Rijdend met de Kia Niro Hybrid en de redactiecaravan vraag je je af, waarom hybrides niet eerder een caravan mochten trekken, want het gaat de vlot gelijnde SUV prima af. Bij het accelereren is er volop trekkracht omdat de 1,6 liter benzinemotor (105 pk) en de 44 pk sterke elektromotor eendrachtig samenwerken en dan maximaal 141 pk (maximum koppel 170 Nm) in de aanbieding hebben.
Standaard automaat
De mooie verbruikscijfers die je zonder caravan haalt – makkelijk rond de 1 op 20 – zitten er dan niet meer in. Toch waren wij met een praktijkverbruik van 1 op 11,6 niet ontevreden. Om de assistentie van de elektromotor ongemerkt te laten verlopen heeft de Kia Niro een zestraps dubbelkoppeling automaat en dat vergroot het rijcomfort ook met aangekoppelde caravan aanzienlijk omdat er zonder trekkracht wordt geschakeld.
Relatief zwaar
Dat de Niro het er als trekauto goed vanaf brengt, is niet alleen te danken aan de aandrijflijn, maar ook aan het feit dat de extra componenten van de hybride techniek de auto relatief zwaar maken. Rijklaar weegt de hybride Kia zo’n 1.500 kilogram en een zware auto is van huis uit een stabielere caravantrekker dan een lichte.
Een andere element dat de stabiliteit van de combinatie bevordert is de korte overhang achter van de Niro. Die kort overhang zorgt ervoor dat de afstand tussen de achteras en de kogel van de trekhaak klein is en bewegingen minder sterk worden doorgegeven.
Kia Niro Hybrid
Nieuwsgierig wat er allemaal goed en minder goed is bevallen aan de Kia Niro Hybrid als trekauto? In ACSI FreeLife 6-2018 lees je het hele verhaal.