Signalement
- Merk
- Volkswagen
- Model
- T-Roc 1.5 TSI
- Testjaar
- 2023
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 1.353 kg; maximum gewicht: 1.860 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/670 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.350 kg; maximum kogeldruk: 80 kg
- Basisprijs
- Vanafprijs Volkswagen T-Roc 1.5 TSI: € 37.290 Prijs testauto: € 48.791
De populariteit van de SUV komt ook overduidelijk naar voren uit het grote ACSI Trekauto-onderzoek. De twintig best verkochte caravantrekkers van 2022 zijn alle SUV’s of cross-overs (kruisingen tussen een SUV en een ander autotype). Dat is een vrij logische trend, want het merendeel van de caravanbezitters waardeert een wat hogere zitpositie in de auto vanwege een beter overzicht over het verkeer.
Voordelen SUV
Een SUV heeft echter voor de caravanbezitter ook nog andere voordelen. Zo is zo’n auto vanwege de extra hoogte vrijwel altijd wat zwaarder, en meer gewicht is altijd beter voor een trekauto. Daarnaast heeft een SUV vrijwel altijd een vrij korte overhang achter. De afstand tussen de achteras en de kogel van de trekhaak is dus kleiner dan bij een sedan of een stationwagen, waardoor bewegingen van de trekauto minder worden doorgegeven aan de caravan en andersom.
Na de Touareg en de Tiguan, nog altijd de meest populaire caravantrekker achter de Maxda CX-5, ging Volkswagen vanaf 2017 vol op het gas met de SUV. Dat jaar verscheen de T-Roc, een jaar later de nog iets compactere T-Cross en in 2021 volgde de Taigo, een coupé-achtig model. Alle modelnamen van SUV-achtigen beginnen bij Volkswagen met de letter T, behalve de elektrische modellen, want die heten altijd ID. De T-Roc is na de Polo nu de meest populaire Volkswagen, zelfs zes jaar na zijn introductie. Hij is zelfs populairder dan de Golf.
Ruimer dan de Golf
Qua formaat komt de T-Roc, afgezien van de hoogte, redelijk overeen met de Golf. Hij is met 4,23 meter lengte krap vijf centimeter korter dan de Golf, maar wel drie centimeter breder (1,82 meter) en 13 centimeter hoger (1,58 meter). De auto is ondanks de geringere lengte wel ruimer. Dat is goed merkbaar op de achterbank waar je ruim voldoende beenruimte aantreft. De hoofdruimte wordt iets beperkt door het grote panoramadak dat ook kan worden geopend, maar tot 1,80 meter zit je er prima.
Ook in de bagageruimte gaat het er royaler aan toe. Er is 445 liter aan laadvolume, waarvan een deel zich onder de vloer bevindt. Altijd handig om kleinere spulletjes in op te bergen. Het laadvermogen in kilogrammen is ook behoorlijk hoog. In een rijklare T-Roc (dat is dus inclusief een voor 90 procent gevulde brandstoftank en een bestuurder van 75 kilogram) mag nog ruim 500 kilogram aan lading.
Cilinderuitschakeling
De T-Roc begon zijn carrière met een redelijk omvangrijk motorengamma, maar in de voorbije jaren sneuvelden de dieselversies en begin dit jaar verdween ook de 190 pk sterke tweeliter benzineversie met vierwielaandrijving. Daardoor is de keuze nu beperkt tot de 110 pk leverende 1.0 TSI met 999 cm3 driecilinder turbomotor en een 1.5 TSI met 1.498 cm3 viercilinder turbomotor die 150 pk paraat heeft en 250 Nm aan koppel, beide op benzine.
Ons testexemplaar is de 1.5 TSI omdat die voor de caravanbezitter de meest interessante uitvoering is met zijn trekgewicht van 1.500 kilogram. Onze testauto is voorzien van een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Er is geen vorm van hybride ondersteuning bij deze motoren, maar Volkswagen heeft wel cilinderuitschakeling toegepast op de 1.5 TSI. Bij dit systeem worden bij een lage motorbelasting – bijvoorbeeld bij constante snelheid in de stad of op de buitenweg – twee van de vier cilinders uitgeschakeld. Dat bespaart over een heel traject toch wel wat brandstof. Het werkt het beste bij een rustige rijstijl, maar bij het trekken van een caravan zal het zelden werken vanwege de hoge belasting.
Zeer goede afwerking
Wat direct opvalt, is de contactsleutel. Vandaag de dag hebben nagenoeg alle nieuwe auto’s sleutelloze toegang en een startknop, maar de T-Roc is de laatste Volkswagen die nog een echte contactsleutel heeft. Daaraan zie je dus dat de auto al zes jaar op de markt is. Verder kan de compacte SUV nog prima meekomen, ook het design is zeer vlot en bij de tijd. De bouwkwaliteit en de afwerking van de auto zijn zelfs zeer goed te noemen, wat tot uiting komt in de smalle naden tussen plaatwerkdelen en de nauwkeurige passing ervan.
Ook het interieur kan nog prima meedoen in de huidige tijd van grote beeldschermen, want Volkswagen had in 2017 al een groot scherm als instrumentenpaneel en de mogelijkheid om informatie op verschillende manieren te tonen. Waarbij de grote navigatiekaart nog een steeds een erg praktische vondst is. Je kunt het interieur opfleuren met kleurige hoogglans panelen op het dashboard en de middenconsole, maar in ons testexemplaar zijn ze hoogglans zwart. Daar zie je wel elke vette vinger op.
Probleemloze caravantrekker
Verder niets dan lof over de bediening van de T-Roc, want zonder enige gewenning kun je ermee op pad. De auto is redelijk vlot en de motor maakt nooit de indruk erg hard te moeten werken. De versnellingsbak schakelt soepel en vlot op. Het rijcomfort is bovendien erg goed te noemen. Het aankoppelen van een caravan verandert daar niets aan. De T-Roc blijft makkelijk te hanteren en trekt de caravan – dit keer de Hobby De Luxe 455 UF met standaard een maximum gewicht van 1.360 kg – met gemak.
De stabiliteit is erg goed en de caravan volgt prima. De auto neemt grote hobbels zoals verkeersdrempels zonder problemen en de combinatie deint nauwelijks na dankzij de vrij stevige schokdemping. Ook op de snelweg blijft de caravan tot boven de 90 kilometer per uur probleemloos aanvoelen achter de T-Roc. Richting de 100 krijgt de combinatie iets meer last van zijwind na het inhalen van vrachtwagens, maar het is niets om bezorgd over te worden.
Conclusie
Volkswagen heeft er verstandig aan gedaan om meerdere SUV’s en cross-overs op de markt te brengen. Zo kan het Duitse merk in elk segment zo’n model aanbieden en marktaandeel vasthouden. De T-Roc zou je trouwens zowel een SUV als een cross-over mogen noemen met zijn hoogte van 1,58 meter (een grensgevalletje), maar voor het rijgedrag en het trekken van een caravan maakt dat niets uit. De auto blijkt in elk geval een koersvaste en stabiele trekauto te zijn, alleen zouden wij uit het oogpunt van veiligheid niet de volledige 1.500 kilogram trekgewicht benutten.
Tekst: Mario Vos
Bekijk de video en meer trekautotests
Klik voor nog meer details over deze koersvaste en stabiele T-Roc op de video bovenaan. Wil je meer weten over andere trekauto’s? Testredacteur Mario Vos vertelt je alles over caravantrekkers van verschillende merken.