ACSI FreeLife

Menu

10 buscampers op basis van Ford Transit

De meest populaire bestelwagens die de afgelopen jaren naar buscampers zijn omgebouwd, waren de Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper die (niet) geheel toevallig uit dezelfde fabriek rolden, en de Mercedes Sprinter in het duurdere segment. Door de coronacrisis ontstane leveringsproblemen zorgden ervoor dat carrosseriebouwers op zoek gingen naar alternatieven. Hierdoor is de Transit als buscamper steeds meer in populariteit gegroeid. Welke voor- en nadelen biedt de Ford Transit en hoe zien de buscampers er in detail uit? Tien bussen in vergelijking.

Auteur
Motorpresse
Datum
ReactiesReageer
Ford Transit Buscamper

1. BÜRSTNER LINEO C 590

Specificaties

Basisprijs: € 54.280
Basis: Ford Transit, voorwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 96 kW/ 130 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2880 mm
Gewicht: Leeggewicht 2.878 kg; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 2010 x 1450 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2–3 (derde slaapplek optioneel)
Technische installaties: compressiekoelkast 84 l, heteluchtverwarming op gas 4000 W, schoon-/vuilwatertank 100/ 75 l, boordaccu 95 Ah

Plus- en minpunten

+ Slaapplaatsverbreding mogelijk, verwarmde dubbele bodem met opbergvakken, ramen met aluminium frame, ook leverbaar als 5,53 m versie Lineo C 550 met korte wielbasis, aantrekkelijke basisprijs.

Niet met achteruitrijcamera leverbaar.

2. DETHLEFFS GLOBETRAIL FORD 590 C

DETHLEFFS GLOBETRAIL FORD 590 C
Specificaties

Basisprijs: € 60.799
Basis: Ford Transit, voorwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 96 kW/ 130 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2780 mm
Gewicht: Leeggewicht 2.960 kg ; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 1910 x 1260–1360 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2–3 (derde slaapplek optioneel)
Technische installaties: compressiekoelkast 84 l, heteluchtverwarming op gas 4000 W, schoon-/vuilwatertank 100/ 90 l, boordaccu 95 Ah

Plus- en minpunten

+ Dankzij 90ste jubileumeditie met standaard luifel, lichtmetalen velgen, enz., verwarmde dubbele bodem met opbergvakken, innovatief badkamerconcept, maar  …

… vrij ingewikkeld om te bouwen, bed relatief kort en smal, geen echte kledingkast.

3. DREAMER D51

DREAMER D51
Specificaties

Basisprijs: € 65.900
Basis: Ford Transit, voorwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 125 kW/ 170 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2840 mm
Gewicht: Leeggewicht 3.090 kg; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 1900 x 1400 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2–3 (derde slaapplek standaard)
Technische installaties: compressiekoelkast 140 l, heteluchtverwarming op diesel 4000 W, schoon-/vuilwatertank 100/ 60 l, boordaccu 2x 92 Ah

Plus- en minpunten

+ 170 pk automaat, standaard twee accu’s in woongedeelte en derde slaapplaats, grote koelkast van 140 liter, dankzij dieselverwarming maar een 2,75 kg gasfles nodig, groot skyview-raam boven de cabine (optioneel).

Bed relatief kort, hoge basisprijs.

4. ETRUSCO CV 600 DF

ETRUSCO CV 600 DF
Specificaties

Basisprijs: € 49.999
Basis: Ford Transit, voorwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 96 kW/ 130 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2840 mm
Gewicht: Leeggewicht 2.850 kg; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 1890–1920 x 1470 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2–3 (derde slaapplek optioneel)
Technische installaties: compressiekoelkast 62 l, heteluchtverwarming op gas 4000 W, schoon-/vuilwatertank 100/ 90 l, boordaccu 95 Ah

Plus- en minpunten

+ Lage basisprijs, uitgebreid Complete Selection pakket (€ 7.499) beschikbaar, binnenhoogte van 209 centimeter.

Bed relatief kort, relatief kleine koelkast met 62 liter inhoud.

