Antwoord van Joop:
Voor het bepalen van het trekgewicht van een auto bestaat een standaard methode. Op een helling van 12 procent wordt de trekauto belast met een steeds hogere belading van de aanhanger. De combinatie moet bergop weg kunnen trekken en stoppen. Deze hellingproef moet 5 keer worden uitgevoerd binnen vijf minuten. De grens van het verhogen van het aanhangergewicht wordt bereikt als de auto het ‘opgeeft’.
Voorzichtige fabrikanten
De autofabrikant is vervolgens vrij om het maximumgewicht vast te stellen. Sommige autofabrikanten zijn kennelijk voorzichtig wanneer het gaat om hybride modellen. Voor de volledigheid hebben we de vraag voorgelegd aan autojournalist Mario Vos. Hij wil het antwoord als volgt aanvullen:
“Autofabrikanten gebruiken de (plug-in) hybride techniek vooral om in de officiële emissietesten zuinig (= weinig CO2-uitstoot) uit de bus te komen. Ze moeten immers met ingang van 2020 aan strenge regels voldoen voor wat betreft de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto’s in Europa.
Hybride: gemaakt voor zuinigheid
Daaruit vloeit voort dat de hybride techniek niet is gemaakt om veel kracht te leveren (dat nodig is voor het caravantrekken) maar veel zuinigheid. Die twee dingen gaan zelden samen. De meeste autofabrikanten die hybrides leveren zijn zeer terughoudend met het trekvermogen omdat de mooie verbruikscijfers in de verste verte niet gehaald worden bij zware belasting. Integendeel zelfs.
Oververhit
Daarnaast zouden de elektrische componenten (motor, accu en regelelektronica) bij zware belasting met een caravan warmer kunnen worden dan gewenst. Het hybride systeem moet tijdens 15 kilometer bergop rijden namelijk nog goed werken. Om daar alleen voor een paar caravanrijders rekening mee te houden, gaat de meeste merken blijkbaar te ver.
Alleen de merken die traditioneel vaak rekening houden met het trekken van aanhangers of caravans (zoals Volvo, Subaru en Volkswagen) garanderen dat hun hybride systeem ook goed is opgewassen tegen zware belasting en geven dus een hoger trekgewicht op. Jeep durft dat met de plug-in hybride van de Renegade blijkbaar niet aan.”
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.