met grote koelkasten en ovens, maar ze zijn toch vrij compact, omdat veel gebruikers ze vaak alleen voor het ontbijt gebruiken. De toiletruimtes zijn daarentegen vrij ruim en hebben vaak aparte douches.
Integraalcampers van de hogere en luxere klasse worden ook liners genoemd. Sommige zijn gebaseerd op een vrachtwagenchassis en vallen in de hogere prijs- en gewichtsklasse. Er zijn nauwelijks beperkingen wat betreft ruimte en uitrusting, zo is er een geïntegreerde garage achterin.
5. Alkoofcamper
Ook al zijn ze niet meer zo trendy als vroeger, alkoofcampers belichamen met hun slaapverdieping boven de stuurcabine voor velen het echte camperleven. Ondanks het krimpende aanbod is er voor dit type nog steeds een markt, vooral bij gezinnen met kinderen. De opvallende alkoof boven de stuurcabine biedt twee permanent beschikbare slaapplaatsen.
Slaapplaatsen die kinderen ook kunnen gebruiken als plek om zich terug te trekken of gewoon als opbergruimte voor bijvoorbeeld beddengoed. Er is dus geen dagelijkse aanpassing van het interieur nodig zoals bij een hefbed.
Overhellen in bochten
Het hoge zwaartepunt van een alkoofmodel en de grotere gevoeligheid voor zijwind hebben alleen wel een ongunstige uitwerking op het weggedrag. Alkoofcampers hebben de neiging om meer over te hellen in bochten, dus pas extra op je snelheid.
Je moet natuurlijk ook rekening houden met de extra hoogte, bijvoorbeeld bij viaducten of slagbomen. Aan de andere kant geeft de royale interieurhoogte van een alkoofcamper je een groot ruimtegevoel. Ook als je met het gezin reist, is er geen gebrek aan ruimte. Naast het tweepersoonsbed boven de stuurcabine heeft de klassieke alkoof-gezinsindeling een stapelbed achterin.
Het onderste stapelbed kun je vaak omklappen voor een grote opbergruimte voor fietsen en dergelijke. Overigens zijn er ook modellen met een tweepersoonsbed in de dwarsrichting achterin of zelfs met een eenpersoonsbed in de lengterichting.
Klassieke dinette
Indien nodig kun je extra slaapplaatsen creëren door de zitgroep om te bouwen, zodat sommige modellen zes tot zeven slaapplaatsen hebben. Je moet er ook voor zorgen dat er evenveel zitplaatsen met veiligheidsgordel zijn en natuurlijk plaatsen aan de eettafel, als je tenminste de volledige capaciteit van de camper wilt benutten.
In alkoofcampers is vaak nog de klassieke dinette met vier zitplaatsen te vinden, waarbij de stoelen van de stuurcabine niet zijn inbegrepen. Natuurlijk moet de keuken ook zijn uitgerust voor een grote bezetting. Een koelkast van minstens 100 liter is geen overbodige luxe.
Om ruimte te besparen worden douches vaak geïntegreerd in de toiletruimte. Een dubbele toiletruimte met aparte douche is bij een volle bezetting een aangename luxe. Het is wel lastig om met veel mensen aan boord onder de 3.500 kilogram te blijven.
Vergelijking van 10 buscampers
Benieuwd naar diverse buscampers op basis van de Ford Transit? Welke voor- en nadelen biedt de Ford Transit en hoe zien de buscampers er in detail uit? Bekijk de vergelijkingen tussen deze tien unieke buscampers!