ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Land Rover Defender (+ video)

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Land Rover Defender 110 P400E_trekauto

Signalement

Merk
Land Rover
Model
Defender 110 P400e
Testjaar
2022
Gewicht
Rijklaargewicht: 2.669 kg, maximumgewicht: 3.300 kg, trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 3.000/750 kg, geadviseerd maximum trekgewicht: 2.700 kg, maximum kogeldruk: 150 kg
Basisprijs
Land Rover Defender 110 P400e € 84.324, prijs testauto € 110.573

Er zijn niet veel kampeerders op zoek naar een trekauto die drie ton aan de haak mag nemen. Maar wie die wel zoekt, zou zomaar een Land Rover of Range Rover op zijn shortlist kunnen hebben staan. En volledig terecht, zoals we zelf ontdekten in de test van de Land Rover Defender 110 P400e.

Het is niet onze gewoonte om trekauto’s te testen die ver buiten het bereik van het merendeel van onze lezers liggen. Maar eens in de paar jaar hebben we een caravan in de test waarvoor een modale of zelfs een flinke trekauto niet volstaat. Dat was vorig jaar het geval met de exclusieve Lume Traveller 540 Nordic, een zeer luxueuze, in Nederland gebouwde caravan die ACSI FreeLife in 2022 al testte. In die Lume is nergens op bespaard, waardoor hij leeg al 2.200 kilogram weegt. Het maximumgewicht bedraagt 2,5 ton.

Beperkte keuze in dit genre trekauto’s

Daar hoort dus een behoorlijke alleskunner voor te staan en dan ben je al redelijk beperkt in je keuze. De shortlist bestaat dan vaak uit grote SUV’s van Duitse makelij, een Toyota Land Cruiser en (bijna) alle modellen uit de stal van Land Rover. Helaas betekent dat in ons land dat je al gauw een bedrag van zes cijfers op het prijskaartje ziet staan. En dat heeft alles te maken met ons belastingstelsel, waarbij de bpm is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto.

In België halve ton goedkoper

Wellicht wordt het inzichtelijker met een voorbeeld. De goedkoopste Land Rover Defender 90, de D200 SE, staat in België, waar de aanschafbelasting niet is gebaseerd op de CO2-uitstoot, voor € 68.200 in de prijslijst. Diezelfde auto kost in Nederland rijklaar € 120.324, liefst een ruime halve ton meer. De Nederlandse prijslijst vermeldt keurig dat het bpm-bedrag € 50.556,17 bedraagt.

Bij ons testexemplaar, de Defender 110 P400e met plug-in hybride techniek en een benzinemotor, is het verschil gelukkig minder. Dat komt door de lage CO2-uitstoot van slechts 60 g/km, zoals die volgens de WLTP-norm wordt vastgesteld, want minder CO2 is minder belasting. Maar dan nog is een Belgische Defender P400e enkele duizenden euro’s goedkoper.

Prijs

Nu zijn testauto’s zelden de basismodellen, en ook in dit geval kregen we van de importeur een erg mooi aangeklede P400e mee. Met grotere wielen, luchtvering, een glazen panoramadak, matrix-ledkoplampen, mooiere bekleding, een veel beter audiosysteem en nog een hele rits opties. Waarmee de catalogusprijs op het moment van de test € 110.573 bedroeg. Voor het nieuwe modeljaar is daar vast wel weer iets bijgekomen.

Oer-Land Rover is de basis

De Defender is eigenlijk de meest recente versie van de oer-Land Rover waarmee het in 1948 allemaal begon voor het Britse merk. Deze terreinauto ontstond omdat de Rover-fabriek net na de Tweede Wereldoorlog veel overcapaciteit had, want er werden jarenlang hoofdzakelijk militaire goederen geproduceerd.

Om dat gat te vullen, vonden ze inspiratie in de Willys Jeep, die zoveel indruk had gemaakt in de oorlog. Ze haalden er eentje helemaal uit elkaar en bouwden met nieuwe, verbeterde componenten de Land Rover 80 (vanwege de wielbasis van 80 inch), ook wel bekend als de Series 1. De auto werd onthuld op de autoshow in Amsterdam in 1948.

Er volgden regelmatig verfijningen en uitbreidingen van de reeks, die evolueerde naar Series II, Series III, 90/110 en uiteindelijk Defender. Zo werd de wielbasis in stapjes vergroot naar 86, vervolgens naar 88 en later naar 90 inch. En er kwamen vijfdeurs versies met een langere wielbasis, aanvankelijk 107 inch, vervolgens 109 en uiteindelijk 110 inch. Ook de motoren kregen regelmatig een update, maar het silhouet bleef nagenoeg identiek tot het eind van de productie in 2016.

Drie ton trekgewicht

Je zou het bijna vergeten, maar de Defender 110 is ook een zeer getalenteerde trekauto. Alle andere versies van de Defender mogen 3,5 ton trekken, maar zodra er (deels) elektrische aandrijving in het spel is, worden autofabrikanten doorgaans iets voorzichtiger. En daarom mag er achter de Defender 110 P400e maximaal 3.000 kilogram hangen.

Drie ton trekgewicht geeft nog een marge van 500 kilogram als er een compleet beladen Lume Traveller 540 Nordic achter onze Defender 110 hangt. Maar het gemak waarmee de Land Rover de caravan trekt, is indrukwekkend. De rijklaar bijna 2.700 kilogram wegende Defender heeft geen kind aan de Lume, want hij blijft onverzettelijk, zowel op de snelweg als op provinciale wegen.

Luchtgeveerd onderstel

Ook met caravan slikt hij oneffenheden alsof ze er niet zijn, en voor verkeersdrempels moet je eigenlijk alleen vaart minderen omdat de caravan er niet zo vlot overheen kan. En als er al een beetje onrust in de combinatie dreigt te komen, dan zorgt het dominante gewicht in combinatie met het luchtgeveerde onderstel voor een vliegensvlug herstel van de stabiliteit. Je mag je gerust afvragen of het eigenlijk nog beter kan dan met deze auto.

Bekijk de video en lees ACSI FreeLife

Nog niet uitgekeken op deze onbetaalbare alleskunner? Vergeet dan niet de bijbehorende video te bekijken die je hierboven kunt aanklikken en het complete artikel te lezen in ACSI FreeLife 3-2023.

Praat mee

Praat mee: Trekautotest: Land Rover Defender (+ video)

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht