Over enkele maanden hangt Kia de slingers op, want dan mag er gevierd worden dat het merk 30 jaar geleden begon met de import van auto’s in Nederland. Het was een bescheiden begin, met een onopvallend model met de naam Sephia. Maar een jaar later, in 1994, verscheen de Sportage en die trok toch wel een beetje de aandacht, want het was zo’n beetje de eerste betaalbare SUV.
Stijgende populariteit
Toch werd het niet meteen een succes. Daarvoor moest Kia wachten op de tweede generatie die in 2004 verscheen. Samen met de Sorento, die twee jaar eerder op de markt werd gebracht, leverde de Sportage een belangrijke bijdrage aan de vanaf dat moment stijgende populariteit van de SUV.
Echt grote stappen zette Kia pas nadat het merk zich vanaf 2005 sterker op Europa ging richten en in 2007 zelfs een Europees hoofdkantoor opende in Frankfurt, compleet met verkoop- en marketingafdeling én een eigen designstudio. In die studio zwaaide Peter Schreyer, overgekomen van de Volkswagen Group, de scepter. Hij moderniseerde het design en het imago. De invoering van zeven jaar garantie op elke Kia vanaf 2010 onderstreepte de kwaliteit van de producten nog eens.
Het heeft zijn vruchten afgeworpen, want Kia groeide van net iets minder dan één procent marktaandeel in ons land in 2002 naar ruim tien procent in 2022 en de eerste plaats in de verkoopstatistieken.
Eric en Inez van testteam Levensgenieters in de Kia Sportage Hybrid
Het juiste moment
Het geheim van het succes is dat Kia vaak op het juiste moment de juiste auto’s uitbrengt. Veel Kia’s worden tegenwoordig in Europa gebouwd. En ook op technisch gebied is de fabrikant altijd in de voorste linies te vinden. Met volledig elektrische modellen bijvoorbeeld, maar ook met hybride techniek. Bij de nieuwe Sportage die in januari 2022 werd geïntroduceerd kun je zelfs kiezen uit drie soorten: mild hybride, plug-in hybride en de zelfopladende hybride, die we dit keer aan een test onderwerpen.
In alle gevallen is de basis een moderne 1,6 viercilinder benzinemotor met turbo. Deze levert in de gewone hybride 180 pk en krijgt assistentie van een 60 pk elektromotor. Dit motorisch duo werkt doorgaans samen om de auto zo economisch mogelijk te kunnen rijden, maar desgewenst kunnen beide motoren ook al hun krachten bundelen en samen 230 pk leveren en maximaal 350 Nm aan koppel.
Wellicht vraag je je af waar die tien pk is gebleven, want opgeteld is 180 plus 60 240 pk. Maar als je de componenten aan elkaar koppelt, zoals hier bij de zestraps automaat, dan mag je ze niet bruto bij elkaar optellen. Maar met 230 pk en 350 Nm valt er natuurlijk weinig te klagen.
Herkenbare grille
Kia is niet alleen trendsettend qua techniek, ook op het gebied van design doet het Zuid-Koreaanse merk van zich spreken. De ommekeer kwam in 2007 nadat de Europese designstudio werd geopend. Peter Schreyer en zijn team maakten meteen een statement met de elegante en zeer Europees ogende Kia Ceed. Maar er volgden veel meer modellen en Kia kreeg een echt ‘familiegezicht’ dankzij de herkenbare grille.
De grille van de Kia Sportage Hybrid
Zes jaar geleden werd Schreyer opgevolgd door de Belgische ontwerper Luc Donckerwolke, bekend van Bentley, Lamborghini, Seat, Skoda en Audi. Sindsdien heeft Kia weer nieuwe stappen gezet in de evolutie van het design. En dat zie je bijvoorbeeld in de nieuwe Sportage terug.
De dagrijverlichting heeft aan de voorzijde een prominente rol gekregen, de koplampen zijn daarentegen wat kleiner geworden, mede mogelijk gemaakt door de ledkoplampen die op elke Sportage standaard zijn. De oorspronkelijke grille is platter geworden, en daaronder is een soort tweede grille geplaatst.
