Signalement
- Merk
- Seat
- Model
- Leon Sportstourer 1.5 e-TSI
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Rijklaar gewicht: 1.411 kg; maximum gewicht: 1.990 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/700 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.400 kg; maximum kogeldruk: 75 kg
- Basisprijs
- € 33.950
Onder de motorkap van onze test-Leon ligt een 1,5 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 150 pk en een koppel van 250 Nm dat ook al bij 1.500 toeren paraat is. Het is een zogenaamde e-TSI-motor, die voorzien is van mild hybride ondersteuning met 48 volt.
Zeventraps dubbelkoppeling automaat
In plaats van een startmotor is er een zogenaamde starter-generator ingebouwd die dus op 48 volt werkt. Deze kan niet alleen de motor starten, maar ook een beetje kracht aan de aandrijflijn leveren tijdens het accelereren. Die energie wint de generator terug tijdens het afremmen van de auto en wordt opgeslagen in een accu. De auto wordt er iets zuiniger van als je in de stad rijdt en bij een rustige rijstijl. Standaard heeft de e-TSI een zeventraps dubbelkoppeling automaat, die een stukje extra comfort verschaft.
Stevige vering Seat Leon
Seat heeft becijferd dat de Leon Sportstourer 1.5 e-TSI maximaal 1.500 kilogram mag trekken. Wij hingen er daarom een Dethleffs Camper 460 EL Avantgarde achter die maximaal 1.500 kilogram mag wegen. Het aankoppelen ging makkelijk dankzij de wegklapbare trekhaak. Daarbij is het stopcontact makkelijk toegankelijk op de trekbeugel te vinden en ook het oog van de losbreekkabel zit aan de trekbeugel.
Vrij stevige schokdemping
Solo is de Leon Sportstourer een vrij stevig afgeveerde auto, zeker in de wat sportiever FR-uitvoering van ons testexemplaar. Daar profiteert de auto ook van indien er een caravan achter hangt. Een carrosserie die minder beweegt en vrij stevige schokdemping heeft, zal deze bewegingen ook minder doorgeven aan de caravan. En andersom.
Gedegen reputatie als caravantrekkers
In de praktijk blijkt de Leon Sportstourer ondanks de relatief lange overhang achter toch mooi stabiel. Een verkeersdrempel of grote hobbel brengt wel even onrust in de combinatie en het duurt ook net een fractie langer voordat de rust is weergekeerd, maar de Seat behoudt de controle. Eigenlijk is dat niet vreemd, want Seat gebruikt immers onderdelen uit de grote VW-bouwdoos, en Volkswagens hebben een gedegen reputatie als caravantrekkers.
Bekijk ook onze andere tests?
Wil je meer weten over andere trekauto’s? Bekijk onze testpagina en ontdek welke trekauto het meest geschikt is voor jouw kampeermiddel!