Signalement
- Merk
- Volvo
- Model
- XC40
- Testjaar
- 2019
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 1.674 kg; trekgewicht geremd/ongeremd: 1.800/750 kg; maximum toelaatbaar gewicht: 2.180 kg
- Basisprijs
- XC40 T3: € 40.975, XC40 D3: € 46.975, Prijs geteste uitvoering (zonder extra opties): € 52.475
Freelance journalist Mario Vos schrijft al meer dan 30 jaar over over auto’s. Voor ACSI FreeLife neemt hij ieder nummer een trekauto onder de loep. Dit keer keer hij voor ACSI FreeLife de Volvo XC40 binnenstebuiten.
Volvo als caravantrekker
Bij goede trekauto’s denken veel caravanners aan Subaru’s of terreinauto’s. Maar ook het Zweedse automerk Volvo zal bij menigeen op het netvlies staan als het over caravantrekkers gaat. Hoe dat komt? Volvo’s zijn van huis uit solide, degelijke en veelzijdige auto’s die je betrouwbaar van A naar B brengen. En die bedacht zijn in een groot, dunbevolkt land waar een auto vooral een belangrijke transportfunctie heeft. En daar hoort de mogelijkheid om een flinke aanhanger aan te kunnen koppelen expliciet bij.
Praktische eigenschappen
De laatste jaren ligt de nadruk wel meer op design en emotie bij Volvo, maar praktische eigenschappen en de robuuste constructie zijn ze in Zweden niet uit het oog verloren. Volvo heeft wel een beetje afscheid genomen van de goedkopere modellen.
De C30 en S40 zijn al een tijdje geleden geschrapt en van de V40 zijn alleen nog enkele Polar-modellen te bestellen, een teken dat het einde ook van deze reeks nadert. Volgens de jongste berichten komt er pas in 2021 een opvolger in de vorm van een kruising tussen een SUV en een coupé. Daarmee is de vorig jaar geïntroduceerde Volvo XC40 dan nu dus het basismodel geworden.
Design
Aan boord van de Volvo XC40 heerst een aangename sfeer. Hij ziet er niet overdreven luxueus uit, maar strak en zakelijk. Subtiele details zoals de knop van de versnellingspook van Zweeds kristalglas laten zien dat er wel degelijk over design en luxe is nagedacht.
IPad-achtige bediening
Een hoofdrol in de bediening van de XC40 wordt ingenomen door het centrale beeldscherm in de middenconsole, dat een iPad-achtige bediening heeft. Je kunt door menu’s heen ‘swipen’ en van boven naar beneden ‘scrollen’ met twee of drie vingers. De menustructuur is logisch en alles reageert snel, maar je hebt wel altijd minstens twee of drie handelingen nodig om één functie te bedienen. Dat is voor het overgrote deel van de functies geen probleem, maar de verwarming iets hoger of lager zetten, blijft toch wel veel handiger met een draaiknop.
Conclusie Volvo XC40
Nieuwsgierig of dat de Volvo XC40 in de praktijk ook een goede caravantrekker is? In ACSI FreeLife 2-2019 lees je het hele verhaal.