Zeer modern dashboard
Heel apart is de oplopende taillelijn van de Sportage die benadrukt wordt door een chroomkleurige strip. De strip gaat in de achterste dakstijl verder naar de dakspoiler boven de achterruit. De optisch hoge achterzijde heeft wat stijlelementen van de EV6, de markante elektrische auto van Kia.
Wie binnenstapt in de Sportage treft een zeer modern dashboard aan, met een groot gebogen paneel waarin twee schermen zijn te vinden, eentje recht voor de bestuurder als instrumentenpaneel en een centraal scherm voor het infotainment, een van de beste systemen op de markt. Duidelijk, eenvoudig te bedienen en vooral ook snel reagerend. Je hoeft gelukkig niet alles te bedienen via dat centrale scherm, er zijn best veel knoppen om functies direct te activeren.
Camera in buitenspiegel
Een aparte vondst is de rij toetsen in de middenconsole die een dubbele functie hebben. Met aparte toetsen kies je voor verwarming en ventilatie of audio, waarbij de draaiknop voor de temperatuur dan ineens het volume regelt. Slim gemaakt. Hoewel je hiermee in het begin nog wel eens een foutje maakt, went dit snel. Slim is ook de plaatsing van meerdere USB-aansluitingen in de Sportage, bijvoorbeeld in de zijkant van de stoelen. En je hebt in de middenconsole zowel USB A als C.
Ronduit briljant zijn de camera’s in de buitenspiegels die een beeld op het instrumentenpaneel projecteren (links dan wel rechts) zodra je de richtingaanwijzer inschakelt. Ze brengen niet alleen de dode hoek in beeld, maar maken een caravanspiegel nagenoeg overbodig vanwege het brede blikveld. Volgens de wet moeten spiegels overigens wel altijd op de auto zitten als er een caravan achter de auto hangt die breder is dan de auto.
Als je links of rechts afslaat met de Kia Sportage Hybrid, krijg je dit beeld te zien.
De automatische versnellingsbak bedien je met een draaiknop op de middentunnel. Daar zit ook de startknop en er zijn daar nog wat knoppen voor andere functies zoals de stoel- en stuurverwarming en de rijstanden. Het geheel is mooi afgewerkt en makkelijk te bedienen. Het hele interieur ziet er doordacht uit trouwens.
Door de vormgeving van het dashboard krijg je een ruimtelijk gevoel in de Sportage. En dat gevoel is geen bedrog, want de auto is in werkelijkheid ook aangenaam ruim, zowel voor- als achterin en met volop been- en hoofdruimte. Ook de bagageruimte liegt er niet om met 587 liter laadvolume. Met neergeklapte achterbank is het zelfs 1.779 liter.
Overigens hangt het laadvolume wel af van de aandrijflijn. De mild-hybride Sportage heeft iets minder laadvolume, de plug-in hybride nog iets minder, in het laatste geval vanwege een grotere accu en vierwielaandrijving. Het gewicht van de auto hangt ook sterk af van de toegepaste hybride techniek. Onze Sportage Hybrid weegt rijklaar 1.649 kilogram. Het maximumgewicht bedraagt 2.175 kilogram zodat er een fors laadvermogen van 526 kilogram resteert.
Fors trekgewicht
Fors is ook het trekgewicht dat Kia opgeeft voor de Sportage Hybrid. Andere automerken zijn nog wel eens erg voorzichtig met de trekgewichten van hun hybride modellen, maar van Kia mag er maximaal 1.650 kilogram achter de Sportage Hybrid. De krap zeven meter lange Dethleffs Aero 470 EL die we er achter hangen heeft standaard een maximumgewicht van 1.360 kilogram en blijft daarmee dus ruim onder het toegestane. Maar de caravan heeft marge en kan opgewaardeerd worden tot maximaal 1.700 kg.
De Sportage Hybrid heeft geen enkele moeite met de Aero 470 EL. De combinatie accelereert vlot, draait probleemloos en stabiel mee op kruissnelheid op de snelweg en heeft dankzij het forse vermogen altijd marge genoeg om nog een vrachtauto in te halen. Bij het inhalen voel je een lichte beweging in de combinatie zodra je uit de ‘windschaduw’ van de vrachtauto of bus komt, maar het is zeker niet zorgwekkend en de combinatie blijft stabiel.
