Iets meer dan negen procent van alle trekauto’s in Nederland is een Mazda CX-5 en hij wordt ook nieuw het vaakst aangeschaft. Volvo is als merk nog wel populairder, want 11,55 procent van de caravanbezitters spant een model van dit merk voor de caravan.
Dat Volvo het als merk beter doet, komt omdat de Zweden meerdere modellen in het gamma hebben die populair zijn als caravantrekker, zoals de XC40, XC60 en de V60. Maar Mazda rukt nu ook als merk snel op, omdat eind 2022 de CX-60 aan het gamma werd toegevoegd. Deze SUV is een maat groter dan de CX-5, mag meer trekken, en is nu na de CX-5 de populairste caravantrekker bij de nieuw aangeschafte auto’s.
Opvallend is dat caravaneigenaren vrijwel zonder uitzondering in een SUV rijden. Op één na bestaat de hele top-10 van trekauto’s uit SUV’s, terwijl ook in deze markt de elektrificatie in gang is gezet. Afgelopen jaar was ruim 6,5 procent van de nieuw aangeschafte trekauto’s een elektrische en twee derde was een (plug-in) hybride.
Top drie
Aan de top drie van trekauto’s veranderde de laatste vijf jaar niets. Naast de eerste plaats voor de Mazda CX-5 (9,08 procent marktaandeel), wordt het podium gevuld door de Volkswagen Tiguan (5,01 procent) en de Ford Kuga (4,45 procent). De Volvo XC60 staat de laatste twee jaar ook op de vierde plaats (3,54 procent), de Toyota RAV4 is ook al twee jaar vijfde (3,26 procent) en de Nissan Qashqai (2,85 procent) staat al zes jaar op de zesde plek.
Volvo is het enige merk met twee auto’s in de top tien – de XC40 staat achtste met een marktaandeel van 2,72 procent – en heeft in de top 15 zelfs nog een derde model (V60 met 1,48 procent). Het enige merk dat ook meerdere modellen in de top 15 heeft staan, is Kia, dat met de Sportage de elfde plek bezet (2,01 procent) en de Niro terugvindt op de 15e plek (1,40 procent).
Stijgers en dalers
In de top tien hebben we de voorbije jaren twee nieuwe automodellen zien binnenkomen. De Volvo XC40 stond in 2018 nog op de 19e plaats, maar kwam via een 17e plaats in 2019 en 2020 en de 14e plaats in 2021 vorig jaar de top tien binnen. Nu staat de XC40 op de achtste plek.
De Hyundai Tucson deed het nog iets beter, want deze middenklasse-SUV stoomde van een 15e plaats in 2018 op naar de achtste plaats in 2021 en inmiddels is dat plaats zeven geworden. Sterke dalers zijn er ook. De Subaru Forester stond in 2018 nog op de derde plaats, maar zakte in 2019 naar de vierde plek, twee jaar later naar plek vijf en inmiddels is deze nog altijd uitstekende caravantrekker gezakt naar de negende plaats.
Een blik op de prijzen leert waarom: in enkele jaren tijd werd de auto ruim 20 mille duurder vanwege de op de CO2-uitstoot gebaseerde, veel hogere BPM. Bij de merken zien we twee opvallende verschuivingen sinds 2018. Kia klom van de twaalfde plek de top tien binnen en staat nu al twee jaar op rij op de zevende plaats.
Tegelijk verdwenen twee merken van het Stellantis-concern uit de top tien, Peugeot en Opel. Peugeot ging van de zevende naar de vijftiende plaats, Opel van de achtste naar de elfde plaats.
Nieuwkomers
Bij de nieuw aangeschafte trekauto’s in 2023 zien we enkele interessante ontwikkelingen. De Mazda CX-60 die in de cijfers over 2022 al een indrukwekkend debuut liet zien met een tiende plek, is nu opgestoomd naar de tweede plaats met een marktaandeel van 10,3 procent. Samen met de op de eerste plaats prijkende CX-5 heeft Mazda nu een marktaandeel van liefst 22,8 procent bij de nieuw aangeschafte caravantrekkers.
De Ford Kuga blijft het ook goed doen met een derde plaats en een marktaandeel van 7,1 procent. De Ford deelt die plek trouwens met de Volvo XC40, die ook een marktaandeel heeft van 7,1 procent. De vijfde plaats is voor de Hyundai Tucson met een marktaandeel van 5,4 procent.