5. KARMANN DEXTER 570 4X4

KARMANN DEXTER 570 4X4
Specificaties

Basisprijs: € 65.950
Basis: Ford Transit, vierwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 96 kW/130 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2780 mm
Gewicht: Leeggewicht 3.154 kg; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: twee eenpersoonsbedden in de lengte 1970 x 930 mm & 1850 x 930 mm
Zit-/slaapplekken: 2/2
Technische installaties: absorptiekoelkast 70 l, heteluchtverwarming op diesel 4000 W, schoon-/vuilwatertank 80/ 60 l, boordaccu 100 Ah

Plus- en minpunten

+ Twee eenpersoonsbedden in de lengte achterin, verwarmde vuilwatertank, lithiumaccu en vierwielaandrijving standaard, dwarsbed achterin optioneel.

Hoge basisprijs, kleine zitgroep bestaande uit alleen de cabinestoelen, geen derde slaapplek.

6. LMC INNOVAN 590

LMC INNOVAN 590
Specificaties

Basisprijs: € 54.800
Basis: Ford Transit, voorwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 96 kW/ 130 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2790 mm
Gewicht: Leeggewicht 2.808 kg; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 1900 x 1480 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2–3 (derde slaapplek optioneel)
Technische installaties: compressiekoelkast 69 l, heteluchtverwarming op gas 4000 W, schoon-/vuilwatertank 100/ 90 l, boordaccu 95 Ah

Plus- en minpunten

+ Comfortabele stahoogte van 208 cm, 12 jaar dichtheidsgarantie, uitgebreide veiligheidspakketten beschikbaar, moderne inrichting.

Bed maar 190 cm (tegenhanger op Ducato is 197 cm).

7. RANDGER R 560 4X4

RANDGER R 560 4X4
Specificaties

Basisprijs: € 65.950
Basis: Ford Transit, vierwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 96 kW/ 130 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2750 mm
Gewicht: Leeggewicht 3.018 kg; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 1880 x 1370 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2–3 (derde slaapplek standaard)
Technische installaties: compressiekoelkast 70 l, heteluchtverwarming op diesel 4000 W, schoon-/vuilwatertank 100/ 60 l, boordaccu 100 Ah

Plus- en minpunten

+ Standaard vierwielaandrijving, achteruitrijcamera en derde slaapplaats bij de zitgroep, ook leverbaar als versie R 570 4×4 met twee eenpersoonsbedden in de lengte.

Hoge basisprijs, dwarsbed achterin maar 188 cm.

8. SUNLIGHT CLIFF 590 4X4

SUNLIGHT CLIFF 590 4X4
Specificaties

Basisprijs: € 68.499
Basis: Ford Transit, vierwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 125 kW/ 170 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2020/2840 mm
Gewicht: Leeggewicht 2.998 kg ; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 1890–1920 x 1470 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2–3 (derde slaapplek optioneel)
Technische installaties: compressiekoelkast 70 l, heteluchtverwarming op gas 4000 W, schoon-/vuilwatertank 100/ 90 l, boordaccu 95 Ah

Plus- en minpunten

+ 170 pk motor en vierwielaandrijving standaard, uitgebreide Adventure-Edition-uitrusting (inclusief luifel en aluminium velgen) inbegrepen in de basisprijs.

Hoge basisprijs, kort bed vergeleken met de tegenhanger op de Fiat Ducato, weinig werkruimte in de keuken.

9. WEINSBERG CARABUS FORD 600 MQ

WEINSBERG CARABUS FORD 600 MQ
Specificaties

Basisprijs: € 51.990
Basis: Ford Transit, voorwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 96 kW/ 130pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2740 mm
Gewicht: Leeggewicht 2.785 kg ; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 1930 x 1380–1470 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2–4 (slaapplek 3 ren 4 optioneel)
Technische installaties: compressiekoelkast 82 l, heteluchtverwarming op diesel 4000 W, schoon-/vuilwatertank 100/ 75 l, boordaccu 95 Ah

Plus- en minpunten

+ Bedlengte van ca. 200 cm mogelijk met uitbreiding, uitgebreid pakketaanbod, ook verkrijgbaar als 5,53 m versie met korte wielbasis, aantrekkelijke basisprijs, hefdak optioneel.