De Kia Sportage Hybrid mag maximaal 1.650 kilogram trekken
Lekker vlot
De Sportage blijft ook redelijk onverstoorbaar op grote oneffenheden in de weg zoals verkeersdrempels. Je moet bij het nemen ervan natuurlijk wel je snelheid aanpassen, maar de combinatie is vrijwel meteen weer rustig na de drempel. Kleinere hobbels hebben nagenoeg geen invloed op de gekozen koers. De caravan volgt de auto eigenlijk altijd trouw.
Solo rijdt de Sportage Hybrid lekker vlot – de honderdsprint kost slechts acht tellen – terwijl het verbruik toch aangenaam laag blijft. Met caravan gaat het verbruik vanzelfsprekend omhoog. Wij noteerden op de vlakke Nederlandse wegen een gemiddeld verbruik van rond de 10 liter per 100 kilometer, waarbij we op de snelwegen netjes de limiet van 90 kilometer per uur aanhielden. In heuvelachtige gebieden kan het wel wat oplopen, maar dat is ook solo het geval.
Trekadvies
De Kia Sportage is voor een middenklasser geen echt lichte auto. Zelfs de mild-hybride weegt rijklaar al 1.561 kilogram en onze zelfopladende hybride doet daar nog een kleine kilogram bij vanwege de extra componenten en komt daarmee op 1.649 kilogram. Met vakantiebagage en twee personen aan boord tellen we daar zo’n 300 kilogram bij op en komen we op bijna twee ton.
Volgens onze veiligheidsvuistregel dat een beladen caravan niet meer dan 75 procent zou moeten wegen van het gewicht van de beladen trekauto, komen we daarmee bijna op 1.500 kilogram. Dat is wat minder dan de 1.650 kilogram die Kia zelf opgeeft.
Ons advies is om wat meer (vooral zware) bagage in de trekauto te plaatsen, want die heeft vrij veel laadvermogen. Dat komt de stabiliteit zeker ten goede als er een zware caravan achter hangt. En benut ook gerust de royale disseldruk van 100 kilogram van de Sportage, want ook dat brengt nog wat extra stabiliteit in de combinatie bij een zware caravan.
Conclusie
Testredacteur Mario Vos: “De Sportage verbeeldt mooi hoe het merk Kia is geëvolueerd sinds de komst naar Nederland. In amper dertig jaar is het Koreaanse merk uitgegroeid tot een belangrijke trendsetter met een uitgebreid portfolio met technisch en qua design hoogmoderne auto’s. Die wekken zoveel interesse dat Kia het bestverkochte merk is in ons land. En laten we vooral de veelzijdigheid niet vergeten, want de Sportage laat ook zien een prima caravantrekker te zijn. Chapeau!”
De Kia Sportage Hybrid laat zien dat het een prima trekauto is
Technische gegevens Kia Sportage Hybrid
Motor en versnellingsbak
Viercilinder benzinemotor met turbo met elektrische ondersteuning, cilinderinhoud: 1.598 cm3, systeemvermogen: 230 pk (169 kW) bij 5.500 tpm, maximum koppel 350 Nm bij 1.500 tpm, Aandrijving/transmissie: voorwielaandrijving, zestraps automaat.
Gewichten
Rijklaar gewicht: 1.649 kg; maximumgewicht: 2.175 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.650/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.500 kg; maximum kogeldruk: 100 kg.
Afmetingen
Lengte: 452 cm, breedte: 187 cm, hoogte: 165 cm, wielbasis: 268 cm; inhoud bagageruimte: 587 – 1.776 liter; inhoud brandstoftank: 52 liter.
Rijprestaties
Topsnelheid: 193 km/h, acceleratie 0-100 km/h: 8,0 s; verbruik volgens WLTP-norm: 5,8 l/100 km; testverbruik met caravan (Dethleffs Aero 470 EL 90 Years): 10,1 l/100 km.
Vanafprijzen rijklaar
Vanafprijs Sportage Mild Hybrid € 36.995
Prijs testauto € 48.495
De ervaringen van testteam Levensgenieters
Wil je echt alles weten over deze Kia Sportage Hybrid? Vergeet dan niet de bijbehorende video te bekijken die je hierboven kan aanklikken. Voor een andere kijk op deze trekauto kun je bovendien terecht in het artikel waarin Eric en Inez uitgebreid vertellen over hun ervaringen met deze Kia.
Tekst: Mario Vos