Signalement
- Merk
- Suzuki
- Model
- S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid
- Testjaar
- 2023
- Gewicht
- Rijklaargewicht: 1.280 kg; maximumgewicht: 1.685 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/600 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.300 kg; maximum kogeldruk: 75 kg
- Basisprijs
- Vanafprijs Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid: € 30.195 Prijs testauto: € 31.995
Bij Suzuki moesten pakweg een decennium geleden de ‘dikke’ motoren geleidelijk het veld ruimen. De 2,0 en 2,4 liter benzinemotoren en de 1,9 liter turbodiesel werden uit het gamma van de Grand Vitara geschrapt en in een nieuwe generatie verscheen een 1,4 liter turbomotor die de aanduiding Boosterjet kreeg om te wijzen op de aanwezigheid van een turbo. En diezelfde motor vervangt in de S-Cross de 1,6 liter benzinemotor zonder turbo.
Generatie drie
De S-Cross is eigenlijk zo’n twintig jaar geleden ontstaan uit een samenwerking met Fiat om een compacte auto te ontwikkelen met vierwielaandrijving. Inmiddels zijn we bij generatie drie die in het najaar van 2021 werd gepresenteerd en sinds begin 2022 in ons land wordt verkocht. De auto kan worden geleverd met vierwielaandrijving, maar daar is doorgaans weinig vraag naar in ons vlakke land.
Voor het maximum trekgewicht maakt het trouwens ook niets uit, want dat is met voor- en vierwielaandrijving 1.500 kilogram. De stabiliteit is doorgaans wel wat beter bij een auto met vierwielaandrijving, maar onze testauto heeft gewoon voorwielaandrijving.
De vorige generatie van de S-Cross kon je nog krijgen met een 1,0 liter driecilinder turbomotor en 112 pk, maar die versie is in de nieuwe S-Cross verdwenen. De 1,4 liter Boosterjet benzinemotor met handgeschakelde zesversnellingsbak is nu de basis aandrijflijn, wie een zestraps automaat wil krijgt automatisch de 1,5 liter zelfopladende hybride zonder turbo, maar deze mag veel minder trekken.
Startergenerator
De aandrijflijn in ons testexemplaar heeft mild hybride ondersteuning van een startergenerator die bij vertragen (op de motor) energie terugwint en deze opslaat in een speciale lithium-ion accu. Deze energie wordt onder meer gebruikt voor het starten van de motor en voor de airconditioning. Tijdens accelereren kan dezelfde startergenerator bovendien maximaal 14 pk leveren aan de aandrijving.
Het totale vermogen van de aandrijving bedraagt 129 pk en als maximum koppel geeft Suzuki 235 Nm op.
Qua kracht is het in elk geval geen probleem om een caravan te trekken van 1.500 kilogram, het trekgewicht dat Suzuki voor de S-Cross opgeeft. Het enige probleem is zijn lage gewicht, waardoor we er liever geen al te zware caravan achter hangen voor deze test. Daarom halen we bij Caravan Extra in Oirschot een LMC Sassino 460 E op, die maximaal 1.200 kilogram mag wegen, maar kan worden opgewaardeerd tot 1.360 kilogram.
Stoer en groot
De S-Cross is geen heel opvallende auto, maar de grote verchroomde grille springt er wel uit. De auto is 4,30 meter lang en 1,60 meter hoog, een best wel handzaam formaat, maar de auto komt best stoer en groot over, mede dankzij de dikke kunststofrand rond de spatborden. Het interieur ziet er redelijk traditioneel uit met een analoog instrumentenpaneel en een groot scherm voor het infotainmentsysteem centraal in het dashboard. De verwarming en ventilatie kun je gelukkig apart bedienen. De bagageruimte heeft een volume van 430 liter, wat voor deze klasse prima is.
Het aankoppelen van de caravan gaat gemakkelijk dankzij de achteruitrijcamera. Je rijdt de kogel zo onder de trekkoppeling. Nauwelijks een minuutje later ben je al onderweg en dan voelt de S-Cross eigenlijk meteen prettig aan met de LMC aan de haak. Je moet wel zelf schakelen, maar dat is zeker geen nadeel, want dan kun je de motor altijd voldoende toeren laten draaien. De turbomotor is goed bij de les en levert zijn maximale trekkracht al bij 2.000 toeren. Een schakelindicator maant je tot opschakelen om zuiniger onderweg te zijn, maar dat kun je beter negeren met de zware belasting van een caravan aan de trekhaak.
Lekker stabiel
De combinatie is verder lekker stabiel. Op verkeersdrempels of verhoogde kruisingen komt er even wat onbalans in de S-Cross, maar de stevige schokdemping brengt de rust snel terug. Op de snelweg blijkt de Suzuki de caravan ook goed in bedwang te kunnen houden, want tot snelheden van bijna 100 kilometer per uur voelt alles zeer rustig aan. Zo’n korte overhang achter is wel een groot voordeel.
Conclusie
Suzuki stond de laatste tijd bij veel caravanbezitters niet meer echt op de radar. Maar dat mag veranderen, want het Japanse merk heeft nu veel meer keuze dan enkele jaren geleden. De S-Cross laat daarbij zien dat je voor een dikke dertig mille al een redelijke ruime en goede caravantrekker in huis haalt, die een niet te zware middenklasse caravan goed aan kan. En zonder caravan maakt de mild hybride techniek deze Suzuki opvallend zuinig.
Bekijk de video
Weten waarom deze S-Cross weer helemaal terug is op de radar? Bekijk de video die je hierboven kunt aanklikken en lees het hele artikel in ACSI FreeLife 4-2023.
Tekst: Mario Vos