Vrij kort bed in de basisuitvoering, badkamerraam optioneel.

10. WESTFALIA MERIDIAN LIMITED

WESTFALIA MERIDIAN LIMITED
Specificaties

Basisprijs: € 76.990
Basis: Ford Transit, voorwielaandrijving, wielbasis 3750 mm, vanaf 125kW/170 pk
Lengte/breedte/hoogte: 5980/2060/2700 mm
Gewicht: Leeggewicht 2.980 kg ; maximaal gewicht: 3.500 kg
Afmetingen bed: dwarsbed achterin 1980 x 1380–1470 mm
Zit-/slaapplekken: 4/2
Technische installaties: compressiekoelkast 70 l, warmwaterverwarming op diesel 5000 W, schoon-/vuilwatertank 100/80 l, boordaccu 95 Ah

Plus- en minpunten

+ 170 pk motor en automaat in de basisuitvoering, uitgebreide en hoogwaardige standaarduitrusting (o.a. warmwaterverwarming op diesel, talrijke assistentiesystemen, achteruitrijcamera, luifel).

Hoge basisprijs, geen derde slaapplaats.

Indeling

Negen van de tien modellen hebben dezelfde indeling: draaibare cabinestoelen en een halve dinette voorin, keuken en badkamer in het midden en een dwarsbed achterin. Bij de meeste modellen kan de zitgroep worden omgebouwd tot een derde slaapplaats. Alleen het model van Weinsberg biedt de optie van een hefdak en twee extra slaapplaatsen.

De Karmann Dexter 570 4×4 is de enige optie met twee eenpersoonsbedden achterin, maar daardoor zonder dwarsbank voorin. De Karmann is ook verkrijgbaar als alternatieve Dexter 560 4×4 met een klassiek dwarsbed, ook op basis van de Transit en voor dezelfde prijs (€ 65.950). Dit geldt ook voor de Randger, die uit dezelfde fabriek in Frankrijk komt.

Een camper op basis van Ford Transit vs. Fiat Ducato

Potentiële kopers willen weten: wat zijn de voor- en nadelen van de Transit, vooral in vergelijking met de Ducato?

Laten we beginnen met de voordelen

De Ford bestelwagen heeft een hoger dak, dat elegant is vormgegeven en tegelijkertijd een merkbaar royale binnenhoogte biedt dan de Ducato. Volgens de fabrikant is de stahoogte in de LMC Innovan 590 bijvoorbeeld 2,08 meter, terwijl dat bij hetzelfde model op de Ducato slechts 1,90 meter is.

Door de hoogte zijn er vaak ook wandkasten met meer volume. Sommige fabrikanten gebruiken de extra hoogte ook voor technische installaties. Bürstner met de Lineo C 590 en Dethleffs met de Globetrail 590 hebben bijvoorbeeld een lage dubbele bodem. De stahoogte is hier echter nog steeds ongeveer twee meter. Dit geldt overigens ook voor de Transit-modellen met vierwielaandrijving (Karmann Randger, Sunlight). De reden: de 4×4-versie is afgeleid van het model met achterwielaandrijving. Door de cardanas is de bodem van de auto hoger.

Nog een voordeel van de Transit is de vierwielaandrijving vanaf de fabriek. De Fiat Ducato wordt door geen enkele fabrikant als 4×4-versie aangeboden. Bovendien is het maximale gewicht van de Transit altijd 3,5 ton; bij sommige Ducato-buscampers is de 3,5 ton versie optioneel. Ford scoort ook met een goede vering en een overzichtelijke en goed ingedeelde cabine met veel opbergruimte.

