De CX-5 is niet de eerste SUV van Mazda, maar wel de meest succesvolle tot nu toe. De auto neemt sinds zijn komst in 2012 een derde tot soms wel de helft van de verkopen voor zijn rekening. Dat succes wil Mazda graag vasthouden en daarom werd de CX-5 vorig jaar vernieuwd. Het was geen ingrijpende vernieuwing, maar als je de vorige generatie naast dit exemplaar zet zie je dat er geen onderdeel hetzelfde is gebleven. Maar de auto blijft toch heel erg lijken op z’n voorganger.
Keurig interieur
Evenmin grote experimenten aan de binnenkant, maar de evolutie van een keurig interieur met een overzichtelijk dashboard, dat qua bediening geen raadsels voorschotelt. Het is misschien wel een tikje conservatief in een tijd dat de concurrenten steeds maar grotere beeldschermen in de middenconsole en soms recht voor je neus plaatsen, waar je dan zo’n beetje alles kunt en soms zelfs moet bedienen.
Het interieur biedt een vergelijkbare ruimte als dat van de voorganger. Dat is niet zo vreemd is, want de CX-5 hield bijna dezelfde buitenmaten als zijn voorganger en dezelfde wielbasis (afstand tussen voor- en achteras). Slechts de hoogte nam iets af. Er werd wel geschoven met het meubilair, want achterin zit je nu wat ruimer, waarvoor je dan pakweg 30 liter bagageruimte moet opofferen. Maar met 477 liter laadvolume – met de achterbank neergeklapt 1.620 liter – ben je prima bediend.
Voorsprong
Een SUV begint meestal al met twee punten voorsprong als caravantrekker. Enerzijds omdat zo’n model vrijwel altijd een wat hoger gewicht heeft dan een hatchback, sedan of stationwagen en anderzijds omdat de afstand tussen achteras en trekhaak vaak klein is. Beide factoren hebben een gunstige invloed op de stabiliteit van de combinatie.
Complete verhaal Mazda CX-5
Ben jij op zoek naar een nieuwe trekauto en lijkt deze CX-5 jou wel wat? Verdiep je dan in de ervaringen van Mario Vos en lees het hele artikel in ACSI FreeLife 3-2018.