Daarnaast zijn er nog drie nieuwkomers bij de 15 bestverkochte caravantrekkers van 2023. De Renault Austral verschijnt op de zevende plaats met een marktaandeel van 4,3 procent. Op plaats 13 zien we de volledig elektrische Hyundai Ioniq 5 (2,2 procent marktaandeel) en de Nissan X-Trail op de 15e plaats met 1,6 procent marktaandeel.
Elektrisch trekken
Dat de Hyundai Ioniq 5 met de 13e plaats reeds als volledig elektrische trekauto in onze cijfers opduikt, komt niet als een echte verrassing. In 2022 bleek ruim twee procent van de nieuw aangeschafte auto’s al volledig elektrisch te zijn, en in 2023 steeg dat percentage naar 6,52 procent. Bijna één op de 15 caravanbezitters die een nieuwe trekauto koopt, kiest dus voor een volledig elektrische auto.
Naast die Ioniq 5 bleek de Volvo XC40 een stevige duit in het zakje te doen, want iets meer dan 15 procent van de in 2023 nieuw aangeschafte trekauto’s van dit type had volledig elektrische aandrijving. Daarnaast constateren we dat elektrificatie van de aandrijflijn in korte tijd heel belangrijk is geworden voor de caravanbezitter.
Van de nieuw aangeschafte trekauto’s in 2023 had bijna 40 procent een plug-in hybride aandrijving en ruim 27 procent een zelfopladende hybride aandrijving, een gewone benzinemotor zat nog in een kwart van de nieuw gekochte trekauto’s. De rol van de dieselmotor is nagenoeg uitgespeeld, want slechts 1,6 procent van de in 2023 aangeschafte trekauto’s had zo’n aandrijflijn.
Minder benzine en diesel
De meeste caravanbezitters hebben een auto met benzinemotor, maar het aandeel is wel weer verder gedaald van 68,15 procent in ons onderzoek over 2022 tot 64,33 procent nu. De dieselmotor zakte bij de aandrijfvormen van 19,23 procent naar 17,29 procent. De zelfopladende hybride kon daarvan profiteren en heeft nu een marktaandeel van 8,56 procent in het hele trekautobestand (alle bouwjaren).
De plug-in hybride volgt daar vlak achter met 8,3 procent. De elektrische auto heeft nu een aandeel van 0,8 procent. De cilinderinhoud van de meeste trekauto’s bedraagt 2,0 liter. Ook motoren met 1,5 en 1,6 liter inhoud zijn (vermoedelijk geholpen door een turbocompressor) populair. Een kleine uitschieter zien we bij de 2,5 liter-motoren, wat vrijwel zeker te danken is aan de Mazda CX-5 en CX-60.
De gemiddelde trekauto heeft een vermogen van 178 pk en een maximum koppel van 286 Nm. Caravanbezitters zijn – niet geheel verrassend – een stuk reislustiger dan de gemiddelde automobilist, die zo’n 12.000 kilometer per jaar op de teller zet. De caravanner komt uit op 15.743 kilometer en daarvan hangt er gemiddeld 4.691 kilometer een caravan achter de trekauto.
Jong wagenpark
Caravanbezitters rijden veel nieuwere auto’s dan de gemiddelde autobezitter. De gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark is 11,4 jaar, maar de helft van de caravanbezitters heeft een auto die niet ouder is dan vijf jaar. En meer dan 80 procent van de trekauto’s in Nederland is maximaal tien jaar oud.
De Nederlandse trekauto’s zijn ook bijna allemaal privébezit. Slechts 3,12 procent van de caravanbezitters heeft een auto van de (eigen) zaak of een leaseauto. Nog eens 3 procent heeft een private lease constructie en de rest is particulier aangeschaft.
38,52 procent van de caravanbezitters kocht zijn of haar trekauto nieuw, de rest koos voor een gebruikte auto. Bijna 7 procent van de caravanbezitters wil binnen een jaar een nieuwe auto aanschaffen, nog eens bijna 15 procent denkt daar nog over na.
Caravantrekkers getest
Wil je meer weten over de prestaties van populaire trekauto’s? Autojournalist Mario Mario Vos test regelmatig nieuwe modellen. Zijn conclusies zie en lees je op acsifreelife.nl/autos/tests/