De nadelen

Hij is smaller dan de Ducato, wat het meest merkbaar is in de lengte van de dwarsbedden. Veel modellen hebben een bedlengte van rond 190 centimeter. Dat is genoeg voor de meeste mensen, maar voor langere personen kan het een probleem zijn. Bürstner en Weinsberg bieden een oplossing: een verbreding van de carrosserie. Bij de Bürstner Lineo C 590 zullen de verlengstukken vanaf modeljaar 2023 zelfs standaard zijn. Volgens de fabrikant levert dit een bedlengte van 2m01 op. Weinsberg biedt de optionele verbreding voor de linkerkant aan voor € 1.290 en belooft daarmee ook een bedlengte van rond de twee meter.

Dat de Transit minder breed is, is ook te zien in de keuken. In de LMC Innovan en Sunlight Cliff bijvoorbeeld zijn de keukenblokken naar voren toe smaller, zodat de doorgang niet te smal wordt. In de Ducato-modellen daarentegen is de keuken vaak over de hele lengte even diep.

Technische details

Negen van de tien gepresenteerde kampeerbussen hebben een compressorkoelkast, alleen de Karmann heeft een absorptiemodel. Qua grootte van de koelkast springt de Dreamer D 51 eruit met een volume van 140 liter, de overige modellen zijn uitgerust met koelkasten tussen 62 en 84 liter.

Een Truma Combi 4 heteluchtverwarming zorgt in negen bussen standaard voor de verwarming en de warmwaterbereiding – deels op diesel, deels op gas. Alleen de Westfalia Meridian Limited onderscheidt zich met het comfort van een warmwaterverwarming op diesel van Eberspächer. De buscampers verschillen nauwelijks in de grootte van de watertank: met uitzondering van de Karmann (80 liter) zijn ze allemaal uitgerust met een tank van 100 liter. Er zijn ook weinig verschillen in de boordaccu: bijna allemaal hebben ze standaard een 95 of 100 Ah accu. Uitzondering: de Dreamer wordt geleverd met twee 92 Ah accu’s in de basisuitvoering.

Van de tien gepresenteerde modellen hebben er zeven standaard een 130 pk motor. De bussen van Dreamer, Sunlight en Westfalia zijn daarentegen uitgerust met een 170 pk motor. Sunlight, Karmann en Randger hebben standaard vierwielaandrijving, maar zitten met prijzen tussen de € 65.950 en € 68.499 in de hogere prijsklasse. Dit wordt alleen overtroffen door de Westfalia Meridian voor € 76.990, die als Limited Edition punten scoort vanwege zijn zeer uitgebreide standaarduitrusting.

Prijsbewuste kampeerders kiezen voor de Etrusco CV 600 DF voor € 49.999, de laagste basisprijs onder de tien gepresenteerde modellen.

Conclusie

De meeste buscampers op basis van de Transit zijn nog maar relatief kort op de markt – en toch is het aanbod al behoorlijk breed qua indeling, uitrusting en prijs. Nadelen van de Ford Transit, zoals het gebrek aan breedte, worden soms opgelost door de carrosserie te verbreden, zodat er een dwarsbed van twee meter in past. Of ze installeren comfortabele eenpersoonsbedden. Een optioneel hefdak is ook beschikbaar.

Wie af en toe buiten de gebaande paden reist, kiest voor een model met vierwielaandrijving dat rechtstreeks bij de fabrikant beschikbaar is – een voordeel ten opzichte van de Ducato. Ford biedt steeds meer mogelijkheden.

Nog meer Transit-buscampers

De Turkse fabrikant Hotomobil biedt de Reviva aan, een buscamper op basis van de Transit. De indeling is bijzonder, met een Frans bed in de lengte en een badkamer ernaast. Er is ook een versie met twee eenpersoonsbedden beschikbaar.

Pilote viert zijn 60e verjaardag met een editie van de nieuwe Atlas. Het model is gebaseerd op de Transit Trail met handmatig sperdifferentieel en een sportieve look. Het heeft standaard een dwarsbed, dieselverwarming en twee zonnepanelen aan boord.

Het merk Vanhalla uit Krefeld in Noordrijn-Westfalen is gespecialiseerd in het ambachtelijk ombouwen van buscampers, waaronder die op basis van de Transit.

Bron: MPS, Tekst: Holger Schwarz

Praat mee

Praat mee: 10 buscampers op basis van Ford Transit

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht