In oktober 2019 presenteerde het nieuwe Nederlandse merk Easy Caravanning op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs in Utrecht de TakeOff. Met deze cross-over tussen een vouwwagen en een caravan die beladen maximaal 750 kilogram mag wegen, willen de makers meer jongeren naar de camping krijgen.
Holtkamper Cocoon achter een Tesla Model 3
Het lage gewicht (leeggewicht 550 kilogram) van de TakeOff leent zich op papier goed voor een elektrische trekauto. Maar hoe ver kom je als je een ouder vouwwagenmodel met hetzelfde gewicht – in dit geval een Holtkamper Cocoon (bouwjaar 2016) – plus fietsendrager aan een Tesla Model 3 Long Range met een accucapaciteit van 72,5 kilowattuur koppelt? Eric en Kristel geven voor ACSI FreeLife een inkijk in hun eerste kampeervakantie met een stekkertrekker.
Trekgewicht Tesla Model 3
Samen met zijn vrouw Kristel trekt Eric sinds 2016 richting Spanje met de Holtkamper Cocoon achter een Volvo XC60. In december 2019 krijgt Eric een elektrische leaseauto aangeboden. “Ik besefte meteen dat ons een mooie nieuwe uitdaging stond te wachten”, vertelt Eric. “Deze Tesla Model 3 mag maximaal 1.000 kilogram trekken, maar je weet niet wat er overblijft van de actieradius. Als-ie volledig is opgeladen kan deze Model 3 ongeveer 485 kilometer rijden.”
Bereik met vouwwagen erachter
Hoe ver kun je rijden met een volle accu met een vouwwagen erachter? Dat is de grote vraag als Eric en Kristel op 11 juli vertrekken. De eindbestemming (camping Internacional de Calonge in Catalonië) ligt op zo’n 1.300 kilometer rijden van hun woonplaats Weert.
Eric: “De Tesla tekent de route voor je uit en laat zien waar je onderweg kan stoppen. Dat betekent niet dat je op de dag van vertrek in de auto gaat zitten zonder je te hoeven voorbereiden. Laadpunten kunnen bijvoorbeeld vol zijn. Normaal gesproken doen we er twee dagen over en zoeken we na een uur of zes een camping op. Een Tesla merkt meteen dat er een aanhanger achter hangt. Dan gaat hij in de zuinigere aanhangermodus waardoor de auto automatisch rustiger optrekt.”
Kookfilmpjes tijdens het laden
“Effectief bleken we 230 tot 240 kilometer te kunnen rijden met de Cocoon, maar om geen enkel risico te lopen, ging de Tesla telkens uit van 150 tot 195 kilometer naar het volgende laadpunt. We moesten dus drie keer per dag stoppen om te laden. We zijn uitgegaan van superchargers (snellaadpunten). Dan is-ie in 25 tot 30 minuten opgeladen. Natuurlijk kost het wat meer tijd maar voordat je het weet is de laadtijd alweer voorbij en kan je weer verder.
Het is wel fijn dat je via het Tesla-display overal wifi hebt. Daar hebben we op de heenweg maar één keer gebruik van gemaakt om kookfilmpjes te kijken (lacht).” Kristel: “Ongeduldig? Nee dat kan ik niet echt zeggen. Op de laatste dag had ik op de heenweg wel zo’n moment van ‘nu wil ik onderhand wel eindelijk aan een pilsje zitten op de camping’.”
Stroomtoevoer kan halveren
“We hoefden geen enkele keer te wachten om te kunnen laden. Als je pech hebt en je buurman zit bij de supercharger aangesloten op dezelfde transformator, dan kan de stroomtoevoer zomaar halveren en doe je er dus dubbel zo lang over. Met een vouwwagen achter je auto is het in het begin wel even wennen. Voordat je achteruit in kan parkeren bij de snellader moet je de aanhanger afkoppelen.”
Is het tijd om te ’tanken’? Dan moet eerst de
vouwwagen worden afgekoppeld.
Aanspraak
“Zowel onderweg als op de camping kregen we veel aanspraak. Bijna iedereen wil weten hoe groot het bereik is.” Toch waren Eric en Kristel niet de enige met een elektrische trekauto. “Op de heenweg zijn we nog een Tesla met een T@b (klein merk caravan red.) tegengekomen. Ik kan een Tesla andere vouwwagenkampeerders alleen maar aanraden. Hij rijdt fantastisch en heeft motorvermogen te over. Je drukt even je voet op het gas en je hebt zo iemand ingehaald, maar ja, het kost stroom hè. Dat is met een fossiele trekauto net zo.
Met de Volvo XC 60 zakte ik in mijn verbruik met de Cocoon erachter ook terug van 1 op 14 naar 1 op 8 tot 1 op 10. Vooraf was het idee om een snelheid van 100 kilometer per uur aan te houden. Onderweg merkte ik dat het verbruik met 110 kilometer per uur naar mijn idee nauwelijks omhoogging. Je moet er zeker geen 120 mee gaan rijden maar 100 tot 110 kilometer per uur is goed te doen.”
Bereik
Waarom het verschil in bereik met en zonder vouwwagen zo groot is bij Eric en Kristel, is volgens autojournalist Mario Vos simpel te verklaren. “De totale rijweerstand bestaat uit gewicht en luchtweerstand. De weerstand door het gewicht is een vaste waarde, maar luchtweerstand neemt exponentieel toe. Achter een hoge SUV is de extra weerstand van de caravan of vouwwagen kleiner dan een Tesla, omdat de SUV zelf al veel wind vangt.
Luchtweerstand neemt exponentieel toe
Naarmate de snelheid toeneemt, begint de luchtweerstand een steeds grotere rol te spelen en neemt deze exponentieel toe. Het verschil tussen 90 en 120 kilometer per uur rijden, is ruim de dubbele weerstand en vraagt dus ook ruim twee keer zoveel energie. Zou je met de Tesla en de vouwwagen 90 kilometer per uur rijden, dan is denk ik bijna 300 kilometer haalbaar. Maar dat lukt van geen kanten als je 110 rijdt of sneller, en dat komt volledig voor rekening van de luchtweerstand.”
Deel jouw elektrische ervaring
Heb jij je vouwwagen of caravan ook wel eens gekoppeld aan een elektrische trekauto? Dan is de redactie van ACSI FreeLife razend benieuwd naar jouw ervaringen. Stuur ons een mail via redactie@acsifreelife.nl en wie weet, lees je jouw terug op deze website en in het magazine.